Hallo
Heb nog steeds een groot probleem w.b.t. het starten van mijn Freelander1.
Soms wel tot 10x toe.
Heb gereset heb andere fob gebruikt maar het werkt niet echt.
Heb gehoord dat het aan de antenne in de slotring kan liggen.
Iemand een idee ?
Frans
Probleem starten
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Probleem starten
Ik neem aan dat je het ook al eens geprobeerd hebt met een nieuw batterijtje in de keyfob?
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Probleem starten
... does the engine turn over or not ?
a 1.8K has a known problem with the terminal on the starter motor.
Rob
a 1.8K has a known problem with the terminal on the starter motor.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Probleem starten
RobStewart schreef:... does the engine turn over or not ?
a 1.8K has a known problem with the terminal on the starter motor.
Rob
Hallo Rob
Neen er gebeurd helemaal niets .
Je hoort geen startmotor alleen alle lampjes op de dash
En na een tijdje wachten hooguit een paar sec start ie alsof er niets gebeurd was maar soms wel een paar keer.
Startmotor is al gereviseerd.
Frans
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Probleem starten
Yellow67 schreef:Je hoort geen startmotor alleen alle lampjes op de dash
... is there power to the the small terminal on the starter solenoid when you turn the key. The wire to the terminal normally corrodes internally and you get this intermittent fault. I would be checking that first. Also check the starter relay in the engine compartment fuse box, you can swap it with one of the other ones.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Probleem starten
RobStewart schreef:Yellow67 schreef:Je hoort geen startmotor alleen alle lampjes op de dash
... is there power to the the small terminal on the starter solenoid when you turn the key. The wire to the terminal normally corrodes internally and you get this intermittent fault. I would be checking that first. Also check the starter relay in the engine compartment fuse box, you can swap it with one of the other ones.
Rob
Ja maar het vreemde is dat ie na een paar seconden wachten het weer doet
Re: Probleem starten
Yellow67 schreef:RobStewart schreef:Yellow67 schreef:Je hoort geen startmotor alleen alle lampjes op de dash
... is there power to the the small terminal on the starter solenoid when you turn the key. The wire to the terminal normally corrodes internally and you get this intermittent fault. I would be checking that first. Also check the starter relay in the engine compartment fuse box, you can swap it with one of the other ones.
Rob
Ja maar het vreemde is dat ie na een paar seconden wachten het weer doet
Da's niet vreemd - da's juist het kenmerkende voor een 'intermittent fault' ...
Serieus, Rob heeft in 100.1% van de gevallen gelijk, dus even met een multimeter kijken of het startrelais (solenoïde op de startmotor) wel een stuurstroom krijgt. Als er door corrosie een slecht contact of overgangsweerstand van draad naar terminal is krijg je dit soort 'dan wel dan niet' fouten. Je kunt eventueel ook het startrelais even direct van spanning voorzien door met een draadje van pluspool van de accu even het contact op de solenoïde aan te tikken, de startmotor zou dan moeten aanslaan.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Re: Probleem starten
VeeTee schreef:Yellow67 schreef:RobStewart schreef:
... is there power to the the small terminal on the starter solenoid when you turn the key. The wire to the terminal normally corrodes internally and you get this intermittent fault. I would be checking that first. Also check the starter relay in the engine compartment fuse box, you can swap it with one of the other ones.
Rob
Ja maar het vreemde is dat ie na een paar seconden wachten het weer doet
Da's niet vreemd - da's juist het kenmerkende voor een 'intermittent fault' ...![]()
Serieus, Rob heeft in 100.1% van de gevallen gelijk, dus even met een multimeter kijken of het startrelais (solenoïde op de startmotor) wel een stuurstroom krijgt. Als er door corrosie een slecht contact of overgangsweerstand van draad naar terminal is krijg je dit soort 'dan wel dan niet' fouten. Je kunt eventueel ook het startrelais even direct van spanning voorzien door met een draadje van pluspool van de accu even het contact op de solenoïde aan te tikken, de startmotor zou dan moeten aanslaan.
Hallo
Hoor alleen een tik als ik startmotor rechtstreeks aansluit op pluspool.
Dus de startmotor gaat eruit om nagekeken te worden.
Zat trouwens sinds 2015 een nw relais op.
Frans
Re: Probleem starten
Heren
Na een nw startrelais gekregen te hebben voorlopig geen problemen meer.
Frans
Na een nw startrelais gekregen te hebben voorlopig geen problemen meer.
Frans
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten