Het wordt tijd om de radio van onze 110 te vervangen omdat het een oudje is die kuren begint te vertonen.
Er zijn (te veel) opties zoals een 1-din radio te kiezen met een losse navigatie oplossing zoals de Garmin Overlander.
Gebruikt iemand de Garmin Overlander voor zijn (offroad) tochten?
Zo ja, hoe bevalt hij en is het zijn (wat hoge) prijs waard?
Gebruik je er ook een camera bij voor het achteruit rijden?
Garmin Overlander
Re: Garmin Overlander
Ik heb deze sinds een jaar in de 130 zitten, helaas vanwege al het Cor gedoe nog geen reis mee gemaakt. Mijn oude Garmin was niet meer te updaten zodoende een nieuwe aangeschaft.
Voor deze heb ik gekozen omdat ik eigenlijk een extra scherm wilde plaatsen zodat ik een camera achterop kon zetten, omdat ik nu de Garmin moest vervangen kwam het qua prijs een beetje om het even zodoende voor deze gekozen.
De reactie tijd van de camera vond ik niet snel genoeg dmv achteruitrijlicht schakeling, ik schakel de camera nu handmatig in via schakelaar.
Al met al ben ik tevreden tot nu toe.
Groet Ron
Ps; Foto's zijn onscherp door het verkleinen.
Ps2; Ik wil ook geen navigatie op de plek van de radio omdat je dan het zicht tijdens het rijden en navigeren niet meer op de weg hebt.
Voor deze heb ik gekozen omdat ik eigenlijk een extra scherm wilde plaatsen zodat ik een camera achterop kon zetten, omdat ik nu de Garmin moest vervangen kwam het qua prijs een beetje om het even zodoende voor deze gekozen.
De reactie tijd van de camera vond ik niet snel genoeg dmv achteruitrijlicht schakeling, ik schakel de camera nu handmatig in via schakelaar.
Al met al ben ik tevreden tot nu toe.
Groet Ron
Ps2; Ik wil ook geen navigatie op de plek van de radio omdat je dan het zicht tijdens het rijden en navigeren niet meer op de weg hebt.
- Bijlagen
-
- IMG_4952.JPG (33.72 KiB) 7189 keer bekeken
-
- IMG_4951.JPG (32.14 KiB) 7189 keer bekeken
-
- IMG_4950.JPG (34.03 KiB) 7189 keer bekeken
110-Td5 X-tech 2006
Ik heb een Zumo XT want ook een motorfiets. Mooie is dat veel die motor off road routes ook errug leuk zijn met een LaRo

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Edward schreef:Ik heb een Zumo XT want ook een motorfiets. Mooie is dat veel die motor off road routes ook errug leuk zijn met een LaRo![]()
Ik had ook de Zumo in de auto (zit nu nog op de motor), maar nu voor deze gekozen om de combi met camera.
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
Ron63 schreef:De reactie tijd van de camera vond ik niet snel genoeg dmv achteruitrijlicht schakeling, ik schakel de camera nu handmatig in via schakelaar.
Groet Ron
Kwa inschakelen, is dat dan puur het opstarten van de camera als er spanning op gaat, of zit er ook een vertraging in de beelden? Met andere woorden, dat het camerabeeld achterloopt tijdens het achteruitrijden en je misschien nog ergens tegen aan kan rijden?
Die Ps2 is natuurlijk ook wel een valide reden waar ik niet aan gedacht heb..
Ik meen ook te begrijpen uit een duitse review, dat je door de Overlander zelf geen deur-tot-deur route kan laten berekenen. Klopt dat wel? (wellicht begrijp ik het duits niet goed genoeg)? Zo ja, dan heb je dus altijd explore.garmin.com nodig om een route te maken. Dat is dan wat minder.
Bedankt voor je antwoorden. Ik wilde hem bij GPS.nl in Vessem gaan bekijken maar helaas hebben ze hem daar niet zomaar en Garmin.nl komt ook niet met goede antwoorden (zoals is het topo materiaal net zo gedetailleerd als de losse topo kaarten). Dat zijn blijkbaar lastige vragen voor garmin
-
Landmarcs
twdi schreef:Ron63 schreef:De reactie tijd van de camera vond ik niet snel genoeg dmv achteruitrijlicht schakeling, ik schakel de camera nu handmatig in via schakelaar.
Kwa inschakelen, is dat dan puur het opstarten van de camera als er spanning op gaat, of ....
.... .
Bedankt voor je antwoorden. Ik wilde hem bij GPS.nl in Vessem gaan bekijken maar helaas hebben ze hem daar niet zomaar en Garmin.nl komt ook niet met goede antwoorden (zoals is het topo materiaal net zo gedetailleerd als de losse topo kaarten). Dat zijn blijkbaar lastige vragen voor garmin
Het handmatig kunnen inschakelen lijkt mij ook handig voor het geval je bijv. fietsen op een drager achterop de auto hebt: je kan dan eenvoudig controleren of alles nog een beetje goed hangt. Ik ben wel eens een verongelukte fiets tegengekomen, gelukkig niet op het wegdek, maar wel eentje die iets te lang over het wegdek gesleept had ... het mooi was eraf (op het wegdek achtergebleven).
Naar de gedetailleerdheid van de "topo-kaarten" ben ik ook nieuwsgierig. Ik wilde nooit een TomTom, de MarcMarc deed het meestal goed genoeg. Met de steeds goedkopere opties heb ik sinds de zomer een eenvoudige Garmin, en het valt me mee: het ding weet het soms echt beter, soms ook niet ... en er staan best veel paden op, deels paden die je niet eens mag rijden, maar je mist wel de topografische info. Betere topografische info zou welkom zijn, maar ik vrees dat je er een Tesla bij moet kopen om echt blij te zijn (dat is werkelijk feestelijk, GoogleMaps incl de luchtfoto, alleen kan dan die Tesla - zelfs een model X - maar beperkt van de verharde weg af -- o ja, het is vooral feestelijk voor de bijrijder, op de Tesla zelf-stuur-optie zou ik niet willen vertrouwen).
En die PS2: Dat is een héél valide reden. De voorruit van een Defender is niet erg groot maar groot genoeg, een navigatieschermpje midden op het dashboard zit niet in je gebruikelijke blikveld maar wel zo nabij dat je er makkelijk even op kijkt. Voor de radio-positie zijn je ogen echt van de weg weg, dat kost tijd en aandacht.
Groeten MarcS
Heb op de ATB ook een Garmin en die kent werkelijk iedere single track die er in een bos ligt. Kan ik ook gewoon mee van a naar b navigeren door een bos en als ik willekeurig fiets weet ie altijd de terugweg. Zoals ik gekomen ben of de kortste route. Op Komoot staan de mooiste tochten die door locals in een bepaald gebied uitgezet zijn. Daarmee kom je op plekken die geen enkele navigatie zou kennen.
Op MyRouteapp (gratis te gebruiken op de laptop Marc, Geen slimme telefoon voor nodig.) staan de wereld aan routes die door gebruikers zijn uitgezet voor iig de motor. Die gebruik ik ook gewoon als we met de LaRo op pad gaan. (Mooie route uitkiezen en even in de Garmin laden)
Daar zit uiteraard bagger tussen maar ook de mooiste routes die je maar bedenken kunt.
Op MyRouteapp (gratis te gebruiken op de laptop Marc, Geen slimme telefoon voor nodig.) staan de wereld aan routes die door gebruikers zijn uitgezet voor iig de motor. Die gebruik ik ook gewoon als we met de LaRo op pad gaan. (Mooie route uitkiezen en even in de Garmin laden)
Daar zit uiteraard bagger tussen maar ook de mooiste routes die je maar bedenken kunt.
Edward van Vugt
twdi schreef:Ron63 schreef:De reactie tijd van de camera vond ik niet snel genoeg dmv achteruitrijlicht schakeling, ik schakel de camera nu handmatig in via schakelaar.
Groet Ron
Kwa inschakelen, is dat dan puur het opstarten van de camera als er spanning op gaat, of zit er ook een vertraging in de beelden? Met andere woorden, dat het camerabeeld achterloopt tijdens het achteruitrijden en je misschien nog ergens tegen aan kan rijden?
Het opstarten duurde mij te lang, zeker bij inparkeren. Omdat het draadloos gaat moet hij elke keer zoeken
Ik meen ook te begrijpen uit een duitse review, dat je door de Overlander zelf geen deur-tot-deur route kan laten berekenen. Klopt dat wel? (wellicht begrijp ik het duits niet goed genoeg)? Zo ja, dan heb je dus altijd explore.garmin.com nodig om een route te maken. Dat is dan wat minder.
Geen idee hoe ze dat bedoelen, voer gewoon bestemming in. Hele routes heb ik er nog niet mee gemaakt, ben ik niet zo van ik voer bestemming in en rij dan die richting uit. Ga overigens net zo makkelijk links af als meneer Garmin rechts wil, geluid staat uit dan ik hoor het getetter draai om niet![]()
Ik heb hem via Waypoint site besteld, Vessem is een onderdeel van die firma weten ze niet een ander vestiging waar hij wel voorradig is?op YouTube staan ook genoeg recensies,
110-Td5 X-tech 2006
-
Landmarcs
Ron63 schreef:twdi schreef:.... . Ik wilde hem bij GPS.nl in Vessem gaan bekijken maar helaas hebben ze hem daar niet zomaar en Garmin.nl komt ook niet met goede antwoorden (zoals is het topo materiaal net zo gedetailleerd als de losse topo kaarten). Dat zijn blijkbaar lastige vragen voor garmin
Ik heb hem via Waypoint site besteld, Vessem is een onderdeel van die firma weten ze niet een ander vestiging waar hij wel voorradig is?op YouTube staan ook genoeg recensies,
Je kan ook een eenvoudiger Garmin kiezen, zoals ik al aangaf: ook de eenvoudiger Garmin kent al veel wegen en weggetjes (die soms wel erg kruipdoor sluipdoor blijken), en bij verschillende modellen zijn ook achteruitrij-camera's aan te sluiten.
(En ja, de Garmin website blinkt niet uit in duidelijkheid.)
Wil je goed digitaal-kaartmateriaal is denkelijk een tablet (of laptop) met daarop kaarten naar eigen keuze beter en duidelijker. Met de Garmin ben je toch wat beperkt door was Garmin voor je bedacht heeft, en ook door het wat beperkte scherm. Met een tablet heb je wat meer kaart en ook meer keuze. Omdat ik nog graag een ouderwetse papieren kaart in de hand heb heb ik overigens maar beperkt ervaring met de tablet/laptop oplossing, ik weet van verschillende mensen evenwel dat ze de al dan niet vast ingebouwde navigatiehulp aanvullen met een smartfoon of tablet navigatie.
Groeten MarcS