RRC 3.9EFI '91 2"verhogen: Boge Nivomat + A-frame verwijderen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RRCJohn

Re: RRC 3.9EFI '91 2"verhogen: Boge Nivomat + A-frame verwijderen?

Berichtdoor RRCJohn » 20 Apr 2017, 12:12

avanbekkem schreef:ik schrok eerst wel dat de nieuwe veren iets korter zijn, maar het is een complete set van Terra Firma en moest dus goed zijn. de schuifmaat leerde dat de dikte van de veer het verschil maakte.

foto van het verschil in hoogte bij de voor veren. achter was er praktisch geen hoogte verschil
https://drive.google.com/file/d/1FC7fBf ... sp=sharing

de schokbreker is wat langer dan de originele schokbreker
https://drive.google.com/file/d/1kPia-N ... sp=sharing

dit maakt dat ik me voor voor wel een beetje zorgen maak over de volledige wieluitslag, wat gebeurt er dan met de veer. maar, zoals gezegd, het is een complete set specifiek bedoeld voor 5cm verhoging van de RRC. het moet dus goed zijn (hoop ik). als ik helemaal klaar ben met sleutelen eerst maar even testen voordat ik all the way ga :-)

Hi avanbekkem,

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de de set bevalt. Ik rijd zelf eveneens een '91 RRC 3.9 automaat met 70l LPG tank rechts achterin (overweeg overigens wel om hem in de breedte achter de bank te plaatsten of te vervangen door een onderbouw ipv de benzinetank) en een niet functionerende Nivomat. Ook ik overweeg de medium duty Terrafirm veren achter er onder te zetten omdat de RRC achterover hangt en bij verkeersdrempels erg makkelijk de stootblokken raakt.
Doel is een auto die recht staat (of achter zelfs iets hoger) en die mn. op de weg een goed, hedendaags, weggedrag laat zien (ook over verkeersdrempels) (en nee, het is niet dat ik er te hard overheen rijdt ;-)).

Ben dus benieuwd of de set gebracht heeft wat je ervan verwachtte, of dat je terugkijkend wellicht voor een andere oplossing zou hebben gekozen.

Grt John

avanbekkem

Berichtdoor avanbekkem » 23 Apr 2017, 22:46

Hi John,

Helaas heb ik wat andere probleempjes met de auto waardoor ik er nog niet mee heb kunnen rijden.
Maar los daarvan sta ik nog steeds achter mijn aankoop. De light versie is nl vergelijkbaar met origineel=te zacht (voor op de weg, voor offroad is dit wel mooi ivm grondcontact en horizontale koets) en heavy duty maakt de auto stug, gelezen in verschillende forums en dat kan je ook zien aan het extra laadvermogen wat je ermee bereikt. Als je dat niet laadt, is dat dus veel te stug. Met deze beredenering kom je automatisch op medium uit en zie ik vanzelf wel hoe het rijdt.

Ik ben wel bang dat de veren los zullen komen bij volledige wieluitslag. Ik moet dat nog testen, ging niet met een garagekrik en houten blokjes, maar straks wel op een 2 koloms brug. Ik denk dat ik weer alles los kan halen om relocation cones te monteren.
Maar goed, liever even extra sleutelen om het dan wel goed te hebben.

In feite geen antwoord op je vraag, maar hoop dat je er iets mee kan.

Groet,
Anton
Anton
NU: RRC 3.9 EFI '91 benzine
Eerder:109 hardtop 2.6, 6 in lijn

avanbekkem

Berichtdoor avanbekkem » 23 Apr 2017, 23:06

even opgezocht:

Medium duty: 100 KG extra voor en 200 KG extra achter
http://www.terrafirma4x4.com/product_de ... 02&grp=106

Heavy duty: 100 kg extra voor en 300 extra kg achter:
http://www.terrafirma4x4.com/product_de ... 04&grp=106

de gastank zal structureel max 80 KG extra achter zijn? (tenzij je de benzinetank verwijder) tel daar je evt. variabele extra lading bij op en maak dan een keuze.

ik heb geen extra lading, geen lier en geen gastank. ik had rotondes en idd ook het achterover hangen in m'n hoofd bij het kiezen voor medium. voor offroad is dit een kleine concessie (slapper beter), maar daar rijdt ik veel minder dan op het asfalt. (heb overigens al te lang helemaal niet gereden, waarom mankeert er altijd wat aan die auto's :cry: )

groet,
Anton
Anton

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Apr 2017, 23:52

avanbekkem schreef:ik schrok eerst wel dat de nieuwe veren iets korter zijn, maar het is een complete set van Terra Firma en moest dus goed zijn. de schuifmaat leerde dat de dikte van de veer het verschil maakte.

Ik snap dit onvoorwaardelijk geloof in een derde partij niet.

Passen Disco-veren niet ?   Of geldt voor origineel door LandRover geleverd: "Het moet wel fout zijn" ?

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Apr 2017, 08:03

Landmarcs schreef:Passen Disco-veren niet ?

Vast wel!
Land Rover gebruikt bij de RRC, Disco en Defender veren met een diameter van 6 inch. Alleen de achterveren van een 110 (en 130) hebben een grotere diameter (7 inch).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Apr 2017, 09:14

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Passen Disco-veren niet ?

Vast wel!
Land Rover gebruikt bij de RRC, Disco en Defender veren met een diameter van 6 inch. Alleen de achterveren van een 110 (en 130) hebben een grotere diameter (7 inch).

Precies, dat was het "retorische deel" van mijn "vraag" ... de rest was licht sarcastisch bedoeld.

Ik ben misschien naief, maar ik blijf me verbazen over de "verhogingen" van de LandRovers, en meer nog over het "verhogen" met zwaardere veren.
    NB  De enige "verhoging" die ik zonder aanvullende toelichting kan volgen is geen verhoging (in de strikte zin) maar betreft het herstel van de ooit bedoelde toestand ... na vele jaren zakken de veren in (en/of is een auto aan de lage kant staan vanwege een permanente extra belasting) in die gevallen is "verhogen" legitiem, maar is het woord goed beschouwd slecht gekozen. Verder is "verhogen" mijns inziens alleen nuttig voor het meest extreme terrein-gebruik (en voor de omzet van aftermarket-onderdelen-leveranciers)
Je kan de auto ook op hoogte brengen met een 6 inch boomstammetje ... dan kan je "iedere" lengte (=hoogte) kiezen/afzagen.
Ja, boomstammetjes veren niet geweldig ... maar HD-veren veren ook niet geweldig zonder de bijpassende belasting.

Maar goed ... het is een wat "afgezaagd" onderwerp.
Misschien iets voor een beschouwing in de Kennisbank (dan weten we waar het staat, en leest nog steeds niemand wat er aan kennis voorhanden is).

Groeten MarcS

avanbekkem

Berichtdoor avanbekkem » 24 Apr 2017, 19:35

Marc,
Dank voor je bijdrage.
Anton

Terug naar “Techniek”