Reizen naar Noorwegen na 2025

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Traveller

Reizen naar Noorwegen na 2025

Berichtdoor Traveller » 26 Apr 2023, 17:07

Volgens de laatste berichten is het na 1 januari 2025 niet meer toegestaan om met een diesel of benzine voertuig Noorwegen binnen te komen. Dus mocht je nog een rondje Noorwegen en / of Noordkaap willen doen, wacht dan niet te lang.

Chris

Landmarcs

Re: Reizen naar Noorwegen na 2025

Berichtdoor Landmarcs » 26 Apr 2023, 17:36

Traveller schreef:Volgens de laatste berichten is het na 1 januari 2025 niet meer toegestaan om met een diesel of benzine voertuig Noorwegen binnen te komen. Dus mocht je nog een rondje Noorwegen en / of Noordkaap willen doen, wacht dan niet te lang.

Ik denk/hoop dat het een gevalletje desinformatie betreft.
Als ik even wat google dan vind ik dat in Noorwegen per 2025 geen auto's die op diesel of benzine rijden meer verkocht mogen worden (en dat in de praktijk deze energie-wissel vlot verloopt, iets wat opvallend is voor zo'n groot/lang en relatief leeg land).
Dat is niet hetzelfde als het helemaal niet meer toelaten van dergelijke auto's.   Het zou ook extreem sneu zijn voor de Noren die 5 jaar geleden nog een nieuwe benzine- of diesel-auto kochten.

Zou het allemaal wel waar zijn dan voorzie ik allerlei problemen want de niet-fossiele vrachtauto komt nog niet ver.   De elektrische vuilnisauto alhier moet al opletten dat ie na een wat afgelegen wijk niet combineert met een wijk aan de andere kant van de stad.

Meer in het algemeen is, voor het langeafstands-goederenvervoer, de beste route het op de trein zetten van de trailers.   Dit is de snelste en makkelijkste manier om het goederenvervoer, geheel of grootdeels, elektrisch te laten rijden.
Er zijn verschillende goed werkende systemen, systemen waar de trailers volgorde-vrij op de trein gezet kunnen worden.   Mooi is daarbij dat er alleen aan de twee uiteinden een trekker+chauffeur nodig is, en die trekker kan dan elektrisch (of op waterstof) rijden omdat het dan om bescheiden afstanden gaat, of nog convenioneel op diesel wanneer de e-infrastructuur nog niet uitgerold is..   Het enige nadeel is dat het vak van internationale-vrachtauto-chauffeur een uitstervend beroep wordt, alleen transporten die niet op de trein passen hebben dan nog zo'n chauffeur nodig.   Groot voordeel is dat de autowegen verlost worden van de treintjes aan internationale vrachtauto's.

O ja, voor wie twijfelt aan de haalbaarheid: Er rijden al verschillende treinen met zoals hiervoor geschetste wagens.   Zoek maar eens op Modalohr.   Er rijden bijv. al jaren treinen van de Spaanse grens naar Luxembourg en vise-versa, later ook naar Calais.   Modalohr is overigens niet het enige systeem, je hebt bijv. ook СargoBeamer en/of Megaswing.

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 27 Apr 2023, 22:38

Mark heeft het hier volgens mij aan het goede eind, en dit lijkt ook nog geen gedane zaak. Alsin, de wet moet er nog wel doorheen. Het nieuws gaat dus voornamelijk over het feit dat de politieke partijen in noorwegen het waarschijnlijk eens zijn dat er in 2025 geen nieuwe diesel/benzine auto's verkocht mogen worden.

Diesel/Benzine zijn geen synthetische brandstoffen, dus de deur voor ICE's is nog niet volledig dicht.

Goed, van alle nieuw verkochte auto's was in 2022 bijna 80% electisch (in Noorwegen), en ze verwachten eind mei bijna op 100% electrisch te zitten.

Maar het lijkt me inderdaad onwaarschijnlijk dat ze ooit permanent diesel/benzine auto's volledig gaan verbieden.

