Berichtdoor Landmarcs » 17 Feb 2018, 22:27
Tja, ik blijf volharden.
Zweden en eindeloze bossen is een makkelijke karikatuur. Ja, het is makkelijk om eindeloos door soms echt saaie bossen te rijden, maar met een beetje goede wil rijdt je ook door een eindeloos mooi landschap.
Ga naar het Noors-Zweedse grensgebied en je hoeft niet extreem ver naar het noorden om al extreme toendra-landschappen te vinden, ga naar de meren (groot of klein) en je hebt eigenlijk altijd prachtig zwemwater < ik herinner me een meer, gewoon in het zuiden, in Blekinge, waar je hoogtevrees kreeg, zo helder was het ... en dan dus met visarend met stereotype een forse vis (als een torpedo) in z'n poten (en met planten die in Nederland sinds 1881 zijn uitgestorven) >, ga naar Öland en je komt in een heel nieuwe, andere wereld, ga naar de Oostzee-kust ergens boven Uppsala en je hebt je eigen haventje.
Het zal aan mij liggen, maar ik herinner me van de Fjorden niet al te veel moois: grote Cruiseschepen, net als in de reclame (een remedie tegen ieder cruise-verlangen, als je dat al had) ... << ja ja, het is wat stereotyp overdreven >>.
Rijdt je langs Hamar en Lillehammar naar het noorden dan is het ook "saai" -- ben je op weg naar Jotunheimen dan heb je wel weer een prachtig vooruitzicht.
En ... een van Noorwegens meest gekende natuurgebied (want relatief nabij): de Hardanger Vida ... is mooi (als je naar de goede plekken gaat), ik zag er mijn eerste Giervalk, ook mooi, maar als je er 40 jaar geleden ook al eens was dan is veel van het mooi verdwenen, dwz. vroeger was de periferie net zo fraai als het kern-gebied, misschien was de periferie zelfs mooier, nu zijn alle plekken waar je vroeger je tent kom opzetten bezet met buitenhuisjes. << Ja, ja ook wat stereotyp overdreven >>
Anyway: qua lengte aan zand en gravel-wegen wint Zweden moeiteloos, qua gemak mbt wildkamperen en ook qua gemak van het vinden van echt stille (behalve dan het zoemen van de muggen) plekken idem.
Het is dus vooral de vraag wat je zoekt ... kleine(re) belevenissen kunnen de grootste indruk achterlaten.
Groeten MarcS
PS Mijn broertje woont al meer dan 30 jaar in Zweden, je kan het er dus best uithouden -- ik kom er dus (on)regelmatig, en ben bevooroordeeld
PS2 Het mooiste (vakantie)land blijft voor mij Frankrijk .... maar gelukkig is lang niet iedereen dit met mij eens.