Dag allen! Zoals velen wellicht weten ben ik sinds zaterdag blije eigenaar van een Defender 90 TD5 (2000). Ik neus sindsdien veel rond op allerlei fora, websites en YouTube en ik leer daarmee gestaag steeds meer over de wagen; erg verslavend! Vooral dankzij dit forum ben ik al veel wijzer geworden.
Nu heb ik vandaag even de rode stekker naar de ecu gecheckt (onder de passagiersstoel) en constateerde dat er aardig wat olie in de stekker zit. Dit is natuurlijk een bekend probleem bij de TD5 en op te lossen door de injector harness te vervangen. Voordat ik zelf ga lopen sleutelen aan de wagen wil ik eerst een grote beurt uit laten voeren bij een specialist (Jansen & Jansen in Nederhorst den Berg) en alle puntjes die nu niet in orde zijn door hen laten fixen.
Ik breng de auto maandag naar de specialist, maar moet voor die tijd nog aardig wat kilometers maken (ca. 300 km.). Ik heb de stekkers wel schoongemaakt en de olie die er inzat eruit gehaald, maar kan het kwaad dat ik er zo nog tot maandag mee rond rijd? Of kan ik 'm beter laten staan en mijn andere auto pakken...
Olie in kabelboom ecu
Re: Olie in kabelboom ecu
Nee hoor, gewoon mee rond blijven kachelen. Schoonmaken doe je met remmenreiniger en dat dien je voor het komende halfjaar regelmatig te doen. Uiteindelijk stopt het. Natuurlijk wel in combinatie met de kabelboompje onder je kleppendeksel vervangen, anders kun je bezig blijven.
Schade ontstaat pas als de olie de ecu in kruipt en dat duurt wel effe.
Standaard bij elke grote beurt (10.000 km) kijk je even of die rode stekker nog schoon is.
Schade ontstaat pas als de olie de ecu in kruipt en dat duurt wel effe.
Standaard bij elke grote beurt (10.000 km) kijk je even of die rode stekker nog schoon is.
Re: Olie in kabelboom ecu
En doe je eigen een plezier en plaats een originele kabel.
Groet
Ron
Groet
Ron
110-Td5 X-tech 2006
Re: Olie in kabelboom ecu
Bedankt! Kan ik weer met een gerust hart verder... Zal informeren bij de specialist of zij originele Land Rover onderdelen (kunnen) gebruiken, dat heeft sowieso mijn voorkeur.
Re: Olie in kabelboom ecu
gebruik geen remmenreiniger, is wat te agressief.
Er is contactreiniger in de handel ie dezelfde werking heeft, maar beduidend vriendelijker voor contacten en componenten.
Om voortaan olie 'lekkage 'te controleren kun je, na het verwijderen van de akoestische kap op het blok, de stekker aan de voorzijde van de kop losmaken en controleren.
Groet! Paul
Er is contactreiniger in de handel ie dezelfde werking heeft, maar beduidend vriendelijker voor contacten en componenten.
Om voortaan olie 'lekkage 'te controleren kun je, na het verwijderen van de akoestische kap op het blok, de stekker aan de voorzijde van de kop losmaken en controleren.
Groet! Paul
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
Re: Olie in kabelboom ecu
Kijk uit met contactreiniger, kontakt 60 maakt wel goed schoon, maar bevat ook zuren die op den duur voor corrosie zorgen, het middel is dan ook bedoeld om te reinigen, waarna het middel grondig dient te worden verwijderd met weer een ander spulletje uit een spuitbus, zo verkopen ze flink veel spuitbussen.
Gebruik maar WD40, dat reinigt heel neijes en is niet agressief.
Gebruik maar WD40, dat reinigt heel neijes en is niet agressief.
Re: Olie in kabelboom ecu
Volgens het datablad van Kontakt 60 zie ik geen zuren, alleen wat organische oplosmiddelen (lichte koolwaterstoffen- aardoliederivaten), alcoholen en drijfgassen. Dat verschilt overigens niet zoveel van de samenstelling van remmenreiniger en zelfs WD40. Er zitten ongeveer dezelfde soort stoffen in (niet exact maar chemisch verwant). Persoonlijk zou ik het met WD40 doen, dat is zo goed als inert voor vrijwel alle materialen, het lost de olie goed op en laat geen residu achter.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Olie in kabelboom ecu
Hmmm ... had de Elephant de olie-bron onder de passagiersstoel niet gezien ?
Misschien een gevalletje van: "Un Elephant se trompe enormement"
Heb je wat geluk dan is het vervangings-wiringharness een "goeie" en dan komt er vele jaren lang geen olie doorheen.
Groeten MarcS
Misschien een gevalletje van: "Un Elephant se trompe enormement"
- https://www.youtube.com/watch?v=ib3zBfCY3AE
Heb je wat geluk dan is het vervangings-wiringharness een "goeie" en dan komt er vele jaren lang geen olie doorheen.
Groeten MarcS
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Olie in kabelboom ecu
VeeTee schreef:Volgens het datablad van Kontakt 60 zie ik geen zuren, alleen wat organische oplosmiddelen (lichte koolwaterstoffen- aardoliederivaten), alcoholen en drijfgassen. Dat verschilt overigens niet zoveel van de samenstelling van remmenreiniger en zelfs WD40. Er zitten ongeveer dezelfde soort stoffen in (niet exact maar chemisch verwant). Persoonlijk zou ik het met WD40 doen, dat is zo goed als inert voor vrijwel alle materialen, het lost de olie goed op en laat geen residu achter.
Alcoholen kunnen - zeker na een lichte oxidatie - wel etsend op metalen inwerken.
En WD40 laat dacht ik wel degelijk een zeker residu achter.
Echter WD40 en remmenreiniger zijn gemiddeld de goedkoopste middelen dus alleen daarom al eerste keus.
Groeten MarcS
Re: Olie in kabelboom ecu
Neem wel een originele kabelboom en geen chinees pruts ding. Ik heb 3 jaar geleden deze door zo'n specialist laten vervangen...zag nu weer olie in de rode stekker.....
Weer een nieuwe kabelboom gekocht maar nu bij de dealer èn zelf gemonteerd
Weer een nieuwe kabelboom gekocht maar nu bij de dealer èn zelf gemonteerd
Failing to prepare is preparing to fail!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten