Hallo,
Ik ben mijn auto klaar aan het maken om rond te trekken in Noorwegen. Een lang gekoesterde droom…
Hoe belangrijk is het monteren van een lier en het meenemen van zandladders voor zo een trip?
Hoe belangrijk is een lier en zandladders?
-
roeljansen69
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 15 Jul 2021, 19:47
Re: Hoe belangrijk is een lier en zandladders?
Wat ik heb gezien zijn het meestal gravelpaden, ik zou dat geld maar in je zak houden.
Groet Ron
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Hoe belangrijk is een lier en zandladders?
Totaal onbelangrijk zou ik zeggen.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
roeljansen69
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 15 Jul 2021, 19:47
Re: Hoe belangrijk is een lier en zandladders?
Top! Bedankt voor de reacties!
Scheelt idd een boel geld….
Scheelt idd een boel geld….
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Hoe belangrijk is een lier en zandladders?
Als jij de reis net zo wilt vastleggen als een stel Fransen, dan raak je alsnog geld kwijt (aan een drone).
https://youtu.be/CXJ8iABiMtM
En zoals je kunt zien is het meeste geasfalteerd. Voor "grusvejen" kun je beter naar Zweden gaan.
Echt Off Road rijden is in Noorwegen (en Zweden) niet toegestaan.
Groet,
Erik.
https://youtu.be/CXJ8iABiMtM
En zoals je kunt zien is het meeste geasfalteerd. Voor "grusvejen" kun je beter naar Zweden gaan.
Echt Off Road rijden is in Noorwegen (en Zweden) niet toegestaan.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Hoe belangrijk is een lier en zandladders?
In z'n algemeenheid: een lier monteer je voor off roaden door plekken waar je normaal niet doorheen zou proberen te ploeteren. Het is speelgoed, meer niet.
Op reis ga je voor behoud materiaal en dus rij je liever om heel slechte plekken heen. Plassen hebben meestal een harde bodem waar het water maar langzaam doorkan en dus zijn die vaal prima doorwaadbaar. Een enkele keer vergis je je en blijkt de harde bodem onder de modder dieper dan de bodemvrijheid vd wagen aankan en zul je tractie verliezen. Dat is wat anders dan echt vaststaan.
Voor deze enkele keer is een handlier een prima investering. Het ding kost een fractie van een vast gemonteerde lier (daar komt immers bediening, bekabeling en evt zelfs een extra accu bij) en is nog breder inzetbaar ook. Want als je op een pad bv naar een boom schuift en die dreigt schade aan het dak oid te geven kun je met een handlier de wagen ook eenvoudig opzij trekken. Dat kost met een bumperlier wat meer hoofdbrekens met snatchblokken etc.
Zandladders zijn eigenlijk alleen bruikbaar in mul zand en zijn op 99% vd auto's puur voor de show gemonteerd. Let er maar eens op; 99.9% is kaarsrecht en strak. En dus ongebruikt....

Op reis ga je voor behoud materiaal en dus rij je liever om heel slechte plekken heen. Plassen hebben meestal een harde bodem waar het water maar langzaam doorkan en dus zijn die vaal prima doorwaadbaar. Een enkele keer vergis je je en blijkt de harde bodem onder de modder dieper dan de bodemvrijheid vd wagen aankan en zul je tractie verliezen. Dat is wat anders dan echt vaststaan.
Voor deze enkele keer is een handlier een prima investering. Het ding kost een fractie van een vast gemonteerde lier (daar komt immers bediening, bekabeling en evt zelfs een extra accu bij) en is nog breder inzetbaar ook. Want als je op een pad bv naar een boom schuift en die dreigt schade aan het dak oid te geven kun je met een handlier de wagen ook eenvoudig opzij trekken. Dat kost met een bumperlier wat meer hoofdbrekens met snatchblokken etc.
Zandladders zijn eigenlijk alleen bruikbaar in mul zand en zijn op 99% vd auto's puur voor de show gemonteerd. Let er maar eens op; 99.9% is kaarsrecht en strak. En dus ongebruikt....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Hoe belangrijk is een lier en zandladders?
In plaats van zandladders kan je eventueel denken aan "rijroosters" (glasfiber-polyester).
Met zo'n rijrooster van voldoende dikte kom je desnoods zelfs een greppel over, en het rooster werkt ook als een lokale "sneeuwketting" (niet alleen in de sneeuw maar ook op glibberige modder).
Groeten MarcS
PS Ik heb inmiddels een paar jaar een setje rijoosters achterin de auto liggen ... en nog nooit serieus gebruikt.
PS2 Ik heb in Noorwegen toch echt een paar wegen gezien die niet makkelijk met een gewone auto te rijden waren, en zelfs met de LandRover wat behendigheid voegen (steil, ongelijk met stroom-goten, en glibberige klei).
Met zo'n rijrooster van voldoende dikte kom je desnoods zelfs een greppel over, en het rooster werkt ook als een lokale "sneeuwketting" (niet alleen in de sneeuw maar ook op glibberige modder).
Groeten MarcS
PS Ik heb inmiddels een paar jaar een setje rijoosters achterin de auto liggen ... en nog nooit serieus gebruikt.
PS2 Ik heb in Noorwegen toch echt een paar wegen gezien die niet makkelijk met een gewone auto te rijden waren, en zelfs met de LandRover wat behendigheid voegen (steil, ongelijk met stroom-goten, en glibberige klei).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten