vermogensverlies noodloop TD4 (puma)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rogier Lavooij
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 Sep 2016, 14:17

vermogensverlies noodloop TD4 (puma)

Berichtdoor Rogier Lavooij » 22 Jan 2017, 10:52

Hallo,

Ik rij in een landrover 110 td4 uit oktober 2007, met ongeveer 170.000 km op de teller. Sinds afgelopen september heb ik regelmatig dat het vermogen van de motor (onder het rijden) opeens helemaal weg is. Na het herstarten van de auto is dit gereset, en is er niks meer aan de hand. In het begin was dit af en toe, maar nu gebeurd het steeds vaker.

In de garage hebben ze de auto al meerdere malen uitgelezen, en daarbij komen de volgende codes uit:
P0404-72 (Bereik/werking van regelcircuit van uitlaatgasrecirculatie-actuator vast in geopende stand)
P0234-00 Overmatig turbodruk in turbocharger/supercharger A -geen subtype-informatie.

Ze hebben inmiddels de aandrijvingstang van de turbo vervangen, maar dit heeft het probleem niet opgelost.
De EGR-klep storing, is er pas afgelopen week erbij gekomen, in eerdere instantie was dat nog niet.

De garage geeft aan dat de verstuivers misschien getest kunnen worden. Het is een beetje zoeken naar een speld in een hooiberg. Ik ben overigens zeer tevreden over mijn garage, en zij denken ook echt mee. Ze weten het echter in dit geval ook niet. Ik hoop dat iemand hier ervaring heeft met dit probleem, en misschien een goede oplossing heeft.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

groet,
Rogier Lavooij

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: vermogensverlies noodloop TD4 (puma)

Berichtdoor RobStewart » 22 Jan 2017, 11:10

Morning Rogier,

It's a known problem with the EGR valve and the PCM Software. You need to replace the EGR Klep if it is the old type and download the new version of PCM Software via SDD. The download also recalibrates the injection pump and the injectors.

This is the Technical Bulletin covering it (in Dutch)

LTB00334DUT.pdf
(752.02 KiB) 589 keer gedownload


Oh I just checked the English version of the bulletin and they have revised it. Note that the labour time of replacing the Left Hand Drive version is 1.1Hrs and not 0.3Hrs

LTB00334ENG.pdf
(695.06 KiB) 444 keer gedownload


Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Rogier Lavooij
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 Sep 2016, 14:17

Re: vermogensverlies noodloop TD4 (puma)

Berichtdoor Rogier Lavooij » 22 Jan 2017, 11:37

Hi Rob,

dank je wel voor je reactie.

We hebben in 2008 de Landrover laten tunen bij twist performance. Zou dat met de update er op blijven zitten?

groet,
Rogier

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: vermogensverlies noodloop TD4 (puma)

Berichtdoor RobStewart » 22 Jan 2017, 11:57

... the software update will overwrite your Twisted re-map. If it was done in 2008 then it will still contain the 'bug' that gives the P0404 DTC.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
A_Erven
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 Jul 2012, 21:26
Locatie: Brabant

Re: vermogensverlies noodloop TD4 (puma)

Berichtdoor A_Erven » 28 Jan 2017, 22:20

Beste Rogier,

Ik heb soortgelijk probleem gehad met mijn Puma 2008 met dezelfde km stand. (Staat nog topic op het forum van mij over:
Def 110, 2008 Td4 foutcodes Nanocom).

Dealer heeft toen ook van alles onderzocht, de modificatie aan de turboarm uitgevoerd, test van EGR klep uitgevoerd (was 20.000 km ervoor vervangen, etc. De uiteindelijke oorzaak bleek toen de variabele turbo te zijn waarvan de variabele geometrie niet goed meer werkte en hij telkens in noodloop ging als het gaspedaal dieper ingetrapt werd. Na revisie van de turbo bij een gespecialiseerd bedrijf was het probleem helemaal verholpen.

Groeten,

Alphons
Defender 110 SW 2.4 TDCi Puma, 2008

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: vermogensverlies noodloop TD4 (puma)

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jan 2017, 22:53

RobStewart schreef:It's a known problem with the EGR valve and the PCM Software. You need to replace the EGR Klep if it is the old type and download the new version of PCM Software via SDD. The download also recalibrates the injection pump and the injectors.

This is the Technical Bulletin covering it (in Dutch)
LTB00334DUT.pdf

Oh I just checked the English version of the bulletin and they have revised it. Note that the labour time of replacing the Left Hand Drive version is 1.1Hrs and not 0.3Hrs
LTB00334ENG.pdf


Een kleine labour-time update:
Bij een 2010 LHD Puma zonder airco kan een betere monteur de door LandRover opgegeven tijd verbeteren.
Don't ask my how I know, I'll tell it anyway ...
Het motor-lampje ging aan, en bleef aan, en bij het wat vlotter vaart maken op de autoweg-oprit was er tot tweemaal toe kortstondig een zeker vermogensverlies en ook een wat ander motor-geluid. Een beetje alsof je niet in de goede versnelling zit maar dan zonder de loeiende toeren.
De klachten waren bij mij dus slechts kortstondig, nauwelijks merkbaar, maar wel tweemaal binnen de 100 km ... verder geen vermogensverlies, en ook geen limp-mode oid, hij trok gewoon door tot ruim voorbij de 3000 rpm.

't Is wel een "dingetje" die EGR-klep.
Nog geen 3-en-een-half jaar nog net op de rand van de garantie een nieuwe EGR-klep gekregen, nu al weer een nieuwe. Die klep vervangen wordt zo bijna een soort "onderhoud", iedere 3 jaar een nieuwe ?

Groeten MarcS

kuyperh
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 Dec 2007, 20:19

Re: vermogensverlies noodloop TD4 (puma)

Berichtdoor kuyperh » 30 Jan 2017, 19:24

Net als bij de TD5 de EGR-klep vervangen door een setje met een blindplaat is vast geen optie, anders had ik het hier al wel gelezen. Maar waarom toch niet??
Dat moet toch easy in de besturing aan te passen zijn?

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: vermogensverlies noodloop TD4 (puma)

Berichtdoor Landmarcs » 30 Jan 2017, 19:38

kuyperh schreef:Net als bij de TD5 de EGR-klep vervangen door een setje met een blindplaat is vast geen optie, anders had ik het hier al wel gelezen. Maar waarom toch niet??
Dat moet toch easy in de besturing aan te passen zijn?


Enerzijds schijnt het niet zo "easy" te zijn. De ECU verwacht reële waarden en terugmeldingen (een minimale en kortstondige storing wordt al geregistreerd en geeft een oranje motor-lampje)
Anderzijds zit die EGR er niet voor niks op. De EGR doet als hij werkt ook echt goed werk: minder NOx, en minder NOx is niet alleen gewoon een milieu-cijfer oid maar het betekent bijv. ook minder astma en minder luchtweg-allergiën.

Maar je hebt een punt, als die EGR iedere 50.000 km stuk gaat dan ga je vroeger of later aan alternatieven denken.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: vermogensverlies noodloop TD4 (puma)

Berichtdoor Edward » 30 Jan 2017, 21:34

Er is een tuner geweest die de EGR kon uitprogrammeren uit de Ecu waarna je hem kon demonteren. Toen was dat er weer niet.......

Vraag eens na bij Bas4Cars, Alive tuning en anderen of er inmiddels een oplossing is.

Begrijp het niet zo want bij onze Disco zit nog steeds de originele Egr erin en die is nu 340.000 km oud......... :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: vermogensverlies noodloop TD4 (puma)

Berichtdoor Landmarcs » 30 Jan 2017, 22:55

Edward schreef:Er is een tuner geweest die de EGR kon uitprogrammeren uit de Ecu waarna je hem kon demonteren. Toen was dat er weer niet.......

Vraag eens na bij Bas4Cars, Alive tuning en anderen of er inmiddels een oplossing is.

Begrijp het niet zo want bij onze Disco zit nog steeds de originele Egr erin en die is nu 340.000 km oud......... :shock: :shock:


D'r zijn denkelijk wel wat verschillen tussen de Td5 EGR en die in de Puma.

Naar verluid is een probleem /één van de problemen dat de EGR aan de "kouwe kant" gemonteerd is en dat bij kou vettigheid neerslaat en daarop vervolgens ook roet ... en dan komt er een moment dat het EGT mechaniek wat trager wordt en op een gegeven moment neemt de ECU een onverwachte combinatie van lucht-hoeveelheid etc waar. <De EGR kleppert al steeds bij het afzetten teneinde het mechaniek "jeugdig" te houden.>

Voor de 2,2 Puma is er een iets andere EGR-opzet: er loopt een koelvloeistof-kanaal door de EGR, en zo wordt de EGR in ieder geval na eventjes warm gehouden ... alleen bij de 2,2 Puma gaat dan weer die extra koelvloeistoflus lekken. <'t Is een LandRover ... voor iedere oplossing is er weer een nieuw probleem.>

Misschien is de EGR te reinigen, maar ik vrees dat de storing dieper zit ... en je blijft zitten met het wisselen.

En dan tenslotte: Vooralsnog wil ik nog niet van de EGR af, die dingen doen echt wat aan de uitstoot van NOx en NOx zijn vies ....


Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten