Winterbanden in het buitenland

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Winterbanden in het buitenland

Berichtdoor Roger B. » 21 Okt 2017, 08:20

Omdat het elk jaar weer een terugkerende discussie is, en ik het vandaag toevallig tegen kwam.... hier de regels voor winterbanden in Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland:

Morecast weersite schreef:Winterreifenpflicht in der Schweiz
Im Gegensatz zu anderen Ländern ist die Montage von Winterreifen in der Schweiz nicht gesetzlich vorgeschrieben. Sie wird jedoch ab einer Außentemperatur von weniger als 7 Grad Celsius empfohlen und die Schweizer halten sich generell daran. Falls man jedoch bei winterlichen Fahrverhältnissen mit Sommerreifen unterwegs ist und den Verkehr behindert oder sogar einen Unfall verursacht, dann werden entsprechend höhere Strafen ausgesprochen.

Es gibt auch keine Schneekettenpflicht, das heißt Schneeketten müssen nicht mitgeführt werden. Sie sind nur verpflichtend anzubringen, wenn entsprechende Verkehrszeichen darauf hinweisen.

Von 1. November bis 30. April sind in der Schweiz Spikes erlaubt, jedoch nicht auf Schnellstraßen oder Autobahnen und nur mit einer Höchstgeschwindigkeit von 80 km/h. Nur auf den beiden Autobahnabschnitten zwischen Thusis und Mesocco sowie Göschenen und Airolo wird eine Ausnahme gemacht.

In der Schweiz gibt es allerdings Vorschriften zum Reifenprofil. Per Gesetz müssen Reifen eine Mindestprofiltiefe von 1,6 Millimetern aufweisen. Empfohlen werden jedoch drei Millimeter bei Sommerreifen und vier Millimeter bei Winterreifen.


Zwitserland In het kort:
Geen wettelijke winterbandenplicht, maar wel geadviseerd onder 7 graden buitentemperatuur. Indien men door niet gebruiken van winterbanden hinder of gevaar veroorzaakt zijn de straffen hoger.
Ook geen wettelijke sneeuwkettingplicht, alleen daar waar met borden aangegeven.
Spikes van 1-11 tot 30-4 toegestaan, maar behoudens enkele uitzonderingen niet op de autosnelwegen. Max snelheid met spikes is 80 km/u

Morecast weersite schreef:Winterreifenpflicht in Österreich
In Österreich gilt eine situative Winterreifenpflicht zwischen dem 1. November und dem 15. April. Bei winterlichen Fahrbahnverhältnissen wie Schnee, Matsch oder Eis dürfen Fahrzeuge nur dann in Betrieb genommen werden, wenn sie mit Winterreifen ausgestattet sind. Schneeketten sind als Alternative ebenfalls zulässig, jedoch nur dann, wenn die Schneeketten auf zwei Antriebsrädern montiert wurden und die gesamte Fahrbahn mit Schnee oder Eis bedeckt ist.

Das Fahren mit Spikereifen ist im Winter erlaubt. Nur in den Sommermonaten Juni, Juli, August und September ist es verboten. Parkende Fahrzeuge sind von der Regelung ausgenommen.

Ein Reifen ist nur dann ein Winterreifen, wenn er die Kennzeichnung M+S, M.S. oder M&S aufweisen kann und die Profiltiefe über die gesamte Reifenbreite mehr als 4 mm beträgt. Die Kennzeichnung mit einem Schneeflocken- bzw. Schneekristall-Symbol ist in Österreich als Winterreifen-Kennzeichnung nicht anerkannt.

Bei einem Verstoß der Winterreifenpflicht droht eine Strafe von 60 Euro. Wenn andere Verkehrsteilnehmer gefährdet werden, können es sogar bis zu 5.000 Euro werden.


Oostenrijk in het kort:

van 1-11 tot 15-4 wettelijk verplicht winterbanden te gebruiken in winterse verkeersomstandigheden (sneeuw/ijs en slurrie) Als alternatief sneeuwkettingen toegestaan op 2 aangedreven wielen mits complete wegdek met sneeuw of ijs bedekt is.
Spikes is in Oostenrijk toegestaan buiten de zomermaanden juni t/m september.
Een band is een winterband wanneer ie het kenmerk " M+S of M&S" draagt en de profieldiepte over de hele breedte meer als 4mm bedraagt. (alleen)Het sneeuwvlok-/ sneeuwkristal-kenmerk wordt in Oostenrijk niet erkent als winterband-kenmerk.


