Welke Radio heb ik nodig

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
110Ron

Welke Radio heb ik nodig

Berichtdoor 110Ron » 08 Jan 2023, 13:02

Hoi,

Ik wil graag een radio inbouwen. Geen radio voor het ontvangen van NPO 1 oid, maar een radio voor het communiceren met anderen. Dus meer iets van een 27MC "bakkie".
Ons plan is om in ieder geval richting (Noord) Afrika te gaan en natuurlijk in Europa diverse tripjes (richting Oost-Europa (Bulgarije, Hongarije etc))

De vraag is dus: Is er een goede alleskunner op het gebied van deze bakkies en welke antennes hoort daarbij?

Ron

Edward

Re: Welke Radio heb ik nodig

Berichtdoor Edward » 08 Jan 2023, 13:18

Nee, bakkies zijn achterhaald en bijna niemand gebruikt ze meer. Het bereik is veel te beperkt en als je hulp nodig hebt bereik je zelden iemand.

Ik zou een satelliet telefoon kopen want die heeft, met wat geduld, overal bereik. Maat van me rijdt de wereld rond en die zoekt via lokale fora etc altijd naar Whats-app groepen. Dat heeft hem al veel slaapplekken, een reisgenoot en nieuwe vrienden opgeleverd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

110Ron

Berichtdoor 110Ron » 08 Jan 2023, 15:44

Hoi,

Dank je voor de reactie. 4 jaar geleden ben ik in Tsavo National Park geweest. Daar communiceren ze met name over de radio (mn noodgevallen). Ik ben niet helemaal zeker, maar daar was een radio zelfs verplicht om het park in te gaan (vraag heb ik uitstaan).
Nu kom ik VHF en UHF tegen en Dual Band. Dit zou mss volstaan maar het is mss handig om allround bakkie te hebben. Mss dat er mensen zijn met ervaringen?

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 08 Jan 2023, 16:22

In Nederland mag je alleen 27MC via de FM band gebruiken en dat bereik is zeer beperkt, wat Edward ook al aangeeft (tot 4-5 kilometer).
Wil je een groter bereik moet je naar een andere frequentie-band en dan wordt je zendamateur, dien je een examen te hebben afgelegd en een vergunning te hebben.
Vergelijk een marifoon in de scheepvaart (mag je alleen gebruiken met vergunning en examen).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 08 Jan 2023, 23:26

Alleskunners voor in de auto heb ik nog niet gevonden.
Zelf maak ik gebruik van 27mc en PMR 446Hz in Nederland en dit is onder voorwaarden vrij te gebruiken zonder vergunning.
LPD is ook onder voorwaarden vrij te gebruiken maar heeft een erg beperkt zendvermogen.

Voor in het buitenland gebruik ik een redelijke alleskunner met buitenantenne voor de VHF en UHF banden met een redelijk groot bereik.
Vooraf programeer ik dan de gangbare kanalen voor het land in kwestie.
Deze gebruik bv in Noorwegen en Zweden:

KDR444
Noorwegen heeft 6 kanalen, terwijl Zweden 8 kanalen heeft. Merk op dat kanaal 6 anders is in Noorwegen en Zweden.
Noorwegen Zweden
Kanaal Frequentie (MHz) Frequentie (MHz)
1 (TYT34) 444.600 444.600
2 (TYT35) 444.650 444.650
3 (TYT36) 444.800 444.800
4 (TYT37) 444.825 444.825
5 (TYT38) 444,850 444,850
6 (TYT39) 444,975 444.875
7 (TYT40) 444.925
8 (TYT41) 444,975
Kanalen
KDR 444 is specifiek voor delen van Scandinavië en is niet goedgekeurd voor gebruik in de hele Europese Unie.

Amerikaans frequenties:
https://en.wikipedia.org/wiki/PMR446
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 13 Jan 2023, 12:30

er is dan een probleem, de ander waarmee je wil communiceren, moet ook deze hebben. makkelijkste is dan zo n handheld, alleen het bereik is beperkt, kosten niet zo veel, ook inzetbaar bij wandelen, en in europa buiten je bereik is het dan telefoon.

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 13 Jan 2023, 19:48

Er is dan een probleem, de ander waarmee je wil communiceren, moet ook een telefoon hebben :lol: :lol: :lol:
Ook in Europa zijn meer en meer dan genoeg gebieden maar je mobiele telefoon geen bereik heeft. Een UHF/VHF radio wel.

VHF/UHF dekt de algehele lading en actieve kanalen kun je zelfs vinden door alle banden te scannen. Handig als jezelf of iemand in nood zit.

Voor de gevorderde; Met een zendmachtiging kun je zelfs mobiel van een repeater netwerk gebruikmaken tot wel 100 km.
Ga je nog een stapje verder dan kun je door middel van Echolink wereldwijd zenden en ontvangen vanuit je LR :D
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Jan 2023, 21:19

Het probleem met een bakkie of een wereldzender die tot Mars reikt is hetzelfde: je bereikt alleen mensen in de buurt die hun eigen ding aan het doen zijn. Dat is hetzelfde als langs de snelweg gaan staan met een bordje "help, lekke band". Niemand stopt of helpt of heeft als ze willen helpen de juiste middelen om te kunnen helpen.

Zo is het in het buitenland op de meeste plekken niet veel anders. Dus je wilt iemand bellen die zeker komt helpen en daar gewoon een vergoeding voor krijgt.

Ik heb een hekel aan hulp vragen en nog veel meer aan afhankelijk zijn van hulp. Dus ik heb liever een telefoon die, al is het maar af toe, bereik heeft om hulp te bellen waar ik van op aan kan. (een satelliet telefoon dus)

Maat van me heeft in Aussie land drie dage tussen de kangaroo's gezeten met een gebroken as voordat er een oprijwagen kwam. Volk zat dat langs kwam, een enkeling stopte zelfs, maar niemand had gek genoeg een achteras bij of mogelijkheid om de wagen mee te slepen naar een plek waar ze ook geen as hadden.

Ieder z'n ding maar ik heb op geen enkele trip of reis baat gehad bij het bakkie dat ik natuurlijk wel braaf in de auto had. Grootste ergernis is altijd die ene gast in de groep die z'n bek nie kan houden en maar blijft kwaken over dat ding. Dus langer dan 10 minuten aan heeft ie ook zelden gestaan......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

RoBo109

Berichtdoor RoBo109 » 27 Jan 2023, 15:38

Ik heb 27mc aan boord voor als ik met andere 4x4’s onderweg ben, maar meestal reis ik solo.

27mc is zover ik enige jaren geleden uitgezocht heb in Marokko verboden.
In hoeverre er controle (aan de grens) op is ?

Je kan daar beter een data prepaid kaart (Jawal) kopen , koop deze daar en laat die gelijk in je telefoon stoppen en laat je toestel instellen.
10 Gb voor een half jaar abonnement. Kost bijna niks, stop je in een oud toestel, voor geval dat….

Ik heb bijna heel Europa rond gereden en heb af en toe de 27mc aan maar het enige wat je hoort zijn oostblok chauffeurs .
Maar als je in de bergen oid bent is je bereik bijna niets en hoor je ook niemand (dus hoort ook niemand jou).
Data is vaak ook niet beschikbaar in de remote area’s. Dus als er wat gebeurt moet je jezelf kunnen redden en dus goed van te voren bedenken of je een obstakel/uitdaging aangaat.
Nu verbaast het mij altijd weer, er is vaak toch wel iemand in de buurt ondanks dat dat niet zo lijkt.

Terug naar “Reizen”