Pyreneeën eind april of eind mei

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Rene rangie

Pyreneeën eind april of eind mei

Berichtdoor Rene rangie » 21 Dec 2022, 22:08

Goedenavond,

We willen met 2 landrovers eind april of eind mei in de Pyreneeën gaan rijden. Heeft iemand ervaring in die tijd welke hoogte en of gebied?

Groeten, René

Landmarcs

Re: Pyreneeën eind april of eind mei

Berichtdoor Landmarcs » 22 Dec 2022, 10:57

Rene rangie schreef:We willen met 2 landrovers eind april of eind mei in de Pyreneeën gaan rijden. Heeft iemand ervaring in die tijd welke hoogte en of gebied?

Dag René,

Google eens op Ouverture des Cols en les Pyrénées.   Een uiterst oppervlakkige blik leerde mij dat het niet ongewoon is dat een col pas in mei open gaat -- iets wat goed past bij mijn ervaringen elders.
Verkijk je dan niet op de openingsdata, dwz neem die niet de optimistisch.   Je kan ermee rekenen dat verschillende cols met zware sneeuwploegen, sneeuwfrezen etc. berijdbaar worden gemaakt.   Dit betekent dat je op nog veel lagere hoogten sneeuw kan tegenkomen op wegen en paden die niet tot de noodzakelijke verbindingen horen.
Het lijkt leuk, een 4x4, en een 4x4 met 4 sneeuwkettingen lijkt nog leuker .... maar een deels gedooid en daarna meermaals herbevroren sneeuwduin, of een ijsbult ten gevolge van een dichtgevroren greppel, ergens op een plek waar de zon niet goed bij komt is heel snel een onoverwinnelijk obstakel (om maar niet te spreken van een rotsblok op je route of een deels weggespoeld bergpad)*.

We hebben natuurlijk te maken met de "climate-change" en dus een gemiddeld steeds hogere temperatuur, maar dit gaat gepaard met grote uitschieters, dus wordt het er niet makkelijker op.

Zelf heb ik herinneringen aan serieuze sneeuwval tweede helft april op ± 1000 m hoogte in het Cantabrisch gebergte, en serieuze vorst tot begin mei in grote delen van N-Spanje, het gaat hierbij om "historie" maar het is ook een "kwade kans".   Bedenk dat Spanje vanuit ons perspectief als een warm land gezien wordt maar dat delen van de Spaanse binnenlanden een gemiddelde jaartemperatuur kennen die vergelijkbaar is met die in De Bilt -- dit betekent: 's zomers warm tot heet, en 's winters koud tot heel koud.

*  Je kan natuurlijk heel stoer zeggen dat je wel om die sneeuwresten of dat rotsblok heen rijdt.   Dat gaat waarschijnlijk ook meestal goed, zeker 's zomers.   Echter, in het vroege voorjaar, met opdooi, eventueel nog ijs in de ondergrond, en in ieder geval een losgevroren bodem waarin plaatselijk nog veel water zit, is de draagkracht van het randje van het pad beslist niet gegarandeerd.   In de Alpen (Savoie) keerde ik half juni al eens om op ± 2000 m hoogte vanwege sneeuwresten en een rotsblok op mijn overigens best goede pad (een lange niet per se stabiele puin-helling aan de vrije/lage kant van deze obstakels maakte de keuze om te keren heel makkelijk).

Groeten MarcS

PS  Ik vond bijvoorbeeld het onderstaande overzichtje.   Een overzichtje dat deels zelfs nog wat optimistisch is want bijv. de Col de Pailhères kan maar zo wat langer ingesneeuwd zijn, zelfs de nabijgelegen Col du Pradel (1673 m) gaat soms dicht.

Tout d’abord, les cols des Hautes Pyrénées (65) :

– Col du Tourmalet (2115m) : ouvert de juillet à octobre
– Col d’Aspin (1490m) : ouvert de juin à novembre
– Col de Peyresourde (1569m) : ouvert de juin à octobre
– Col du Soulor (1474m) : ouvert de juin à novembre
– Luz Ardiden (1715m) : ouvert de mai à novembre
– Col de Tramassel (1635m) : ouvert de juillet à octobre
– Pla d’Adet (1680m) : ouvert de juin à octobre
– Col de Couraduque (1367m) : ouvert de juin à novembre
– Col de Spandelles (1378m) : ouvert de juin à novembre
– Hourquette d’Ancizan (1564m) : ouvert de juin à octobre

Dans les Pyrénées Atlantiques (64) :

– Col d’Aubisque (1709m) : ouvert de juin à octobre
– Col de Marie Blanque (1035m) : ouvert toute l’année sauf en cas de fort enneigement

En Ariège (09) :

– Port de Pailhères (2001m) : ouvert toute l’année sauf en cas de fort enneigement

En Andorre :

– Port d’Envalira (2407m) : ouvert toute l’année

Rene rangie

Berichtdoor Rene rangie » 22 Dec 2022, 20:35

Beste Marc,

Bedankt voor de uitgebreide reactie. We hadden al het vermoeden dat we onder de 1.000 tot 1.500 meter moeten blijven. De risico’s die sneeuw, opvriezing en lawines met zich meebrengen begrijp ik helemaal. Fijn al die links naar alle cols. We gaan ons er verder in verdiepen maar wellicht moeten we onze plannen bijstellen naar een lager gelegen gebied.

Zijn er nog tips voor die periode?

