Alan 42 Midland

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Floreiwil

Alan 42 Midland

Berichtdoor Floreiwil » 03 Jan 2017, 17:26

Ben in het bezit van in hoofde gemoemde radio-ontvanger, heb er mee gewerkt afgelopen zomer in Engeland.
Werking matig, zowel met de standaard korte, maar ook de bijgeleverde langere antenne.
Ook de dakantenne op mijn defender 90 gaf veel storing /slechte ontvangst.
Voordat ik weer iets nieuws koop wil ik het apparaat eens goed testen, maar dan wel redelijk bij mij in de buurt. Dan kan ik ook wellicht de oplossing zoeken, misschien met een magneetantenne. Maar nogmaals eerst eens testen.
Wie woont er in de buurt van Maarsbergen (bij Doorn/Woudenberg) en beschikt ook over dergelijke apparatuur. Dan kom ik graag naar je toe.
Ik hoor graag.
Tim

Waterrover
Beheerder

Re: Alan 42 Midland

Berichtdoor Waterrover » 03 Jan 2017, 18:01

Floreiwil schreef:Ben in het bezit van in hoofde gemoemde radio-ontvanger, heb er mee gewerkt afgelopen zomer in Engeland.
Werking matig, zowel met de standaard korte, maar ook de bijgeleverde langere antenne.
Ook de dakantenne op mijn defender 90 gaf veel storing /slechte ontvangst.
Voordat ik weer iets nieuws koop wil ik het apparaat eens goed testen, maar dan wel redelijk bij mij in de buurt. Dan kan ik ook wellicht de oplossing zoeken, misschien met een magneetantenne. Maar nogmaals eerst eens testen.
Wie woont er in de buurt van Maarsbergen (bij Doorn/Woudenberg) en beschikt ook over dergelijke apparatuur. Dan kom ik graag naar je toe.
Ik hoor graag.
Tim

Volgens mij heb jij een portofoon, 4 watt FM en 1 watt FM. De max. toelaatbare voedingsspanning is 13.2 volt, en dat is ook noodzakelijk voor de maximale output van 4 watt. Met de bijgeleverde standaard antenne zal het bereik slechts 1 tot 3 kilometers zijn. Met een goede antenne (de keuze is reuze) is een groter bereik mogelijk, soms is een No Ground antenne noodzakelijk, omdat de massa bij een standaard antenne vaak te wensen overlaat. Belangrijk is de juiste plaats van de antenne + (afstemming), de gebruikte kabel (connectors goed doorgesoldeerd) en goede SWR afstelling. Met een goede antenne, kabel en SWR afstelling zou je in het meest gunstige geval 3 -5 km kunnen halen.

Chris

VeeTee

Re: Alan 42 Midland

Berichtdoor VeeTee » 03 Jan 2017, 18:09

ik heb zowel een Alan Midland 42 (porto) als een Alan Midland 48 (vaste bak) in de Defender. De 48 zit op een Springer antenne, als ik de 42 in de wagen gebruikt zit hij op een Little Will. Met die laatste combi heb ik goede ervaringen, storingsvrije ontvangst en afhankelijk van de omgeving zeker mee dan enkele km's bereik (o.a. uit de praktijk tijdens greenlanen in Wales). De 48 wil ik nog eens doormeten met een SWR meter, maar ik ben absoluut geen kenner en heb ook (nog...) geen SWR meter. Wel al lang van plan geweest om er een aan te schaffen - misschien nu eens een goed moment zodat we daar gezamenlijk gebruik van kunnen maken? Ik woon in de Gooi & Vechtstreek, zo'n 50 km van Maarsbergen af - dichtbij genoeg? Stuur maar een PM dan. ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Terug naar “Techniek”