Ik heb een probleem met de dynamo van Defender 90 300TDI.
laadlampje blijft branden.
Ik heb de massa gecontroleerd 0 ohm tussen dynamo huis en chassis
ik heb de kabel ( bruin) van de dynamo losgekoppeld. motor gestart en spanning gemeten op de uitgang van de dynamo. dat was 3 volt.
Ik neem aan dat de spanning eigenlijk rond de 14 volt moet zijn.
Ik lees hier op het forum ook wel dat storing door achteruitrijd licht kan ontstaan.
Om de dynamo goed te checken:
- moet ik het kabeltje van de controle lampje ook los maken. Moet de dynamo dan een laadspanning geven
- moet ik spanning op het kabeltje van het controle lampje zetten om een laadspanning te krijgen. ( wat is de voltage)
Als de dynamo niet goed functioneert wat is dan verstandig vervangen of zou het ook aan de koolborstels kunnen liggen?
Berry
300TDI dynamo reviseren of vernieuwen
Re: 300TDI dynamo reviseren of vernieuwen
Bij contact aan zet je via het controle lampje spanning op de veldwikkeling. Als dan de dynamo stroom gaat leveren, staat er op beide kanten van het lampje spanning en gaat het controlelampje uit (omdat er dan dus geen spanningsverschil meer is). Blijft het lampje aan, dan levert de dynamo dus geen stroom/spanning - dat had je al gemerkt aan de meting van maar 3 V.
Dat kan verschillende oorzaken hebben, o.a. defecte spanningsregelaar, diodes, of inderdaad koolborstels. Een dyamorevisiebedrijf kan op de testbank zo de oorzaak voor je opsporen en verhelpen.
Dat kan verschillende oorzaken hebben, o.a. defecte spanningsregelaar, diodes, of inderdaad koolborstels. Een dyamorevisiebedrijf kan op de testbank zo de oorzaak voor je opsporen en verhelpen.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
- ToyRoverlander
Je moet iig de spanning meten die van de dynamo afkomt, dus vanaf de plus aansluiting op de dynamo.
Ik weet zo niet wat voor dynamo erop zit, sommige dynamo's hebben bepaalde zwakke punten, diodebruggen die kapotgaan bijvoorbeeld ruim voordat de dynamo versleten is, of regelaars die kapot gaan.
Reviseren is altijd beter dan vervangen, tenzij het een originele is (gereviseerd). Een namaak is gewoon nooit zo goed als het origineel. Wij reviseren ze met originele onderdelen. Revisie is dan nieuwe lagers, sleepring, borstels (of hele regelaar) en eventueel diodebrug.
Je kan eens contact met ons opnemen voor meer info: Wolf auto elektro 024 377 8975
Ik weet zo niet wat voor dynamo erop zit, sommige dynamo's hebben bepaalde zwakke punten, diodebruggen die kapotgaan bijvoorbeeld ruim voordat de dynamo versleten is, of regelaars die kapot gaan.
Reviseren is altijd beter dan vervangen, tenzij het een originele is (gereviseerd). Een namaak is gewoon nooit zo goed als het origineel. Wij reviseren ze met originele onderdelen. Revisie is dan nieuwe lagers, sleepring, borstels (of hele regelaar) en eventueel diodebrug.
Je kan eens contact met ons opnemen voor meer info: Wolf auto elektro 024 377 8975
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
Hoi,
Ik heb een nieuwe dynamo gekocht. ( Ik heb overdag geen tijd om naar een dynamo revisiebedrijf te gaan en heb de Def zaterdag nodig)
Ik heb een Denso AMR4249G gekocht
deze is nu ingebouwd maar nu loopt de multiriem niet netjes recht. De poelie van de dynamo zit een paar millimeter te ver naar achter.
Ik heb de opvul ring die bij de dynamo is meegeleverd gebruikt.
Ik kan de poelie wel naar voor brengen door er een extra sluitring achter te zetten.
is dit issue bekend?
groet Berry
Ik heb een nieuwe dynamo gekocht. ( Ik heb overdag geen tijd om naar een dynamo revisiebedrijf te gaan en heb de Def zaterdag nodig)
Ik heb een Denso AMR4249G gekocht
deze is nu ingebouwd maar nu loopt de multiriem niet netjes recht. De poelie van de dynamo zit een paar millimeter te ver naar achter.
Ik heb de opvul ring die bij de dynamo is meegeleverd gebruikt.
Ik kan de poelie wel naar voor brengen door er een extra sluitring achter te zetten.
is dit issue bekend?
groet Berry
- Erik Peters
Bij mijn 300 Tdi heb ik meermaals de dynamo vervangen (altijd door een niet originele*) en de vulring geleverd bij mijn nieuwe dynamo's heb ik altijd vervangen voor eentje die ik op maat heb gemaakt (en over zet van de 'oude').
Als je het op kunt lossen met een extra vulring, prima.
Groet,
Erik.
* Lucas A127 70 Amp. (voor een Ford, dus moest ik de schroefdraad uit een bevestigingsgat boren). En die koop ik bij een automaterialen handel in de buurt.
Als je het op kunt lossen met een extra vulring, prima.
Groet,
Erik.
* Lucas A127 70 Amp. (voor een Ford, dus moest ik de schroefdraad uit een bevestigingsgat boren). En die koop ik bij een automaterialen handel in de buurt.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht