Reizen naar Noorwegen na 2025

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
dyngo

Re: Reizen naar Noorwegen na 2025

Berichtdoor dyngo » 30 Apr 2023, 11:19

[quote
In China gaan ze harder qua verduurzaming dan wij. Hert is altijd makkelijk zggen dat bv India minder doet en wij dus ook niks hoeven. Maar dat wij al dik 200 jaar industriële revolutie en vervuiling draaien en zij heel wat minder vergeten we dan maar. :shock: :shock:

Dat Chin alles maakt hebben we ook zelf gedaan: zij konden het goedkoper en daar hebben we altijd graag misbruik van gemaakt. Marktwerking als nieuwe religie. Lekker makkelijk om dan die kant op te wijzen....

De Amazone mag niet gekapt! Maar dat Europa geen oerbos meer heeft is de schuld van wie dan??

Hypocriet zijn is onze nationale sport sport meer dan wat ook..........][/quote]

China heeft massaal olie en kolen ingekocht in Rusland.
Vooruitlopend op de te verwachten economische groei/ export.
Dat hebben ze nodig om goedkoop elektrische auto's te bouwen die wij dan kopen.
Als je dat verduurzaming wil noemen.

Klopt, het is niet 'de schuld van China'
Als je het over verduurzamen hebt moeten wij het daar niet kopen.
Dan kost het alleen veel meer ...
Hypocriet dus.
Bij ons is het schoon.
En Noorwegen, stinkend rijk als grootste leverancier van gas in Europa .. :lol:

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Apr 2023, 12:51

dyngo schreef:Klopt, het is niet 'de schuld van China'
Als je het over verduurzamen hebt moeten wij het daar niet kopen.
Dan kost het alleen veel meer ...
Hypocriet dus.
Bij ons is het schoon.
En Noorwegen, stinkend rijk als grootste leverancier van gas in Europa .. :lol:

Briljant betoog. Al weet ik niet wat dat betoog nou eigenlijk betoogt......

We kopen niet alleen in China, we produceren daar hoofdzakelijk zelf. Dat is niet eens voordeliger gebleken, zeker niet voor de hele samenleving.

Bij ons is het verre van schoon omdat we de problemen al 40 jaar voor ons uit schuiven. Laten we daar idd vooral mee doorgaan.....

Nederland is ook rijk door een vd grootste leveranciers van gas te zijn geweest. En door piraterij en rooftochten van de VOC.

Nee, helemaal niet hypocriet allemaal.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

dyngo

Berichtdoor dyngo » 30 Apr 2023, 14:36

Niet zo moeilijk.
Wij zijn hier niet bezig te 'verduurzamen' maar brengen de rommel verderop.
Oud ijzer (autos) in China omsmelten.
'Schone' electro autos worden elders vuil geproduceerd.
Die rijden dan op electriciteit uit biomassa (uit het buitenland) en gas (uit Noorwegen ?)
Plastic afval, apart ingezameld, gaat elders de fik in, of valt in zee (recyclen is te duur)

Zo vuil is NL trouwens niet, het is vooral vol.
Water dat met Maas en Geul uit België komt wordt hier langzaam schoner (verdund).
Nu nog de varkens/ koeien/ kippen naar een buitenland.
Kun je de rest van het platteland volzetten met huizen. :lol:

allard

Berichtdoor allard » 01 Mei 2023, 19:33

Misschien dat we nu een beetje (erg) off topic gaan? :lol:
130 HCPU TD5 MY2000

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Mei 2023, 20:35

Redchilly schreef:....

Noorwegen wekt het grootste deel van de energie op uit waterkracht, dus het genoemde vergelijk van kolencentrales gaat niet op.
Dat is onze eigen situatie in NL die niet representatief is voor Noorwegen.
De verdere vergelijkingen heeft Edward al verwoord zoals ik dat ook zie.

Wat ik eerder nog niet noemde - ik was even met de diesel weg - was een zeer lezenswaardig artikel in de NRC (het was denkelijk de krant van 22-04).   De autobesprekingen van Bas van Putten blinken veelal niet uit in genuanceerdheid, nu schreef deze Bas een interessant en afgewogen verhaal.

Verder zei een geheel onverdachte bron mij (nl iemand van de linkse kerk werkzaam in het vervoersbeleid) dat iedereen graag een e-auto wil met de grootste actieradius maar dat dat dus paradoxaal uitpakt: een e-auto met een grotere actieradius kan maar zo een lilieu-terugverdientijd van 7 a 8 jaar hebben ... en pas daarna wordt die auto "beter" voor ons ... en dan moet je er ook nog genoeg mee rijden anders duurt het nog langer !!   (Bas van Putten schreef iets vergelijkbaars.)

Ik was dus even weg met de diesel.   Ik had ook twee e-bezoekers.   Zelfs al was ik niet eens ver weg - Frankrijk, maar ik kon de Belgische grens nog zien - bleek het nog niet eens zo evident dat je met een e-auto dit soort van afstanden aflegt.   Van de Tesla-berijder hoorde ik dat ik wel in korte tijd een aardig oplaad-resultaat had, maar dat was dan wel op een uiterst trieste plek, en wil je 80 of 100% lading dan gaat het toch echt langer duren.   Het is dus een evenwichtsoefening: hoe houd je de auto ergens rond de 50% lading, dan heb je een redelijke actieradius en een prettig vlotte laadsnelheid.

O ja, ik kon met één tank (zonder extra WingTank, of andere long-range voorzieningen) uit en thuis komen.   Er ging overigens 74,8 liter in mijn 110 "Puma" (met een geheel gevulde vulhals, en na herhaald schudden om de laatste lucht te laten ontsnappen).   's Zomers haal ik in Frankrijk en/of Scandinavië beter dan 1:12 dus 900 km, of nog wat meer, is mogelijk.   Met een 110 met een 40 liter WingTank is 1300 a 1400 km mogelijk.

Groeten MarcS

PS  Zolang er geen grotere perioden groene stroom in overmaat is - dus zoveel dat alle grijze stroom op nul kan - kan je niet anders zeggen dan dat de e-auto's minstens deels op grijze stroom rijden.   Je kan je dus serieus afvragen of het niet slimmer is om de (auto) accu's centraal en decentraal stationair te plaatsen en met die accu's pieken en dalen glad te strijken.   Als je dan op de momenten dat er nog steeds een overschot is waterstof produceert dan is de waterstof-auto denkelijk een slimmere oplossing - met een paar kilo waterstof (in een loodzware tank) kom je een heel eind.
O ja, Noorwegen heeft het makkelijk: Als je genoeg waterkracht-centrales hebt - en ook de optie om water terug te pompen - dan heb je "groene" stroom op afroep.   Overigens: zelfs deze "blauw-groene stroom" kent een CO2 uitstoot, en ook nog andere milieu-problemen: een stuwdam groeit niet uit zichzelf, turbines of generatoren ook niet, net zo min als het stroomnet.
Of te wel:  Je bent het best bezig als je thuis blijft of op de fiets stapt.   De trein of de bus is dan de beste tweede keus.

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Mei 2023, 20:51

In het FD staat ook een stuk dat elektrisch op zich wel beter is maar dat de markt het weer weet te verkloten. Ofwel: de grotere efficiëntie wordt omgezet in een groter, sneller en luxer. daardoor heeft de gemiddelde elektrische SUV een grotere footprint in alles dan een normaal formaat benzinewagentje.

Dat zie je ook bij E-bikes: als je die koopt om woon-werk verkeer mee te doen ipv met de auto is het beter. Het is helaas gewoon een hebbeding geworden voor erbij en dus is de footprint van een fiets ineens 10x groter geworden.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Mei 2023, 22:35

Edward schreef:In het FD staat ook een stuk dat elektrisch op zich wel beter is maar dat de markt het weer weet te verkloten. Ofwel: de grotere efficiëntie wordt omgezet in een groter, sneller en luxer. daardoor heeft de gemiddelde elektrische SUV een grotere footprint in alles dan een normaal formaat benzinewagentje.

Dat zie je ook bij E-bikes: als je die koopt om woon-werk verkeer mee te doen ipv met de auto is het beter. Het is helaas gewoon een hebbeding geworden voor erbij en dus is de footprint van een fiets ineens 10x groter geworden.

Wat betreft die e-bike:  Ik vrees voor de komende generaties (en dan niet alleen de komende generaties tour-winnaars).   Tot voor kort trapte de schoolgaande jeugd zelf, nu peddelen ze een beetje met de e-bike op standje Max (of ze rijden op een gemanipuleerde FatBike met de pedalen stil).

Wat betreft de steeds leukere e-auto's:  De electrickery zoals de automatische remingreep is leuk (n soms levensreddend), maar de file-volg-systemen zorgen ook voor hinderlijk opflitsen van remlichten (en soms werkt zo'n systeem zelfs file-versterkend) ... nog doller is het wanneer je bij de boer kampeert: de auto ziet het (hoge) gras en grijpt in < geen sprookje, ik zag het gister nog met eigen ogen >.
De eigenaar van deze auto had de verkeersborden-herkenning al uitgeschakeld omdat de auto bij iedere afrit met snelheidsbeperking deze beperking ook op de hoofdrijbaan "zag" en dan ineens afremde < zo'n systeem is dus potentieel gevaarzettend: ineens en onbedoeld op de hoofdrijbaan afremmen is minstens voor het achterop komend verkeer "verrassend" >

Groeten MarcS

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 10 Mei 2023, 01:43

Onze diesel drinkende Disco is voor werk, fun en vakanties.
Maar de meeste meters in ons dagelijks gebruik maak ik in onze Renault Twizy.
Kleiner en zuiniger ga je het niet vinden als auto denk ik ;)

Met eigen zonnepanelen voeden we de accu,
dus naast de footprint van het vervaardigen van deze opwekking verbruiken we weinig grijze stroom voor ons vervoer.
Verder heb ik ouderwetse mechanische fiets (maar gebruik ik nauwelijks hoor) en zijn de meeste winkels op loop afstand.

De Twizy heeft geen helaas V2H of V2G mogelijkheid, al is het omdat de accu daarvoor veel te klein is.
Verder ben ik alles behalve een heilig boontje hoor,
ik houdt van techniek en staan er dagelijks in onze winkels diverse computers continu te draaien.
Heb in de Disco een mini-beamer geplaatst en gebruiken we meer van dat soort overbodige elektrische apparaten :roll:
Toch proberen we daar waar mogelijk wel te doen wat kan, maar niet tot in het maximale.

Beetje terug on-topic, zojuist een zonnepaneel besteld om tijdens de vakantie op de Disco te gebruiken.
Hiermee wordt de powerstation opgeladen, in plaats van de 12V aansluiting in de auto vanuit de dynamo (extra brandstof verbruik).
Ons stroomverbruik (koel/vries box, laptop, telefoons, verlichting, etc.) is iets lager dan de opbrengst,
dus als het goed is (we gaan met hemelvaart een lang weekend testen door volledig off-grid te kamperen) kan deze de powerstation vol houden.

Terug naar “Reizen”