Zitpositie Defender 110 CSW

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
VeeTee

Zitpositie Defender 110 CSW

Berichtdoor VeeTee » 07 Jan 2017, 13:17

Om wat meer beenruimte te creëren heb ik enige tijd zgn. Seat Rail Extenders (van MudStuff) gemonteerd. Qua toegenomen beenruimte prima - echter ook wordt hierdoor de zithoogte met ca. 30 mm verhoogd. Nou lijkt dat niet veel, maar met mijn lengte van 186 cm kijk ik dan als ik naar links kijk tegen het deurframe en plafond aan. Ook naar voren toe is er maar verdomd weinig lucht te zien...

Nu vroeg ik me af of het niet mogelijk is om aan de achterkant van de seatbox ter plekke van de seat rails gewoon een stukje uit de opstaande rand te halen, zodat de rails een cm of 5 naar achter kunnen zonder dat er meteen ook verhoogd wordt...

Iemand hier ervaring mee, of een gefundeerde mening om het niet te doen?
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Erik Peters

Re: Zitpositie Defender 110 CSW

Berichtdoor Erik Peters » 07 Jan 2017, 15:27

Met de originele rails in de achterste stand (in de standaard gaten) win je geen 5 cm.
Td5 met 3 cm verhoging (nylon blokjes) onder de rails en stoel in achterste stand:
IMG_0755.jpg

En in mijn 300 Tdi heb ik twee eiken latjes (2,4 mm dik) als vulmateriaal gebruikt en daar gaat de bovenste rail nog net over het opstaande randje heen.
Ik ben ook lang, maar mijn lengte zit vooral in de (lange) benen.

Die opstaande randen zorgen natuurlijk wel voor enige stevigheid tegen doorbuigen, wat misschien gaat gebeuren als je regelmatig in de stoel ploft. Wat dan natuurlijk tevens voor nog meer hoofdruimte gaat zorgen. :lol:

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Jan 2017, 16:20

Die rand heb al heel vaak gewoon weggeslepen om de stoelen ruimte te geven. Het doet natuurlijk pijn om twee plaatwerkdelen te slopen want niet meer origineel en alleen te herstellen door ze te vervangen.

Maar het kan zonder problemen. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 07 Jan 2017, 16:42

Bedankt Ed. Ja als het nou een mooie concours gerestaureerde Series I of II (die laatste liefst van bepaald bouwjaar ;) ) was, dan zou ik er ook moeite mee hebben. Maar nu niet, functie boven vorm zullen we maar zeggen. En 't is toch een blijverd. :mrgreen:
Vincent

> www.titunet.nl <

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 07 Jan 2017, 16:52

Erik Peters schreef:Met de originele rails in de achterste stand (in de standaard gaten) win je geen 5 cm.
Td5 met 3 cm verhoging (nylon blokjes) onder de rails en stoel in achterste stand:
IMG_0755.jpg

En in mijn 300 Tdi heb ik twee eiken latjes (2,4 mm dik) als vulmateriaal gebruikt en daar gaat de bovenste rail nog net over het opstaande randje heen.
Ik ben ook lang, maar mijn lengte zit vooral in de (lange) benen.

Die opstaande randen zorgen natuurlijk wel voor enige stevigheid tegen doorbuigen, wat misschien gaat gebeuren als je regelmatig in de stoel ploft. Wat dan natuurlijk tevens voor nog meer hoofdruimte gaat zorgen. :lol:

Groet,

Erik.

Klopt, ik had zoiets al eerst geprobeerd met wat opvul busjes voordat ik die MudStuf extenders aanschafte. Die (MudStuf) brengt de stoel wel genoeg naar achter maar dus helaas ook te veel omhoog.

Ik ben dus van plan om een metalen strip te maken die vast gezet wordt op de originele plek maar naar achter wat langer uitsteekt door die opstaande rand. De stoel wordt dan op die strip vastgezet, ca. 5 cm achter de originele plek.

Dat doorbuigen zal wel meevallen denk ik, de achterkant van de seatbase is natuurlijk ook een vlak in dezelfde verticale richting.
Vincent

> www.titunet.nl <

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Jan 2017, 19:30

Doorbuigen is onzin, de seatbase zit met 4 0f 6 M8 of M10 bouten aan het chassis. De gordels zitten daar vast.........

Ik zaag de rand door en vijl die mooi vlak. Zet er dan een hoeklijn op, de staande rand zit dan naast je stoel en daar weer de stoel op. Dan kom je maar 2 mm oid omhoog.

Heb je er behoefte aan dan de stoel op een tweede hoeklijn monteren en die met een snelspanner voor en achter in het verticale deel weer aan de eerste zetten. Dan kun je de stoel iets in hoogte verstellen en kantelen. Volgens mij is het in Die Heimat ook kant en klaar te koop....... :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Jan 2017, 19:55

Edward schreef:Ik zaag de rand door en vijl die mooi vlak. Zet er dan een hoeklijn op, de staande rand zit dan naast je stoel en daar weer de stoel op. Dan kom je maar 2 mm oid omhoog.

Lijkt mij een prima oplossing en door het hoekprofiel heb je ook nog weer stevigheid tegen doorbuigen van die strip.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 07 Jan 2017, 20:26

Edward schreef:Doorbuigen is onzin, de seatbase zit met 4 0f 6 M8 of M10 bouten aan het chassis. De gordels zitten daar vast.........

Ik zaag de rand door en vijl die mooi vlak. Zet er dan een hoeklijn op, de staande rand zit dan naast je stoel en daar weer de stoel op. Dan kom je maar 2 mm oid omhoog.

Heb je er behoefte aan dan de stoel op een tweede hoeklijn monteren en die met een snelspanner voor en achter in het verticale deel weer aan de eerste zetten. Dan kun je de stoel iets in hoogte verstellen en kantelen. Volgens mij is het in Die Heimat ook kant en klaar te koop....... :roll: :roll:

Prima tip! Dat gaat 'm worden. ;)
Vincent

> www.titunet.nl <

LaurensR

Berichtdoor LaurensR » 21 Feb 2017, 10:42

Kan een van jullie misschien een foto plaatsen van het resultaat? Ben erg benieuwd en uit de tekst kan ik de techniek niet helemaal herleiden.
'02 Defender 110 TD5 // '00 Defender 110 TD5

LaurensR

Berichtdoor LaurensR » 21 Feb 2017, 10:44

^^ gaat over deze post

Edward schreef:Doorbuigen is onzin, de seatbase zit met 4 0f 6 M8 of M10 bouten aan het chassis. De gordels zitten daar vast.........

'02 Defender 110 TD5 // '00 Defender 110 TD5

Terug naar “Techniek”