Uiteindelijk zal de gangbaarheid van elektrische auto's (met een jaar of 10-20) zo groot worden dat het moeilijk gaat zijn om aan brandstof te komen. Maar ik vermoed dat tegen die tijd de overgebleven Benzine/Diesel auto's een soortgelijke behandeling gaan krijgen als wij nu doen met old-timers. Aka, we gaan er van uit dat er niet zo veel mee gereden wordt, en dat de ecologische impact, en veiligheidsrisico's verwaarloosbaar zijn.

Als de verkoop van fosiele brandstoffen volledig wordt verboden hoop ik dat er tegen die tijd een goed synthethisch alternatief voor diesel is. Een enkele reis naar de noordkaap vanaf Hirtshals Denemarken is via de fjorden toch al gauw iets meer dan 3000km, hopelijk zijn de zweden iets minder progresief :lol:

Daarnaast ben ik persoonlijk van mening dat een elektrische aandrijflijn in een expeditie voertuig alleen maar voordelig kan zijn, mits de capaciteit van de batterij, en de kosten, redelijk zijn. Elektrische aandrijflijnen zijn gewoon veel simpeler, minder onderhoud, en er kan minder aan kapot.
Ik vind mijn TD5 geweldig, maar als ik een 800km uit een 4x4 kan halen met hoge/lage gering en een sper in het middendif, met voldoende laadvermogen om de nodige spullen mee te nemen, zou ik daar geen moment over twijfelen.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 29 Apr 2023, 05:57

ik geloof er niks van, heel veel dingen kloppen niet,
elekt geen co uitstoot, aan mijn hoela, zolang we geen stroom over hebben en die in onze autos duwen blijven de kolencentrales uitstoten.
de productie van een nieuwe auto tov 40 jaar met mijn defender doen.
o ja mark jij beweert dat dat de beste oplossing is ook dat is niet waar, waarom moeten we in de winter aardbeien hebben.
we willen en kunnen
heel veel mensen kunnen helaas niet, financieel bedoel ik dan
net zo als vliegen, zou verboden moeten worden.
je woning verbeteren, kijk je 99% naar je portemonnee en beetje naar milieu.
en meestal dat laatste geeft de doorslag, economie.
en zo kan ik door gaan.
pas op vat mij niet verkeerd op hierdoor, ben voor de dingen die ze willen doen,
er is mijn inziens maar een oplossing economie en milieu bijv jaren 1800 alles aangedreven via wind water zon. oei dat doet vele pijn
en niet ik wil of kan je moet en zult.

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Apr 2023, 12:41

Er is een TED filmpje dat stelt dat een elektrieke auto met een bereik van 400km dezelfde totale (dus productie, gebruik, recycling) Co2 footprint heeft als een vergelijkbare benzinewagen. Maar dat is alleen Co2. Is het verstandig olie te blijven verbruiken als brandstof terwijl daar zoveel andere dingen van gemaakt worden die moeilijker te vervangen zijn? Zo zijn er meer afwegingen.

Wat doet elektrisch rijden met de luchtkwaliteit in steden? Hoeveel minder geluid levert het op voor omwonenden van (snel)wegen? Etc, etc.

Vragen, vragen.

Maar een verkoopverbod op nieuw zegt niks over wat er al is. Dat zal zo'n vaart niet lopen. Of je over paar jaar nog zover wil reizen met je ouwe slurpende diesel is een andere vraag.

Nu al wil het kabinet diesel duurder maken, de Mrb zal alleen maar meer strafheffing gaan zijn en de tol in het buitenland wordt vast ook niet minder.

Persoonlijk zou ik vandaag overstappen in een batterijwagen mits ie hetzelfde kan als mijn huidige: ongeveer 800-1000 kg vervoeren, 2500kg trekken en 1200km bereik. Maar mijn pijngrens ligt op 25K voor een auto. Zelfs al zou ik bereid zijn dat te verdubbelen dan is er nog steeds niks te koop.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

dyngo

Berichtdoor dyngo » 29 Apr 2023, 22:06

Alles schoon en electrisch.
Maken ze voor ons in China voor weinig.
Met goedkope kolen en olie uit Rusland gemaakt en verscheept.
Wat zijn wij klimaatbewust bezig !

