Defender TD5 (2000) stijgt op

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Defender TD5 (2000) stijgt op

Berichtdoor Landmarcs » 02 Feb 2017, 12:53

Waterrover schreef:
Landmarcs schreef:
RikTD5 schreef:Ik ben verder niet van plan te tunen, dus een gereviseerde moet volstaan lijkt me.

Als origineel nieuw van Paddock ± net zo duur is als gereviseerd dan moet gereviseerd wel héél erg goed zijn, dwz iets extra's leveren zo lijkt mij.
Of krijg je bij gereviseerd nog wat terug voor de oude ??

Het verschil met Paddock, bij een gereviseerde turbo van Tubo's Hoet, krijg je 2 jaar garantie. Lijkt mij een groot voordeel. ;)

Volgens mij is het zo met een nieuwe Turbo dat ie het doet "als nieuw" en dan ook een levensduur "als nieuw" heeft dan wel heel snel problemen geeft (en dan heb je van Paddock ook garantie). Maar goed, het is een keuze.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 02 Feb 2017, 23:34

Waterrover schreef:Voor deze motor gebruik ik Valvoline Synpower 5W40 met een ACEA A3B4 specificatie. 5W30 vind ik te dun.

Toch schrijft Land Rover een ACEA A1/B1 olie voor......... voor de Td5.
Schermafbeelding 2017-02-02 om 23.23.45.png
En ik ben een ACEA A1/B1 olie nog niet tegengekomen met een viscositeit van 5W40. Wel 5W30 en dat gaat dus in mijn Td5.
En een 'hoger' nummer betekend niet automatisch een betere olie, maar een olie die anders is qua samenstelling.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 03 Feb 2017, 20:46

Erik Peters schreef:
Waterrover schreef:Voor deze motor gebruik ik Valvoline Synpower 5W40 met een ACEA A3B4 specificatie. 5W30 vind ik te dun.

Toch schrijft Land Rover een ACEA A1/B1 olie voor......... voor de Td5.
Schermafbeelding 2017-02-02 om 23.23.45.png
En ik ben een ACEA A1/B1 olie nog niet tegengekomen met een viscositeit van 5W40. Wel 5W30 en dat gaat dus in mijn Td5.
En een 'hoger' nummer betekend niet automatisch een betere olie, maar een olie die anders is qua samenstelling.

Groet,

Erik.

Onderstaand een ACEA uitleg:

De belangrijkste verschillen tussen de verschillende "A/B"- typen zijn gelegen in de viscositeit bij hoge temperatuur (150 °C) en in het toegestane sulfaatasgetal.

viscositeit bij 150 °C (mPa.s)

sulfaatasgetal %m/m

A1/B1 >=2,9, <=3,5; Xw-20: >2,6 <=1,3
A3/B3 >= 3,5 <=1,5
A3/B4 >= 3,5 <=1,6
A5/B5 >=2,9, <=3,5 <=1,6

Uit het overzicht blijkt dat "A1/B1" gefocust is op beperking van het brandstofverbruik bij korte ritten waar de motorolie nauwelijks zijn bedrijfstemperatuur zal bereiken.

Bij "A3/B3" ligt de nadruk meer op slijtagebescherming: zowel de viscositeit bij 150 °C is hoger, als ook de toegestane hoeveelheid anti-slijtageadditieven zijn hoger. "A3/B4" staat nog wat meer anti-slijtageadditieven toe, noodzakelijk om het product geschikt te maken voor direct ingespoten snellopende personenautodiesels.

"A5/B5" kan gezien worden als de "brandstofbesparende variant" van "A3/B4". "A3/B3" en "A3/B4" worden het meest gevraagd. "A1/B1" wordt in beperkte mate voorgeschreven.

