wij zij van plan on een landrover defender aan te schaffen,maar weten niet goed welke motor de beste keuze is.
kan iemand ons hier een advies in geven ??
beste motor
Re: beste motor
Benzine of diesel?
redelijk modern of van voor 2000?
snelheidsmonster of terreinrijden of lange reizen?
Zwaar beladen of lekker licht?
vragen, vragen, vragen.
redelijk modern of van voor 2000?
snelheidsmonster of terreinrijden of lange reizen?
Zwaar beladen of lekker licht?
vragen, vragen, vragen.
-
Landmarcs
Tja ... vragen ... vragen.
Als het een LandRover Defender in strikte zin moet zijn dan zou ik zeggen dat de 2,4 Puma misschien "de beste" ...
... dwz qua prestaties, maar verder is de Puma nogal Black&Decker.
Als het een LandRover Defender in strikte zin moet zijn en je wilt ook een "mooie" motor dan kies ik de Td5 ...
... prestaties zijn wat minder als de Puma, maar het geluid, verbruik, de "vriendelijkheid" maken dat meer dan goed.
Met een (nieuwere) Td5 heb je ook nog steeds het traditionele dashboard en dus ook de ventilatiekleppen.
En de Td5 is de laatste echte LandRover motor (en je kan 'm ook nog eens heel netjes "tunen").
Als het een LandRover Defender in strikte zin moet zijn en je wilt geen electronica dan moet je een oudere 300Tdi kiezen ...
... bedenk dat de Td5 electronica tamelijk bomb-proof is gebleken er is dus nauwelijks een reden om electronica te willen vermijden.
De 300Tdi is wat meer een "tractor" en soms is dat een voordeel.
O ja, ter inkleuring van deze afweging: Ik heb nu een Puma, en ik heb hiervoor 10 jaar een Td5 gehad. Qua "onverwacht onderhoud" kan ik op grond van deze niet representatieve steekproef terugmelden dat de Puma vooralsnog gunstiger afsteekt, maar er zijn ook allerlei "issues" die kennelijk typisch Puma zijn ... dus heb ik misschien geluk gehad (ik had ook al niet teveel ongemakken met de Td5).
Groeten MarcS
PS Als het een LandRover Defender in de ruime zin moet zijn, dus meer een Defenderoïde ... dan is de keuze nog veel ruimer, dan heb je ook benzine-motoren, rijd je niet veel dan is een 2,5 benzine ook interessant.
Als het een LandRover Defender in strikte zin moet zijn dan zou ik zeggen dat de 2,4 Puma misschien "de beste" ...
... dwz qua prestaties, maar verder is de Puma nogal Black&Decker.
Als het een LandRover Defender in strikte zin moet zijn en je wilt ook een "mooie" motor dan kies ik de Td5 ...
... prestaties zijn wat minder als de Puma, maar het geluid, verbruik, de "vriendelijkheid" maken dat meer dan goed.
Met een (nieuwere) Td5 heb je ook nog steeds het traditionele dashboard en dus ook de ventilatiekleppen.
En de Td5 is de laatste echte LandRover motor (en je kan 'm ook nog eens heel netjes "tunen").
Als het een LandRover Defender in strikte zin moet zijn en je wilt geen electronica dan moet je een oudere 300Tdi kiezen ...
... bedenk dat de Td5 electronica tamelijk bomb-proof is gebleken er is dus nauwelijks een reden om electronica te willen vermijden.
O ja, ter inkleuring van deze afweging: Ik heb nu een Puma, en ik heb hiervoor 10 jaar een Td5 gehad. Qua "onverwacht onderhoud" kan ik op grond van deze niet representatieve steekproef terugmelden dat de Puma vooralsnog gunstiger afsteekt, maar er zijn ook allerlei "issues" die kennelijk typisch Puma zijn ... dus heb ik misschien geluk gehad (ik had ook al niet teveel ongemakken met de Td5).
Groeten MarcS
PS Als het een LandRover Defender in de ruime zin moet zijn, dus meer een Defenderoïde ... dan is de keuze nog veel ruimer, dan heb je ook benzine-motoren, rijd je niet veel dan is een 2,5 benzine ook interessant.
bedankt voor de reactie,s het moet wel een diesel zijn,ik heb ooit een td5 gehad loopt mooi maar ik vond deze erg stug en zeer gevoelig op het gaspedaal en ben erg benieuwd hoe de andere ervaringen zijn.
verder heb ik in diverse bladen gelezen dat de ford transit motoren nogal wat problemen hebben met de zuigers en verstuivers.vandaar mijn vraag in dit forum.
wij willen de defender gebruiken voor een paardentrailer te trekken en hoeft geen snelheidsmonster te zijn.
groeten rob
verder heb ik in diverse bladen gelezen dat de ford transit motoren nogal wat problemen hebben met de zuigers en verstuivers.vandaar mijn vraag in dit forum.
wij willen de defender gebruiken voor een paardentrailer te trekken en hoeft geen snelheidsmonster te zijn.
groeten rob
- Erik Peters
Landmarcs schreef:Als het een LandRover Defender in strikte zin moet zijn en je wilt geen electronica dan moet je een oudere 300Tdi kiezen ...
Ik heb diverse Land Rovers gehad (allemaal met dieselmotoren*) en de 110 300Tdi heb ik 18 jaar tot volle tevredenheid. Ik vind het een perfect blok.