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Apr 2023, 23:06

dyngo schreef:Alles schoon en electrisch.
Maken ze voor ons in China voor weinig.
Met goedkope kolen en olie uit Rusland gemaakt en verscheept.
Wat zijn wij klimaatbewust bezig !

In China gaan ze harder qua verduurzaming dan wij. Hert is altijd makkelijk zggen dat bv India minder doet en wij dus ook niks hoeven. Maar dat wij al dik 200 jaar industriële revolutie en vervuiling draaien en zij heel wat minder vergeten we dan maar. :shock: :shock:

Dat Chin alles maakt hebben we ook zelf gedaan: zij konden het goedkoper en daar hebben we altijd graag misbruik van gemaakt. Marktwerking als nieuwe religie. Lekker makkelijk om dan die kant op te wijzen....

De Amazone mag niet gekapt! Maar dat Europa geen oerbos meer heeft is de schuld van wie dan??

Hypocriet zijn is onze nationale sport sport meer dan wat ook..........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 29 Apr 2023, 23:41

Ook wij vinden Noorwegen een waanzinnig mooi en interessant land.
Komend jaar willen we daar weer heen en waarschijnlijk volgend jaar nogmaals.

Dit mede omdat wij ook de voornemens hebben gehoord over de ban op verbrandingsmotoren vanaf 2025.
Wat wij daarvan begrepen hebben is dat er vanaf 2025 geen auto's met verbrandingsmotor meer het land in mogen.
Dit enerzijds voor verkoop, maar ook voor toeristen. Inwoners met een dergelijke auto mogen deze houden en blijven gebruiken.

Wat ons afgelopen vakantie (September 2022) opviel is dat er al heel veel elektrische auto's en campers rijden.
Ook toeristen in e-campers waren meer regel dan uitzondering.
Tevens zagen we in ieder dorpje met 5 huizen en een kerkje 10 laadpalen staan, maar moest ik op zoek naar diesel.

Noorwegen wekt het grootste deel van de energie op uit waterkracht, dus het genoemde vergelijk van kolencentrales gaat niet op.
Dat is onze eigen situatie in NL die niet representatief is voor Noorwegen.
De verdere vergelijkingen heeft Edward al verwoord zoals ik dat ook zie.
De doordoener dat er anderen zijn die (ogenschijnlijk!) minder doen dan wij maakt dat wij ook maar niets hoeven doen? :roll:

Terug on-topic, ik hoop dat het inderdaad nog niet beslist is en dat we nog vaker met onze diesel langs de fjorden kunnen toeren.
Ik heb eens geïnformeerd naar een ombouw naar elektrisch voor onze Disco2, maar die kosten zijn niet realistisch helaas.
(Vanaf 100K voor een 4x4 e-ombouw met een accupakket voor zo'n 200km actieradius, om het interessant te maken zouden we bijna op het dubbele uitkomen :shock: )

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 29 Apr 2023, 23:48

Redchilly schreef:Ook wij vinden Noorwegen een waanzinnig mooi en interessant land.
Dit mede omdat wij ook de voornemens hebben gehoord over de ban op verbrandingsmotoren vanaf 2025.
Wat wij daarvan begrepen hebben is dat er vanaf 2025 geen auto's met verbrandingsmotor meer het land in mogen.
Dit enerzijds voor verkoop, maar ook voor toeristen.

https://www.nkc.nl/campernieuws/2023/ap ... noorwegen/

Buitenlanders mogen met hun diesel- en benzineauto’s ook na 2025 Noorwegen nog in.

:lol:
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 30 Apr 2023, 01:39

RaRo74 schreef:Buitenlanders mogen met hun diesel- en benzineauto’s ook na 2025 Noorwegen nog in.

Ik hoop dat dit inderdaad klopt :)
In Spangereid hadden wij een gesprek met een winkel eigenaar die vertelde ons wat ik hierboven schreef.
De informatie is blijkbaar verwarrend daar er verschillende interpretaties de ronde doen.
Laten we er van uitgaan dat NKC het volledig uitgeplozen heeft en die info de juiste is :)

Thnx voor de link.

Terug naar “Reizen”