vraagje over mijn puma.
sinds enige tijd heb ik het probleem dat mijn defender na een stukje rijden in een soort van safety modes vervalt alles werkt van elektronika maar er is geen vermogen en dus geen acceleratie. er is geen melding op de mannegement icoon in het dashboard (oranje motorlampje) Als ik de masterswitch van batterij uit zet en dus de motor volledig reset dan start hij direct en is het probleem tijdelijk verholpen. Het kan dan zijn dat het probleem zich niet meer voordoet maar het is mogelijk dat het binnen korte tijd weer optreed. ik heb het luchtfilter vervangen en de meetsonde van de luchtstroom nagekeken en gereinigd. er is zelfs een volledige nieuwe turbo met regelaar geplaats. deze is geplaats door erkend dealer. Ik ga terug uiteraard om verhaal te halen maar ben benieuwd naar wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn. Mijn oude turbo is achtergehouden i.v.m. statiegeld en ruilturbo. is dit gebruikelijk want ik heb hier een raar smaakje van in mijn mond gekregen. er is op voorhand niet over gesproken en de prijs was voor een nieuwe turbo met regelaar.
ik zie jullie reactie graag tegemoet alvast bedankt voor de moeite.
groet ries
puma 2007 valt terug in vermogen
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: puma 2007 valt terug in vermogen
ries68 schreef:vraagje over mijn puma.
sinds enige tijd heb ik het probleem dat mijn defender na een stukje rijden in een soort van safety modes vervalt alles werkt van elektronika maar er is geen vermogen en dus geen acceleratie. er is geen melding op de mannegement icoon in het dashboard (oranje motorlampje) Als ik de masterswitch van batterij uit zet en dus de motor volledig reset dan start hij direct en is het probleem tijdelijk verholpen. Het kan dan zijn dat het probleem zich niet meer voordoet maar het is mogelijk dat het binnen korte tijd weer optreed. ik heb het luchtfilter vervangen en de meetsonde van de luchtstroom nagekeken en gereinigd. er is zelfs een volledige nieuwe turbo met regelaar geplaats. deze is geplaats door erkend dealer. Ik ga terug uiteraard om verhaal te halen maar ben benieuwd naar wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn. Mijn oude turbo is achtergehouden i.v.m. statiegeld en ruilturbo. is dit gebruikelijk want ik heb hier een raar smaakje van in mijn mond gekregen. er is op voorhand niet over gesproken en de prijs was voor een nieuwe turbo met regelaar.
ik zie jullie reactie graag tegemoet alvast bedankt voor de moeite.
Wat ik me afvraag:
Is een en ander goed uitgelezen, en daarna na resetten weer op nieuw gekeken welke foutmeldingen een voor een terugkomen?
Ik zou overigens eerder aan de EGR denken of de waste-klep als aan de turbo (behalve als die turbo evidente slijtage sporen toont).
En tenslotte:
"Mijn oude turbo is achtergehouden i.v.m. statiegeld en ruilturbo. is dit gebruikelijk want ik heb hier een raar smaakje van in mijn mond gekregen. er is op voorhand niet over gesproken en de prijs was voor een nieuwe turbo met regelaar."
Dit klinkt mij erg vreemd in de oren. Hetzij heb je recht op een nieuwe turbo tegen een nieuw-prijs en dan kan je de vervangen delen behouden, dan wel het je - nadat je daarmee instemt - recht op "statiegeld", of je komt overeen dat er een refurbished-turbo wordt geplaatst en dan betaal je ook een ruil-prijs (met of zonder ruilen, dat scheelt dan weer in de prijs).
Al met al, zonder verdere kennis van het hier voorliggende probleem, of van de garage, klinkt mij "Turbo als een van de eerste zaken vervangen" als snel binnenlopen (voor de garagist dan) ... ik denk dat ik er snel zou weglopen.
Groeten MarcS
Re: puma 2007 valt terug in vermogen
Uitlezen heeft geen nut want er komen geen foutmeldingen in de ecu.
Onderdelen verkopen op ruilbasis is normaal mits van tevoren gecommuniceerd en op de factuur zou een en ander ook inzichtelijk moeten zijn. Anders heet het gewoon verduisteren.
De klacht wordt me niet echt duidelijk. Bij mijn Puma en een paar andere Defenders hield de motor in als de ecu dacht dat de temperatuur te hoog opliep. Kennelijk komt de werkelijke temp dan in een grenswaarde met als gevolg dat de ecu ingrijpt.
Ik heb toen een aantal radiatoren laten maken (ook gewoon te koop bij Allisport) met een verdubbelde capaciteit. Dat loste het probleem op.
Onderdelen verkopen op ruilbasis is normaal mits van tevoren gecommuniceerd en op de factuur zou een en ander ook inzichtelijk moeten zijn. Anders heet het gewoon verduisteren.
De klacht wordt me niet echt duidelijk. Bij mijn Puma en een paar andere Defenders hield de motor in als de ecu dacht dat de temperatuur te hoog opliep. Kennelijk komt de werkelijke temp dan in een grenswaarde met als gevolg dat de ecu ingrijpt.
Ik heb toen een aantal radiatoren laten maken (ook gewoon te koop bij Allisport) met een verdubbelde capaciteit. Dat loste het probleem op.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
my-icarus-defender
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 16 Dec 2016, 23:07
Re: puma 2007 valt terug in vermogen
Klinkt als een EGR klep probleem.
Zelf aan den lijve ondervonden.
Weliswaar met een Fort Transit, maar het beeld is gelijk.
Even langs de kant, contact uit, een paar minuten wachten en starten maar weer.
Enkele uren / of dagen later weer geen vermogen.
Klep laten schoon maken en rijden maar weer.
Kosten? Nihil....
Overigens ging er ook bij mij geen enkel storingslampje branden
Zelf aan den lijve ondervonden.
Weliswaar met een Fort Transit, maar het beeld is gelijk.
Even langs de kant, contact uit, een paar minuten wachten en starten maar weer.
Enkele uren / of dagen later weer geen vermogen.
Klep laten schoon maken en rijden maar weer.
Kosten? Nihil....
Overigens ging er ook bij mij geen enkel storingslampje branden
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: puma 2007 valt terug in vermogen
Edward schreef:Uitlezen heeft geen nut want er komen geen foutmeldingen in de ecu.
Ik heb ook wel eens gelezen dat de EGR niet (of niet altijd) tot een foutmelding leidt ... maar ... als de motor blijvend in "Limp-mode" terecht komt dan zou er toch wat opgeslagen moeten zijn ??
Onderdelen verkopen op ruilbasis is normaal mits van tevoren gecommuniceerd en op de factuur zou een en ander ook inzichtelijk moeten zijn. Anders heet het gewoon verduisteren.
Precies, ik verwacht van de garagist een suggestie van de verwachte kosten, en dan achteraf netjes een afrekening die hoogstens beter (voor mij) uitkomt als de prijs-suggestie, en zo niet dan verwacht ik een tussentijdse "winst-waarschuwing".
Aan het eind van de rit, zonder voorwaarschuwing, ineens de betaalde delen niet meekrijgen komt dicht bij verduistering (en het is in ieder geval duister).
De klacht wordt me niet echt duidelijk. Bij mijn Puma en een paar andere Defenders hield de motor in als de ecu dacht dat de temperatuur te hoog opliep. Kennelijk komt de werkelijke temp dan in een grenswaarde met als gevolg dat de ecu ingrijpt.
Als ik de beschrijving indertijd goed in mijn persoonlijk geheugen heb opgeslagen dan waren deze "overtemperatuur" uitstapjes steeds van tijdelijke aard, en ... ze lijken meer exemplarisch als typisch bij de Puma. (Ik dacht dat het wellicht alleen de airco Puma's betrof, maar dat bleek niet waar te zijn.)
Ik rijd nu, maar ook (als het zo uitkomt*) bij +10, met een dichte Radiator-Muff en heb nog nooit een temperatuur-ingreep gehad en dat niet alleen, maar ik ben te lui om de Muff te demonteren (ook al heb ik een reserve-grilletje waarvoor is dan een reserve keien en vliegenroostertje zou moeten maken -- daarmee zou ik de hele grill kunnen wisselen - da's makkelijker als de semi-vast gemonteerde Muff). Dus hartje zomer met Zuid-Europese temperaturen en Zuid-Europese hellingen is alleen het "luik" in de Muff open, en ook dan heb ik nog geen een keer een temperatuur-ingreep gehad.