Groeten, René

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Dec 2022, 23:17

Rene rangie schreef:Bedankt voor de uitgebreide reactie. We hadden al het vermoeden dat we onder de 1.000 tot 1.500 meter moeten blijven. .... .

Zijn er nog tips voor die periode?

Misschien de eind-mei periode kiezen en gewoon naar bevind van zaken (en vooral ook de meteo) op pad gaan.   Als je dan een paar niet al te hard uitgewerkte opties hebt en niet per se naar de hoogste hoogten wilt dan is er denkelijk avontuur genoeg.

Zelf ben ik rond 1 mei al heel tevreden met het Belgisch-Franse grensgebied, veel verder hoef ik niet.   Het gematigde klimaat in "onze" streken maakt dat het dan meestal al prettig buiten-weer is.   Ga je vaker in die tijd op pad dan leer je ook de "seizoenen" kennen: rond 1 mei kan het zomers warm zijn zonder blad aan de bomen, regen en kou kan ook, het kan zelfs nog sneeuwen, of het is gewoon een "climate-change" voorjaar, alles bloeit en de boer vreest dat het weer een te droog jaar wordt.

Groeten MarcS

Rene rangie

Berichtdoor Rene rangie » 23 Dec 2022, 21:26

Beste Marc,

Top bedankt. We zullen ons beraden.

Groeten, René

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Dec 2022, 12:41

Rene rangie schreef:We zullen ons beraden.

Wat het ook wordt, we zijn benieuwd naar de ervaringen.

Groeten MarcS

bcmeijer

Berichtdoor bcmeijer » 23 Feb 2023, 14:34

Ik ben vorig jaar half mei door de pyreneeen gereden. En idd op het laatste pad konden we niet verder door een sneeuwduin. Dat betekende dat we ipv 45 min verder rijden 4,5 uur terug en om moesten. Maar ach, het is vakantie.....
Qua sneeuw was dit op 2500 meter ten noordwesten van Andorra. Voor de rest super mooi weer gehad met geen sneeuw.
Ik zou zeggen: gewoon doen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Feb 2023, 14:50

bcmeijer schreef:Ik ben vorig jaar half mei door de pyreneeen gereden. En idd op het laatste pad konden we niet verder door een sneeuwduin. Dat betekende dat we ipv 45 min verder rijden 4,5 uur terug en om moesten. Maar ach, het is vakantie.....
Qua sneeuw was dit op 2500 meter ten noordwesten van Andorra. Voor de rest super mooi weer gehad met geen sneeuw.

Nu ben ik natuurlijk geweldig nieuwsgierig waar dat "ten noordwesten van Andorra" dan was.

Verder is in dit soort zaken N=1 geen erg betrouwbare maatstaf: je moet zowel weten hoeveel sneeuw er nu ligt, de komende tijd nog valt en hoe het voorjaar in april-mei zich ontwikkeld ... of te wel een vergelijking met heel veel onbekenden (je kan ook zeggen: "een blind date").

Maar goed, omkeren is soms gewoon verstandig, en lang niet altijd een straf.   't Kan natuurlijk wel lastig zijn als die 4,5 uur er aan het eind van een lange dag nog bijkomen.

Groeten MarcS

PS   Vorig jaar was de hoogste Alpen-col, de l'Iseran pas vanaf 12 juni open.  In juni had ik daar mooi weer, maar dat was slechts een gevalletje van geluk, eerder en later was het weer minder.   Het is in het hooggebergte eigenlijk altijd ongewis, een kwestie van toeval.

bcmeijer

Berichtdoor bcmeijer » 23 Feb 2023, 21:20

42.50268, 1.07594
(ik zie nu dat het ten weste van andorra is)

Dat 1 keer geen garantie is snap ik. Maar we zijn onderweg 2 NL offroad reisgroepen tegen gekomen en die rijden er vast ook niet als er een te grote sneeuw kans is.

Zonder twijfel een heel mooi gebied om te gaan rijden.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Feb 2023, 22:55

bcmeijer schreef:42.50268, 1.07594
(ik zie nu dat het ten westen van Andorra is)

Dat 1 keer geen garantie is snap ik. Maar we zijn onderweg 2 NL offroad reisgroepen tegen gekomen en die rijden er vast ook niet als er een te grote sneeuw kans is.

Zonder twijfel een heel mooi gebied om te gaan rijden.

Dat laatste kan ik alleen maar beamen.   Ik was daar een paar jaar terug, dwz niet precies op jouw knelpunt maar ik maakte het uitstapje 6 km (over de "weg") noordelijker.   Om precies te zijn van Espot naar de Creu de l'Eixol en daarna afdalen naar Escart.
Het was toen ik er was wel hartje zomer, en het was daar "boven" relatief druk (o.a. een Zuid-Franse 4x4 club die in groepjes van 3 reed, en een NL LandRover die abusievelijk mij volgde en daarmee de verkeerde afslag nam).
Je hoeft er geen 4x4 te hebben: de lokale boer reed gewoon met zijn Citroen C15 naar boven om z'n koeien te tellen.

't Is overigens de "warme" kant.  Hartje zomer vind je er niet veel sneeuwresten, je moet daarvoor een beschutte plek zoeken, dwz een plek waar sneeuw bijeen waait en waar de zon weinig effect heeft.

We hadden daar ook nog een leuk "Deventer moordzaak momentje":  Een van mijn passagiers kreeg daar boven ineens het SMSje: "Welkom in Andorra".

Groeten MarcS

Terug naar “Reizen”