Sinds de aankoop van de auto in 2004 (nieuw) heb ik na 5000km de olie gewisseld voor Valvoline Synpower 5W40 tot op heden. De Disco heeft nu ruim 230K gelopen. Bij 180K is de kop gelicht en voorzien van een nieuwe koppaking. Het viel de monteurs op dat er nergens sludge aanwezig was, de nokkenas geen slijtage vertoonde en zelfs de hoonsporen in de cilinderwanden eruitzagen of de motor de dag ervoor geassembleerd was. De reden van mijn gebruik van A3/B4 olie kwaliteit staat hier genoemd.

Chris

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Feb 2017, 20:43

Iedereen mag zelf weten wat voor motorolie hij/zij in zijn/haar motor giet.
Land Rover had wel een ACEA B4 motorolie voorgeschreven als dit nodig zou zijn voor de Td5, maar een B1 olie volstaat.
Hieruit concludeer ik dat de motor zo geconstrueerd is dat het risico op nokkenasslijtage door de lagere High Temperature High Shear van de A1/B1 olie verwaarloosbaar klein is.
Echter een 'overkill' aan toevoegingen (o.a. anti-slijtage additieven, etc.) levert een hoger sulfaatasgehalte op. En die asdeeltjes kunnen weer een probleem opleveren bij de uitlaatgas-nabehandeling.

Hier een paar volledige artikelen:

SAE J300 viscositeitsindeling voor motorolie.pdf
(76.7 KiB) 176 keer gedownload

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Peu

Berichtdoor Peu » 05 Feb 2017, 10:49

Erik Peters schreef:Echter een 'overkill' aan toevoegingen (o.a. anti-slijtage additieven, etc.) levert een hoger sulfaatasgehalte op. En die asdeeltjes kunnen weer een probleem opleveren bij de uitlaatgas-nabehandeling.
Erik.

Dit laatste boeit je als berijder van een oude Defender dus totaal niet.....dan moet je een prius pakken :mrgreen:

Ik gebruik al een tijdje Repsol Elite Competitione 5W40 (via internet €30,00 per 5ltr) doordat degene die onze TD5 heeft getuned (EGR, Diezzelcat en uitlaatdemper liggen eraf), dat als goede olie bestempelde. Deze olie zit op hetzelfde kwaliteitsnivo en specs als de Valvoline van Chris. Wij gebruiken de 110 ook een paar keer per jaar best zwaar onder wat minder jofele omstandigheden. Verder 20 dagen per maand woonwerk verkeer á 65km per dag. Hij verbruikt minder olie dan mijn "bluemotion" duitse leasebak van 1 jaar oud :roll: :roll:
Failing to prepare is preparing to fail!

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 05 Feb 2017, 11:41

Land Rover heeft zijn beleid ten aanzien van de olie voor de TD5 toch wat gewijzigd en laat nu ook officieel A3/B3 toe. Dit ook omdat een B1 olie nagenoeg alleen in 5W30 te verkrijgen is. Kijk je in je instructieboekje dan zie je dat dit type olie onvoldoende bescherming biedt in de hitte (kans op motorschade), boven de 35 graden. Blijf je alleen in NL dan is er geen probleem uiteraard en rijd je als een brave Hendrik dan zou ik mij geen zorgen maken. Zoals Peu het omschrijft, wij gebruiken onze auto, zeker tijdens de vakantie, redelijk intensief en rijden met max GVW, tracks waarbij je soms langdurig met hoge temperaturen in laag off-road rijdt. Ik wil er dan zeker van zijn dat mijn motor optimale bescherming heeft. Je kan natuurlijk blijven vasthouden aan een B1, dat is ieders keuze.

Zie: http://topix.landrover.jlrext.com/topix ... oupId=1655

Motorolie - voertuigen met dieselmotor
Gebruik Castrol 5W/30 motorolie conform
specificatie ACEA A1+B1. Is deze olie niet
beschikbaar, dan kan olie conform specificatie
ACEA A3+B3 worden gebruikt.
Motorolie - temperatuurbereik
5W/30 levert bescherming van -30°C tot +35°C.
10W/30 levert bescherming van
-10°C tot +30°C
10W/40 levert bescherming van
-10°C tot +50°C.

Terug naar “Techniek”