Garmin Overlander

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Edward

Re: Garmin Overlander

Berichtdoor Edward » 27 Jan 2022, 15:46

Persoonlijk heb ik dan júist weer geen zin om onderweg met een laptop of tablet te gaan lopen kloten. (die heb ik niet een bij op reis)

Voor navigatie van a naar b voldoet de Garmin briljant en in geval van de Zumo XT kun je hem op kronkelroute instellen waarbij die in instelbare standen kleinste wegen en paden pakt.

Wil ik echt mooie routes door een specifiek gebied dan trek ik die van welke website dan ook (Komoot en MyRouteapp had ik al genoemd) en meer werk wil ik er niet van hebben. Ik noch thuis noch onderweg geen routes in elkaar knutselen, daar heb ik absoluut geen hobby in.

Een laptop of tablet maakt het ook niet echt voordeliger......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Frank110V8

Berichtdoor Frank110V8 » 28 Jan 2022, 21:26

Ik heb ook een Garmin Overlander. top ding!
twee GPSen in een. de ene werkt als een gewone straat GPS zoals de Nuvi en Garmin DirveSmart met flitspalen en DAB-verkeersinfo. het mooie is Lifetime updates voor kaarten van europa afrika en midden oosten. di=us wat det betreft is hij zijn geld al dubbel en dwars waard.
het tweede gedeelte is met Open Street Maps en een topo kaartset door Garmin samengesteld uit diverse bronnen zoals Tracks4Africa. Zeer gedetaileerd.
GPX routes laden en rijden en tijdens het rijden kan je wisselen tussen de schermen en zie je de routes op elke kaart.
Het apparaat is Android based maar dan met een stevige kast die goed leesbaar is, tegen de hoge temperaturen kan achter de vooruit, stevige kast. Omdat hij op Android draait kan je er ook android programmas op zetten zoals OBD uitleesprogramma. https://youtu.be/VgYYdmyJC6I
Goede stevige bevestiging erbij en een RAM adapter. Ook i overlander, CamperContact, ACSI campings, Trailer's PARK e.d. is al geinstalleerd.
je kan je telefoon ermee verbinden en er dan mee bellen. Camera staat nog op mijn lijstje.

Voor nog geen 528 euro op Amazon een koopje.
https://www.amazon.nl/Garmin-Overlander ... 1255&psc=1
Landrover 110 3.9V8i met automaat verkocht,
Nu Defender110 TD5 camper

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 29 Jan 2022, 09:47

android 10 of hoger, kan geen externe camara meer op usb.
zoek maar eens usb webcam android 11.
heeft te maken met extra veiligheid zegt android .

Frank110V8

Berichtdoor Frank110V8 » 31 Jan 2022, 21:16

Camera op USB?
zo 2020.
Draadloos natuurlijk. Kan je ook nog een camera voorop monteren en achterop je aanhanger.
Kijk maar bij de Accessoires.

De Garmin PowerSwitch™ is ook leuk om er nog op aan te sluiten, maar in verhouding erg duur.

Groet Frank
Landrover 110 3.9V8i met automaat verkocht,
Nu Defender110 TD5 camper

twdi

Berichtdoor twdi » 10 Feb 2022, 08:22

Frank110V8 schreef:Camera op USB?
zo 2020.
Draadloos natuurlijk. Kan je ook nog een camera voorop monteren en achterop je aanhanger.
Kijk maar bij de Accessoires.

De Garmin PowerSwitch™ is ook leuk om er nog op aan te sluiten, maar in verhouding erg duur.
Groet Frank

Wat kan je met die PowerSwitch? Dat wordt me niet duidelijk uit de garmin info

Dus eigenlijk zou de camera permanent stroom moeten hebben om direct beschikbaar te zijn. Als je bv achteruitin wil parkeren en de straat blokkeert wil je niet wachten tot de camera opgestart is. :)

Ik weet inmiddels dat hij ook bij Mediamarkt in Eindhoven zou liggen. Misschien moet ik daar dan maar eens heen om er mee te stoeien.
Het liefst had ik hem via gps.nl een weekendje gehuurd maar dat doen ze niet.

Kwa kaartmateriaal moet ik zeggen dat als we op reis gaan, ik ook altijd de garmin openstreetmap kaarten in mijn ipad (met Guru maps) zet, dus dan moet het kaartmateriaal wel vergelijkbaar zijn. Apart is dat Garmin.nl zelf daar niet mee komt.

Ik wil ook de radio (nu een 12 jaar oude pioneer met klapscherm) vervangen. Wellicht is dan een goedkopere 1-din met deze garmin een interessante oplossing als alternatief voor een dure alpine halo of 2-din ombouw...

Guido

Berichtdoor Guido » 13 Feb 2022, 21:46

Ik heb goede ervaringen met de Overlander.
Mooi groot scherm en voldoende geheugen. Updaten gaat redelijk snel.
Je kunt gewoon van deur tot deur navigeren, op postcode, adres of coördinaten.
Op de Europese kaarten die Garmin beschikbaar stelt staan m.i. de meeste paden op.
Een route plannen op de Garmin zelf is lastig.
Hiervoor heb je m.i. een laptop met BaseCamp nodig om de avond ervoor de route te plannen en een aantal waypoints te maken.
Naast de Garmin heb ik een tablet met OsmAnd voor het overzicht en globale planning van de route.
Ik vind dit fijner werken dan BaseCamp. Een bijrijder kan onderweg een route plannen of bijstellen. Ik zet dan meestal de coördinaten in de Garmin en laat de Overlander navigeren.

Buiten Europa zit ik open Streetmap kaarten op de Garmin. Met deze kaarten kun je gewoon navigeren. Afhankelijk van het gebied waar je bent staan er vaak aardig wat POI´s in. Soms is de weg een verassing, omdat vaak niet is aangegeven wat van soort weg het is (verhard, onverhard of een modderig karrespoor of ezelpad... )
In Marokko stonden de tracks op open Streetmap die de gids ons voorreed.
Groeten, Guido

Defender 110 TD5 camper
Defender 110 200 TDI off-road speeltje
(D1, rijdt in Gambia als ambulance)

Terug naar “Reizen”