Olie in kabelboom ecu

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerard4t

Re: Olie in kabelboom ecu

Berichtdoor Gerard4t » 09 Aug 2017, 07:06

Mooi, dank je!

Zojuist e.e.a. nagezien, ook de CPU even opengemaakt om te zien of er olie in was gekomen. Dit lijkt gezien de constructie van de betreffende connector (chassisdeel) bijna onmogelijk, maar je weet nooit. Goed alles zag er in de box mooi schoon uit.
In de connector tussen kabeldeel en chassisdeel zat wat olie. Schoongemaakt met remmenreiniger, uurtje laten uitdampen en toen ingespoten met WD40, wat naar mijn ervaring een erg goede contactreiniger is en straks weer in elkaar zetten.
Ik vraag me af of enige druk onder het kleppendeksel de olie in de kabel kan persen, kan er iets mis zijn met de breather?
Ik denk dat ik de kabel binnenkort wil vervangen. Iemand ervaring mee? Is het een lastige klus? Om een nieuwe te zoeken heb ik nog even de juiste term en/of onderdeelnummer nodig. Hou me aanbevolen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Aug 2017, 21:48

die olie gaat gewoon door de capilaire werking door de kabelboom, heeft niets met je carterdruk te maken. Schijnt dat men bij Land Rover tegenwoordig elke 2 jaar de injectorkabelboom (onder het kleppendeksel) preventief vervangt
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Aug 2017, 23:27

Roger B. schreef:die olie gaat gewoon door de capilaire werking door de kabelboom, heeft niets met je carterdruk te maken. Schijnt dat men bij Land Rover tegenwoordig elke 2 jaar de injectorkabelboom (onder het kleppendeksel) preventief vervangt

Mijns inziens een domme actie (waarmee je natuurlijk wel een zekere "zekerheid" introduceert, en in ieder geval ben je zeker van omzet).
Door iedere twee jaar het injector harness te vervangen kom je er nooit achter of je er toevallig eentje hebt die wel deugt. En heb je toevallig wel zo'n goede dan belandt ook die in de afval-ton.

Mijn oude Td5 (uit 1999) heeft ruim 10 jaar gereden* met slechts één en hetzelfde originele af-fabriek harness. Nieuwe harness zijn geenzins een garantie op minder lekkages. * na ruim 10 jaar zorgde een landing op z'n gepoetste kant in een Franse greppel voor een tijdelijk einde, een nieuwe eigenaar en een ruilmotor, vanaf dat punt houdt mijn nadere kennis op.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 10 Aug 2017, 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 10 Aug 2017, 07:45

De mijne dus 17 jaar. Elke 2 jaar vervangen betekent ook elke 2 jaar dingen uit elkaar en weer in elkaar, daar wordt het niet beter van, zeker als er niet voorzichtig gewerkt wordt. If it's not broke don't fix it.

conny

Berichtdoor conny » 10 Aug 2017, 11:18

Bij mij hangt de carterontluchting gewoon naast het motorblok en ik zie daar dampen uitkomen, dus druk wordt er niet opgebouwd. Voor het vervangen van het kabeltje, moet het kleppendeksel eraf; niet zoveel moeite, maar je loopt kans dat daar dan olie langs gaat zweten. Je zou dus eveneens het kleppendekselrubber en alle rubber ringetjes van de boutjes dienen te vervangen. Vloeibare pakking werkt ook, maar is niet zo netjes.

Kabeltje onder kleppendeksel wil ook wel eens simpelweg "sterven" hard worden, slecht contact maken. Dus vervangen is een oplossing voor meerdere (toekomstige) problemen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Aug 2017, 13:08

conny schreef:Kabeltje onder kleppendeksel wil ook wel eens simpelweg "sterven" hard worden, slecht contact maken. Dus vervangen is een oplossing voor meerdere (toekomstige) problemen.

Als dat injector-harness 10 of zelfs 17 jaar gewoon goed kan blijven, en nieuwe harness geen enkele garantie geven op het lang wegblijven van klachten zijn er dus twee "verstandige" strategieën: Zo vaak vervangen dat zelfs het beroerdste harness geen problemen geeft (met als bijkomende winst dat je waarschijnlijk garantie hebt als het harness dan nog beroerder blijkt). Of juist die harness koesteren die geen problemen geven, en dus pas vervangen als er zich problemen aandienen.
NB. Ik heb al meermaals gelezen dat een vervangen harness weer heel snel problemen gaf. Het heeft er alle schijn van dat een hoog aandeel van de (nieuwe) harness met ingebouwde problemen geleverd worden. Heb je door toeval, of na een langere (trial-and-error) zoektocht een harness dat probleemloos lijkt ... dan zou ik het maar behouden (en eventueel een reserve exemplaar op voorraad houden).

Groeten MarcS

LaurensR

Berichtdoor LaurensR » 10 Aug 2017, 16:53

Bij mijn TD5 zijn de zeven kabels die olie voeren doorgeknipt en met connectors weer verbonden. Zo komt er ook geen olie meer in de ecu. Beetje Russisch repareren misschien, maar het werkt.
'02 Defender 110 TD5 // '00 Defender 110 TD5

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 10 Aug 2017, 19:48

Het lijkt mij zinvol om de kabel vanaf de harness tot te CPU te gaan vervangen, deze is immers verzadigd van olie. Nog maar een keertje de vraag of iemand dar ervaring mee heeft, is het makkelijk te doen? De harness zelf vervang ik dan ook meteen, ik heb nog een nieuwe liggen.
Bij vervangen zal ik meteen ook de eerstgenoemde kabel van een oliebarrière voorzien door er per ader solderingen in te maken en deze met krimpkous te isoleren. Connectors is ook wel een goed idee Laurens.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 10 Aug 2017, 20:00

Gerard4t schreef:Het lijkt mij zinvol om de kabel vanaf de harness tot te CPU te gaan vervangen, deze is immers verzadigd van olie. Nog maar een keertje de vraag of iemand dar ervaring mee heeft, is het makkelijk te doen? De harness zelf vervang ik dan ook meteen, ik heb nog een nieuwe liggen.
Bij vervangen zal ik meteen ook de eerstgenoemde kabel van een oliebarrière voorzien door er per ader solderingen in te maken en deze met krimpkous te isoleren. Connectors is ook wel een goed idee Laurens.

Geen persoonlijke ervaring Gerard, ik heb niet zo'n nieuwerwetse met electronica ;) , maar ik heb er wel het een en ander over gelezen op de diverse UK fora - hier staat bijvoorbeeld een mooi verslagje met veel foto's, het lijkt me een makkelijk klusje. Solderen en krimpkous is een goed idee, je hebt ook krimpkous met een lijmlaag aan de binnenkant, dat dicht nog beter af. Als ik een TD5 had zou ik er ook nog een connector tussen zetten, dan kun je makkelijk controleren in een stadium voordat het de ECU bereikt.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Aug 2017, 20:33

Tja, bij mijn Td5 (2001, 182.000 km) heb ik nog geen olie bij/in de rode stekker, de stekker vooraan aan, onderaan de kop was wel vettig. Schoongemaakt met remreiniger. Overigens was de stekker inwendig droog.
Na de nodige kilometers (en vervanging van de dynamo) weer gekeken. Voorste stekker inwendig kurk droog echter uitwendig weer vettig (en het kabelboompje langs het blok dus ook enigszins). De olie zal wel langs de (blauwe <zie link van Vincent>) o-ringen komen. Misschien moet ik die eens vervangen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”