Berichtdoor Landmarcs » 12 Jun 2018, 11:47
Dag Sandra & David,
Ik denk dat het tegenvalt, dwz er zijn met name in Zuid- en Middel-Zweden heel veel gravel-wegen.
Soms liggen die wegen er zo bij dat je je afvraagt of er nog iemand door komt ... maar met een wat oudere Volvo kom je klaarblijkelijk opvallend ver.
Noorwegen ken ik wat minder, maar op grond van wat ik zo gezien heb zou ik zeggen dat de wegendichtheid - en dus ook de gravel-wegen-dichtheid kleiner is.
Neem gewoon zoveel mogelijk gravel-wegen en sla dan nog eens een paar keer extra af - ik gebruik nog steeds ouderwets papieren kaarten, maar met digitale kaarten gaat het allemaal een stuk beter makkelijker, bos-ontginningswegen gaan soms tientallen kilometers ver de rimboe in - en je kampeert ineens aan een meer, of elders, en dat zonder dat er iemand langs komt.
Je hoort het verkeer - dwz die ene auto - kilometers verderop, en verder het "getoeter" van de Zwanen of de Kraanvogels (en je hoort waarschijnlijk erg veel zoemende muggen).
Ik heb al heel wat keren gebruik gemaakt van het feit dat een LandRover toch nog net iets verder komt. In Zweden en Noorwegen is echt OffRoad normaal niet toegestaan maar de extra bodemvrijheid en de extra tractie zorgt er vaak voor dat je net die laatste meters kan maken, die meters die het verschil maken tussen "gewoon" in de berm van de gravelweg of het ontginningspad (die overigens doodstil kunnen zijn), en "ongewoon" net voorbij die berm, prettig uit het zicht (waarbij je je dan afvraagt: "uit het zicht van wie?").
Het Allmansrecht is een mooi ding: je mag overal kamperen (maar wel uit het directe zicht van bebouwing, en zo dat je een eventuele oogst niet beschadigt, en dus ook slechts tijdelijk), oevers van wateren zijn in het bijzonder vrij voor iedereen (niet iedereen met een huisje aan het meer is het daarmee eens) maarrr ... het Allmansrecht is gericht op de verplaatsing te voet (of per paard, roeiboot of kano). Het Allmansrecht geldt slechts beperkt voor motorvoertuigen, dus mag je wel van de weg af, maar niet het terrein in (er is dus een beperkte ruimte, en soms moet je zelfs een beetje rekkelijk zijn voor dat allermooiste plekje).
En dan tenslotte: Mijns inziens is het veel leuker om zelf iets te ontdekken, andermans GPS-coördinaten nareizen mist precies dat avontuur dat je in Scandinavië overal kan beleven.
Groeten MarcS