VeeTee schreef:Landmarcs schreef:Hoe langer je er iedere keer 10-15 liter in het laten zitten hoe meer kans je hebt dat het laatste beetje grondsop vervuild is, en/of water bevat (is die extra tank echt slechts 30 liter ? -- ik ken 40-45 liter of is dat alleen bij een 110 ? ).
Dat heb ik je vaker horen vertellen, maar heb je daar ook echt bewijs van? Misschien geldt dat in verweggistan, maar met de brandstofkwaliteit die we hier gewend zijn lijkt me dat toch een gering risico.
In 35 jaar tijd nog nooit last gehad van rommel of water in de tank, en ik tank meestal als de meter onder het eerste kwart zakt - dan zit er (bij de 110) nog zo'n ruim 15 l in.
Ook in mijn 'boot-periode' daar nooit last van gehad. Maar 2 x per jaar tanken (wel heel veul, tank van denk ik minimaal 200 l), maar meestal bleef er een ruime hoeveelheid achter. Wel altijd voor de stilstandperiode in de winter volgetankt, ter voorkoming van condensvorming.
Het enige "bewijs" dat ik heb is dat ik in heel veel jaren diesel-rijden nooit enig probleem heb gehad met vervuiling en/of condenswater.
Brandstoffilter gaf ook nooit problemen (zoals bijv. bevriezen) en dat brandstof-filter werd in het verleden niet eens steeds vervangen.
Dat houd ik graag zo ... dwz dat geen enkel probleem ... en doorrijden tot bijna leeg is zo moeilijk niet (ik moet bekennen, ik rijd 'm niet altijd tot billen-knijp -- maar wel zo nu en dan heel ver, en soms zover dat ik voor alle zekerheid de 5 liter reserve erin kieper -- is ook weer goed om de reserve zo nu en dan te verversen -- aan de daarna getankte liters rekening dan uit hoeveel (hoe weinig) er dan ingezeten had en soms moet het echt een-twee litertjes geweest zijn.
Het kan zijn dat het kletskoek is, maar zo nu en dan worden brandstof-problemen gemeld die op vervuiling en/of verschimmeling lijken.
En .... ik ga niet proberen die problemen op te roepen, dat is me teveel gedoe. Omgekeerd, de tank goed leegrijden is niet zoveel gedoe, hoogstens eens in de zoveel keer de twijfel of je het nog haalt, en die enkele keer een reserve-tankje gebruiken.
Groeten MarcS