De Td5 heeft iets meer vermogen, is zuiniger en is meer voor de snelweg. Als ik moest kiezen zou ik toch voor de 300 Tdi gaan.
Groet,
Erik
*2.25 liter (3 hoofdlagers), 2.25 liter (5 hoofdlagers), 2.5 liter, 2.5 liter TD, 2.5 liter 300Tdi en de 2.5 liter Td5.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:...... en de 110 300Tdi heb ik 18 jaar tot volle tevredenheid. Ik vind het een perfect blok.
De Td5 heeft iets meer vermogen, is zuiniger en is meer voor de snelweg. Als ik moest kiezen zou ik toch voor de 300 Tdi gaan.
Het hangt dus af van wat je ermee wilt. Mijns inziens is de Td5 ook perfect voor de binnenweg, ontspannen met niet teveel toeren binnendoor naar de Pyreneeën, of via de eindeloze grindwegen in het Zweeds-Noorse grensgebied naar Dalarna. Rijd je zo, ontspannen een eind weg, dan doet de Td5 in een 110 makkelijk 12 of meer kilometers per liter (dat lukt zelfs zonder overdrive, en zonder overdrijven -- bij gebrek aan een overdrive is een Disco-tussenbak een goed alternatief).
Wil je ermee zware lasten trekken, of heb je haast, dan kan je een Td5 altijd nog chippen en uitrusten met een wat grotere intercooler.
Mijns inziens is het enige gebrek van de Td5 de overgang van de anti-stall-regeling naar het fly-by-wire gas ... onder lastiger omstandigheden zit er een hinderlijk gaatje tussen deze twee. De anti-stall-regeling houdt de motor netjes stationair zolang je met je voet van het gaspedaal blijft, zodra je voet het gas aanraakt neemt het fly-by-wire de controle over, en in lastiger omstandigheden is het electronische pedaal soms net te traag en dan bij je "hangen" op het gaatje tussen de twee regelingen.
Omdat de gemiddelde gebruiker toch gemiddeld meer verharde kilometers rijdt (wellicht ook meer dan 'm lief is) denk ik dat ik "het beste compromis" toch in de Td5 (wellicht na licht chippen) zie.
Groeten MarcS
PS Nog een bescheiden voordeeltje: De nieuwere Td5 krijgt nog een groene Umwelt-Plakette, en mag bijv. Utrecht nog in (zolang dat duurt).
Erik Peters schreef:Landmarcs schreef:Als het een LandRover Defender in strikte zin moet zijn en je wilt geen electronica dan moet je een oudere 300Tdi kiezen ...
Ik heb diverse Land Rovers gehad (allemaal met dieselmotoren*) en de 110 300Tdi heb ik 18 jaar tot volle tevredenheid. Ik vind het een perfect blok.
Groet,
Erik
*2.25 liter (3 hoofdlagers), 2.25 liter (5 hoofdlagers), 2.5 liter, 2.5 liter TD, 2.5 liter 300Tdi en de 2.5 liter Td5.
Je vergeet de 200tdi
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
- JoostKenya
De Puma is in vergelijking met de TD5 duidelijk de betere trekauto.
De Puma heeft een veel kortere eerste versnelling en ook nog meer koppel onderin.
Ik denk dat de Puma op zich een vrij probleemloos blok is.
Alleen de veren van de koppelingsplaat willen wel eens loskomen.
De Puma heeft een veel kortere eerste versnelling en ook nog meer koppel onderin.
-
Landmarcs
JoostKenya schreef:De Puma is in vergelijking met de TD5 duidelijk de betere trekauto.
En sommigen krijgen problemen met het differentieel ... en de EGR is (op z'n best) lawaaiig ....
Verder heeft de Puma een in mijn ogen hopeloos dashboard dat 1º de ruimte voor je knieën inneemt (en ik heb niet eens lange benen), 2º de oude klepjes onmogelijk maakt, 3º niet erg past bij de traditionele rest van de auto en 4º wel een goede kachel en redelijke ontwaseming met zich meebrengt.
De lage 1º versnelling van de Puma is mooi en ook handig, onhandig is de on-evenwichtige verdeling van 4-5-6. De 5º versnelling zit dicht op de 4º en de 6º versnelling is weer een grote sprong ... en daarbij is de 6º nauwelijks "lang" genoeg voor de lange afstanden met een lichter beladen auto.
De R380 5 bak is prachtig regelmatig, met een overdrive heb je ook nog een 6º (die hoger uitkomt als de 6º van de GFT MT 82 -- de R380 met de Disco-tussenbak heeft een een 5º die overeenkomt met de 6º van de GFT MT 82) -- de R380 mist wel de lage 1º, maar je hebt altijd nog low-gear.
Of met andere woorden: Ik heb nu een Puma, en z'n trekkracht en soepelheid doen me steeds weer plezier. Z'n verbruik is niet zo prettig (of passend bij de prestaties, zo je wilt), en het geluid is ook niet de muziek van de Td5. En ... ondanks de genoegens van de prestaties mis ik toch ook de "rusticiteit" van de Td5. Zou ik nu om een of andere externe reden een "nieuwe" moeten zoeken, dan zou ik heel nadrukkelijk ook naar een goede Td5 kijken, en daar misschien wel voor gaan.
Groeten MarcS
- Erik Peters
ppw schreef:Je vergeet de 200tdi![]()
Nee hoor niet vergeten, een 200 Tdi heb ik nooit gehad.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht