luchtvering disco2 facelift 2004

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
marcovanturnhout

luchtvering disco2 facelift 2004

Berichtdoor marcovanturnhout » 02 Feb 2017, 16:22

Hallo,

Na vervangen door een garagist van beide ballen in september met de apk is nu al voor de 2e keer eerst 1 en nu 2 ballen geknapt, vrij spontaan , maar wel 1 x met heel zwaar beladen aanhanger en 1x met veel gewicht in de laadruimte (250kg). er is volgens zeggen ook een"klep"vervangen.

garagist komt er niet meer uit en landroveraar is de disco nu zo zat dat ie hem niet meer terug wil.Nu heb ik een zelfde disco maar met schroefveren achter, dus nooit lucht problemen! wat nu?

Iemand een suggestie voor de storing? iets met kalibreren van de hoogte censors of zo? kan het zijn dat de pomp door blijft drukken (klep? )

Of alle lucht eraf en schroefveren eronder? wat kom ik dan tegen? is het gewoon een kwestie van veren plaatsen of mis ik daar de schotels voor, en zijn de schokbrekers gelijk die er zitten? moet er ook in de bcu iets gewijzigd worden?

wie help

Marco

Waterrover
Beheerder

Re: luchtvering disco2 facelift 2004

Berichtdoor Waterrover » 02 Feb 2017, 16:42

marcovanturnhout schreef:Hallo,

Na vervangen door een garagist van beide ballen in september met de apk is nu al voor de 2e keer eerst 1 en nu 2 ballen geknapt, vrij spontaan , maar wel 1 x met heel zwaar beladen aanhanger en 1x met veel gewicht in de laadruimte (250kg). er is volgens zeggen ook een"klep"vervangen.

garagist komt er niet meer uit en landroveraar is de disco nu zo zat dat ie hem niet meer terug wil.Nu heb ik een zelfde disco maar met schroefveren achter, dus nooit lucht problemen! wat nu?

Iemand een suggestie voor de storing? iets met kalibreren van de hoogte censors of zo? kan het zijn dat de pomp door blijft drukken (klep? )

Of alle lucht eraf en schroefveren eronder? wat kom ik dan tegen? is het gewoon een kwestie van veren plaatsen of mis ik daar de schotels voor, en zijn de schokbrekers gelijk die er zitten? moet er ook in de bcu iets gewijzigd worden?

wie help

Marco

Zijn voor de vervanging ook originele balgen gebruikt? Deze gaan ongeveer 6 jaar mee, kan iets langer, maar dan heb je het wel gehad. Met een zwaar beladen auto waarbij het meeste gewicht, 1800 kg op de achteras ligt zijn de standaard schokdempers onvoldoende. Zeker als ze er al jaren onder zitten. Toch gebeurt het zelden dat de balgen knappen. In het geval van overbelading kan je tijdens het rijden over oneffenheden de bumpstops raken en worden de balgen diep ingeveerd. Hier zijn ze tegen bestand. Ik vraag mij wel af of de druk in de balgen niet te hoog was tijdens het gebeuren, je zegt dat er een KLEP is vervangen? Imitatiebalgen hebben overigens een dunnere wand. Zelf heb ik de DIsco rondom voorzien van Koni Raid schokdempers. Een mooie strakke vering beladen- en onbeladen.

Alle lucht eraf is een keuze, ik vind het bij de auto horen. Twee keer per jaar vervang ik het luchtfilter van de compressor, die nu al bijna 13 jaar probleemloos draait. Als je wil rijden zonder lucht, dan moet e.e.a. worden afgemeld bij de centrale computer (testbook of andere tool).

Laten uitlezen door een dealer kan een hoop zoekwerk schelen, daar zou ik mee beginnen.

Chris

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Feb 2017, 16:55

Licht niet aan de balgen maar aan de hoogteschakelaars. Als je maar blijft pompen klapt de balg. De hoogteschakelaar zet de compressor uit.

Als je alleen maar onderdelen die stuk gaan wisselt en niet de oorzaak zoekt ben je de naam monteur niet waard.

Met 1700 kilo in de bak en een kar erachter met een kogeldruk van 250 kilo zet een Disco zichzelf nog gewoon vlak en functioneert de vering prima. De balgen kunnen zat hebben............
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

marcovanturnhout

Berichtdoor marcovanturnhout » 02 Feb 2017, 19:11

Mijn eerste reactie was ook hoogte schakelaar problematiek. Ga hem helpen met als insteek lucht erop laten en probleem oplossen.

Ik weet nog niet of er originele of imitatie balgen gemonteerd waren, wel weet ik dta de eerste keer de klacht gratis opgelost is en dat de garage nu geld wil zien voor nog een stel ballen, wat ik niet redelijk vindt daar het geheel nog geen 3 maanden draait en dus niet goed gemonteerd is. De eerste vervanging was ook niet omdat er 1 stuk was maar ze waren alleen slecht

Marco

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 02 Feb 2017, 20:34

marcovanturnhout schreef:Mijn eerste reactie was ook hoogte schakelaar problematiek. Ga hem helpen met als insteek lucht erop laten en probleem oplossen.

Ik weet nog niet of er originele of imitatie balgen gemonteerd waren, wel weet ik dta de eerste keer de klacht gratis opgelost is en dat de garage nu geld wil zien voor nog een stel ballen, wat ik niet redelijk vindt daar het geheel nog geen 3 maanden draait en dus niet goed gemonteerd is. De eerste vervanging was ook niet omdat er 1 stuk was maar ze waren alleen slecht

Marco

Mijn dealer geeft garantie, ik dacht één jaar op een uitgevoerde reparatie. Het lijkt mij dat garantie op het materiaal en werkzaamheden aanwezig is bij deze dealer, of zou moeten zijn.. :?

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Feb 2017, 20:58

Waterrover schreef:
marcovanturnhout schreef:Mijn eerste reactie was ook hoogte schakelaar problematiek. Ga hem helpen met als insteek lucht erop laten en probleem oplossen.

Marco

Mijn dealer geeft garantie, ik dacht één jaar op een uitgevoerde reparatie. Het lijkt mij dat garantie op het materiaal en werkzaamheden aanwezig is bij deze dealer, of zou moeten zijn.. :?

Niet accepteren idd. Laat die beste man zich maar even verdiepen in het consumentenrecht........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Feb 2017, 22:45

Edward schreef:
Waterrover schreef:

Niet accepteren idd. Laat die beste man zich maar even verdiepen in het consumentenrecht........

Misschien is nog het allerbeste als de garagist in kwestie zich eerst voldoende verdiept in de werking van de luchtvering.
Êénmaal een fout maken en dan een balg opblazen is al jammer, maar daarna de verknalde balg vervangen en zich daarbij niet verder afvragen hoe het zo gekomen is ... dat leidt snel tot een nieuw raadseltje:
"Wat knalt daar?" "Oh, dat is de garagist die zijn reputatie verknalt."

Met een beetje pech is straks ook de compressor naar de filistijnen.

Groeten MarcS

rolandrover

Berichtdoor rolandrover » 05 Feb 2017, 13:13

hoogteregelaars nakijken,de bedieningsarmen hebben de gewoonte om vast te corroderen op de bevestiging aan de radiusarm waardoor het geheel gaat draaien op de rubber , wat een verkeerde beweging en dus verkeerde waarden doorgeeft aan de regelunit
regelmatig inspuiten met wd40 en eens aan de bevestiging draaien zodat de boel los blijft helpt de goede werking garanderen.

Terug naar “Techniek”