Morecast weersite schreef:Winterreifenpflicht in Deutschland
In Deutschland gilt eine situative Winterreifenpflicht, die nicht an jahreszeitliche Termine gebunden ist. Das bedeutet, nur wenn tatsächlich winterliche Straßenverhältnisse wie Glatteis, Schneeglätte oder Schneematsch herrschen, dann müssen Kraftfahrzeuge mit einer anerkannten Winterbereifung fahren.
Reifen die mit dem M+S Symbol gekennzeichnet sind und vor 2018 gefertigt wurden, werden noch bis Ende September 2024 als Winterreifen anerkannt. Reifen, die nach 2017 gefertigt werden, müssen das sogenannte “Alpine”-Symbol tragen, um als Winterreifen anerkannt zu werden.

Eine generelle Schneekettenpflicht gibt es in Deutschland nicht. Nur wenn das entsprechende Verkehrsschild darauf hinweist, müssen Schneeketten angelegt werden.

Das Fahren mit Spikereifen ist auf Deutschlands Straßen verboten.
Bei einem Verstoß gegen die situative Winterreifenpflicht wird ein Bußgeld in Höhe von 60 Euro fällig. Wenn andere Verkehrsteilnehmer behindert werden sind es 80 Euro. Außerdem wird im Fahreignungsregister ein Punkt eingetragen.


Duitsland in het kort:

In Duitsland geldt het hele jaar door winterbandenplicht in winterse verkeersomstandigheden (Sneeuw/ijs/ slurrie)
Banden met het M+S of M&S symbool en vóór 2018 geproduceerd zijn worden nog tot eind september 2024 als winterband erkent Banden die na 2017 geproduceerd zijn, alleen wanneer zij voorzien zijn van het alpine/sneeuwvlok symbool.
Algemene sneeuwkettingplicht is er niet, alleen daar waar met borden aangegeven.
Spikes zijn in Duitsland op de openbare weg verboden.
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Winterbanden in het buitenland

Berichtdoor Landmarcs » 21 Okt 2017, 12:22

Of te wel: Als je nu (of volgend jaar van de oude 2017 productie) een set willekeurige M+S banden koopt en je zit "goed" in de germannophone landen voor de komende jaren.

Let wel: je zit dan alleen "goed" qua wettelijke regels. Er zijn genoeg M+S banden die in sneeuw en andere winterse gladheid belabberd of nog erger presteren. Grovere banden doen het soms wel heel leuk in diepe sneeuw maar bij de echte gladheid grip houden is wat anders als dikke pakken sneeuw overwinnen (die grovere banden zijn overigens al bedenkelijk als ja na het "overwinnen" de helling ook weer gecontroleerd af wilt komen).

Kijk dus goed naar wat de banden doen op koude natte weg, op slurry en op aangereden sneeuw en ijs/ijzel.
En .... kijk dan nog eens uit, want als je de beste banden hebt dan loop je nog steeds een risico, al was het maar het risico dat je beter remt als de anderen.

Groeten MarcS

PS   Qua sneeuwkettingen: Ik ken de situatie in Frankrijk wat beter ... daar staan heel regelmatig sneeuwkettingen-borden met onderbord "pneu-neige admis", je hoeft dan geen sneeuwkettingen te hebben als je (goede) winterbanden hebt. Verder staan die borden er soms wel erg voortijdig (t/m de hele zomer door), de kettingen moet je (pas) monteren als de omstandigheden daar om vragen (of eigenlijk net iets eerder).
PS2 Neem voor een 4x4 ook 4 sneeuwkettingen, een 4x4 met slechts 2 kettingen komt nauwelijks verder als 4x4 met goede banden zonder kettingen -- je hebt nl ineens een 2x4 (vlgs mij is in bijv Zweden 4 kettingen sowieso verplicht als je kettingen monteert).
PS3 Voorheen was de Michelin XPC een goede (semi)winterband in de maat 7.5x16 - deze band is inmiddels alleen "antiquarisch" te koop - andere winterbanden in deze maat zijn mij niet bekend.   In de maat 235/85x16 was er tot voor kort een aardige keuze, op het moment is de keuze beperkt en ook duur. Wellicht nog even wachten -- in de afgelopen jaren kwam er in de loop van oktober ineens meer aanbod (en zakten de prijzen, soms zelfs dramatisch). Naast de echte winterbanden Nokian Hakkapeliitta LT2 (op het moment nogal prijzig) en de Cooper M+S (die al langer moeilijk leverbaar is) zijn er enkele AT (zomer)banden met een winter-kwaliteit (o.a. de Nokian Notiiva AT).


Terug naar “Reizen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten