VeeTee schreef:Volgens het datablad van Kontakt 60 zie ik geen zuren, alleen wat organische oplosmiddelen (lichte koolwaterstoffen- aardoliederivaten), alcoholen en drijfgassen. Dat verschilt overigens niet zoveel van de samenstelling van remmenreiniger en zelfs WD40. Er zitten ongeveer dezelfde soort stoffen in (niet exact maar chemisch verwant). Persoonlijk zou ik het met WD40 doen, dat is zo goed als inert voor vrijwel alle materialen, het lost de olie goed op en laat geen residu achter.
Ik heb er heel at ervaring mee. Het vreet zich zelfs door de spuitbus zelf een weg naar buiten. Liever niet gebruiken voor dit soort dingen, tenzij je, volgens de aanbeveling van de fabrikant, de gereinigde contacten nog nabehandelt met een goedje uit een andere spuitbus van dezelfde fabrikant.
Ik heb een jaar geleden een vrij speciale potmeter met WD40 uitgespoeld omdat de potmeter kraakte. Daarna geen enkele last meer gehad. Het spul lijkt hiermee goed (genoeg) te reinigen en te smeren. Ik zie geen bezwaar tegen vettigheid of olie op contacten bij de connectoren van de TD5. Door de contactdruk wordt de olie weggedrukt. Gezien de tegen corrosie beschermende eigenschappen kan het zelf een voordeel zijn.
Ik wil nog wel eens zuurvrije vaseline of WD40 gebruiken bij allerlei verbindingen, zoals accupolen en fastonstekkers, die gevoelig zijn voor corrosie.