Wolf velgen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Chris1980

Wolf velgen

Berichtdoor Chris1980 » 08 Jan 2017, 21:23

Ik had een vraagje. Ik overweeg wolfvelgen om mijn 110 te plaatsen. Nu zitten daar standaard studs op met standaard velgen. Zou er een probleem kunnen zijn met de passing/lengte van de studs i.c.m. Wolfvelgen? :)

Gr Chris

Edward

Re: Wolf velgen

Berichtdoor Edward » 08 Jan 2017, 21:56

Een 110 is een rekbaar begrip, kan een '83 er zijn maar ook een 2016.......

Maar nee, geen probleem. Bij mijn '08 Def 130 zaten er ook Wolf velgen op en die had in de wielmoeren een anderhalve winding geen draad omdat de studs dus iets korter waren dan de velgen moerdikte bij elkaar opgeteld. Maar dat is geen enkel probleem.

Mocht je daar echt niet van kunnen slapen kun je 20 wielstuds wisselen voor langere maar nodig is het zeker niet.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 08 Jan 2017, 21:59

Precies, volledig met Edward eens.
Ik heb ook Wolf velgen met 'standaard' lengte bouten op mijn 110 Td5.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Re: Wolf = HD-velgen

Berichtdoor Landmarcs » 08 Jan 2017, 22:01

Dag Chris,

Als je normale "Studs" hebt dan zijn ze een fractie "te kort", ongeveer 1-2 draadwindingen.
En ... dat is dus lang genoeg, zelfs lang genoeg voor een auto die af-fabriek met HD-velgen werd geleverd.

Groeten MarcS

Wolf = HD velg.jpg
    Wolf = HD-velg

Chris1980

Berichtdoor Chris1980 » 08 Jan 2017, 23:36

OK bedankt!

Ja had er idd wel effe kunnen vermelden dat het om een 110 TD5 2003 ging :D
Heb een paar mooie donkerzilveren op de kop getikt. Nu zitten er zoals gezegd heb ik standaard witte velgen, welke er nu niet zo mooi meer zijn door verwering en gebruik. Heb ze al eens weer wit gespoten maar het is het toch net niet. Nu gekozen voor de wolfvelg, niet zozeer voor functie (mooi meegenomen) maar ook voor de ''looks'' om de Laro weer lekker op te frissen. Maargoed bedankt voor de info!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jan 2017, 11:28

Persoonlijk vind ik de looks van de standaard-stalen velgen nog het best passen bij een Defender.
De HD-velg (HD = heavy-duty, wordt ook wel Wolf genoemd), en met name de tubeless HD-velg heeft evenwel een aantal praktische voordeeltjes.
De bandenkeuze in 7.5x16 is zo langzaamaan klein, 235/85x16 past wel maar "hoort" op een bredere velg.
De HD-velg is dan een veel universelere keuze ... dan kan je kiezen uit een universum van 235/85x16 banden (en ook nog smaller en breder).
Een opvallend nadeel van de één inch bredere HD-velgen is dat ze troep langs de carrosserie gooien -- heb je iets uitstekende Rock-Sliders dan wordt de meeste zooi weer afgevangen.

Het is een beetje "dom" dat LandRover is blijven vasthouden aan de oude standaard van 5.5 inch breed staal. Met 6 inch brede standaard velgen waren ze eind 90er jaren geen rare route opgegaan, maar we weten het al langer: de ontwikkelingen in Solihull waren altijd nogal aleatoir, voor zover er al iets nieuws ontwikkeld werd (vergelijk de lichtschakelaar).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”