Landmarcs schreef:Alcoholen kunnen - zeker na een lichte oxidatie - wel etsend op metalen inwerken.
En WD40 laat dacht ik wel degelijk een zeker residu achter.
Echter WD40 en remmenreiniger zijn gemiddeld de goedkoopste middelen dus alleen daarom al eerste keus.
Een alcohol (in het algemeen, dus de chemisch stof groep 'alcoholen', niet per sé de ethanol zoals in je biertje

) kan zowel optreden als een zuur als base (een geïoniseerd waterstofatoom (proton) afgeven of opnemen) - afhankelijk van datgene waarmee de alcohol reageert - maar dat moet dan wel zelf een heel sterk zuur of base zijn. Gangbare metalen worden niet of zeer minimaal aangetast. Op het lab kopen wij bijvoorbeeld methanol in in aluminium 2,5 l containers. Koper kan aangetast worden door methanol maar dan gaat zeer zeer langzaam, je zou je kabelboom dan weken moeten onderdompelen in een badje, en dan ook nog afhankelijk van de kopersoort (legering, dopes) en eventuele andere aanwezige stoffen in de alcohol. Tijdens een schoonmaakbeurtje zal er echt geen corrosie optreden.
Samenstelling WD40:
50% "aliphatic hydrocarbons".
<25% petroleum base oil. Presumably a mineral oil or light lubricating oil.
12–18% low vapor pressure aliphatic hydrocarbon. Reduces the liquid's viscosity so that it can be used in aerosols. The hydrocarbon evaporates during application. [ werkt ook als drijfgas ]
2–3% carbon dioxide. A propellant which is now used instead of the original liquefied petroleum gas to reduce WD-40's flammability. [ drijfgas ]
<10% inert ingredients.
De wat zwaardere aardoliederivaatfracties kunnen inderdaad voor een residu zorgen, maar - áls er al wat achterblijft (het zijn dan zo'n minimaal kleine hoeveelheden die niet verdampen) - dan zou dat ik in dit geval dan vergelijken met het invetten (met bv parafine-achtige stoffen) zoals dat wel meer met elektrische contacten gedaan wordt. Over een eventueel residu van WD40 zou ik me persoonlijk in het geheel geen zorgen maken.