- * en met name nu, nu de kachel-aanjager stuk is
Groeten MarcS
PS Ik had altijd begrepen dat de EGR een non-servicable part was, en dat stuk stuk was en vervangen betekende (en dat het feit dat ie enorm herrie maakt alleen een bewijs was dat ie werkte).
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: puma 2007 valt terug in vermogen
my-icarus-defender schreef:Klinkt als een EGR klep probleem.
Zelf aan den lijve ondervonden.
Weliswaar met een Fort Transit, maar het beeld is gelijk.
Even langs de kant, contact uit, een paar minuten wachten en starten maar weer.
Enkele uren / of dagen later weer geen vermogen.
Klep laten schoon maken en rijden maar weer.
Kosten? Nihil....
Overigens ging er ook bij mij geen enkel storingslampje branden
Ook een keer meegemaakt met een Ford Transit (met 2.2 liter motor). Even iets wegbrengen (10 km verderop) en onderweg minder vermogen. Eenmaal gearriveerd motor afgezet, uitgeladen en weer terug gereden zonder problemen. Dat de motor te heet zou zijn geweest lijkt mij niet (hij was amper op temperatuur).
Later is er een nieuwe EGR klep gemonteerd, zo heb ik gehoord.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: puma 2007 valt terug in vermogen
Erik Peters schreef:my-icarus-defender schreef:Klinkt als een EGR klep probleem.
Zelf aan den lijve ondervonden.
Weliswaar met een Fort Transit, maar het beeld is gelijk.
Even langs de kant, contact uit, een paar minuten wachten en starten maar weer.
Enkele uren / of dagen later weer geen vermogen.
Klep laten schoon maken en rijden maar weer.
Kosten? Nihil....
Overigens ging er ook bij mij geen enkel storingslampje branden
Ook een keer meegemaakt met een Ford Transit (met 2.2 liter motor). Even iets wegbrengen (10 km verderop) en onderweg minder vermogen. Eenmaal gearriveerd motor afgezet, uitgeladen en weer terug gereden zonder problemen. Dat de motor te heet zou zijn geweest lijkt mij niet (hij was amper op temperatuur).
Later is er een nieuwe EGR klep gemonteerd, zo heb ik gehoord.
Het is kennelijk vaker de EGR die bij de "Puma/Duratorq" opspeelt. Maar ... er zijn kennelijk ook temperatuur "uitstapjes" mogelijk. Of dit dan de werkelijke temperatuur is of het komt door een overijverige sensor of door een wel erg scherp gestelde drempelwaarde? Wat mijn opvalt dat het lijkt op een "exemplarisch" probleem (wat verder weer niet erg opvallend is bij een Defender: ze hebben gewoon allemaal wel wat, sommige klachten hebben ze gemeen, maar voor de rest is het he bewijs van de authentieke individuele finish).
Groeten MarcS
Re: puma 2007 valt terug in vermogen
De egr laat, tenminste in mijn ervaring wel een foutcode na. Als de turbo al gewisseld is lijt het probleem me degelijk onderzocht en Duratocq verbruikt als je pech hebt egr'en als een benzineblok bougie's.
het probleem met die grenswaarde heeft mijn eigen dealer ook nooit herkent of erkent. Maar het probleem met die noodloop is dan ook nooit opgelost bij mijn 130. Omdat het alleen voorkwam bij 130 op de snelweg en ook maar af en toe (als het gebeurde was je wel aan de beurt want dan bleef het komen tot je zachter ging rijden) heb ik eigenlijk nooit echt actie ondernomen. Zelfs de radiateur die ervoor besteld was is in een ander Def verdwenen.
het probleem met die grenswaarde heeft mijn eigen dealer ook nooit herkent of erkent. Maar het probleem met die noodloop is dan ook nooit opgelost bij mijn 130. Omdat het alleen voorkwam bij 130 op de snelweg en ook maar af en toe (als het gebeurde was je wel aan de beurt want dan bleef het komen tot je zachter ging rijden) heb ik eigenlijk nooit echt actie ondernomen. Zelfs de radiateur die ervoor besteld was is in een ander Def verdwenen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: puma 2007 valt terug in vermogen
Beste heren voor zover dank voor jullie fijne toelichtingen.
De egr klep is door mijn schuld een 5 maanden geleden vervangen daar ik hem kapot gestoten heb tijdens het vast draaien van een contact van de startmotor. een loslopende moer die voor geen contact zorgt en dus niet te starten. Duurde even voor ik dat gevonden had. Dus toen een nieuwe klep gestoken gekocht bij Andy van Keulen in Lommel.
Temperatuur hou ik doorgaans goed in het oog en op het display is eigenlijk nooit een verhoging gezien in de tempmeter. Wat niet wil zeggen dat er niet ergens een overijverig sensortje zit uiteraard.
Wanneer doet het probleem zich voor dat is willekeurig bij langere afstanden op de grote baan gebeurd het ,naar mijn mening in laag toerental en een licht stijgend wegdek, dus de motor moet iets meer onder in de toeren werken. Iets wat eigenlijk geen probleem mag zijn. Op de secundaire wegen kleine afstanden gebeurd het zelden maar komt wel voor. Er zit dus geen patroon in of voortekenen.
De ecu is door Daams 4x4 uitgelezen en er zijn toen eerst de luchtfilter vervangen ( 3 maanden oud) beter safe than sorry. Een aantal sensoren in de luchttoevoer gecontroleerd en gereinigd, ik weet alleen niet welke en of hoe ze heten.
Probleem leek verholpen maar in afzienbare tijd stak deze limpduivel zijn kop weer op.
toen is er besloten om een nieuwe turbo te plaatsen.
Dit heeft een maand geresulteerd in probleemvrij rijden, maar helaas de limperd is er weer.
uiteraard ga ik het nieuwe jaar terug naar Daams om tekst en uitleg te vragen.
maar wel beslagen dankzij de nuttige informatie die jullie mij verstrekken alwaarvoor mijn dank
Ik wens een ieder een gezond en gelukkig 2017 en misschien tot ziens op een meeting.

De egr klep is door mijn schuld een 5 maanden geleden vervangen daar ik hem kapot gestoten heb tijdens het vast draaien van een contact van de startmotor. een loslopende moer die voor geen contact zorgt en dus niet te starten. Duurde even voor ik dat gevonden had. Dus toen een nieuwe klep gestoken gekocht bij Andy van Keulen in Lommel.
Temperatuur hou ik doorgaans goed in het oog en op het display is eigenlijk nooit een verhoging gezien in de tempmeter. Wat niet wil zeggen dat er niet ergens een overijverig sensortje zit uiteraard.
Wanneer doet het probleem zich voor dat is willekeurig bij langere afstanden op de grote baan gebeurd het ,naar mijn mening in laag toerental en een licht stijgend wegdek, dus de motor moet iets meer onder in de toeren werken. Iets wat eigenlijk geen probleem mag zijn. Op de secundaire wegen kleine afstanden gebeurd het zelden maar komt wel voor. Er zit dus geen patroon in of voortekenen.
De ecu is door Daams 4x4 uitgelezen en er zijn toen eerst de luchtfilter vervangen ( 3 maanden oud) beter safe than sorry. Een aantal sensoren in de luchttoevoer gecontroleerd en gereinigd, ik weet alleen niet welke en of hoe ze heten.
Probleem leek verholpen maar in afzienbare tijd stak deze limpduivel zijn kop weer op.
toen is er besloten om een nieuwe turbo te plaatsen.
Dit heeft een maand geresulteerd in probleemvrij rijden, maar helaas de limperd is er weer.
uiteraard ga ik het nieuwe jaar terug naar Daams om tekst en uitleg te vragen.
maar wel beslagen dankzij de nuttige informatie die jullie mij verstrekken alwaarvoor mijn dank
Ik wens een ieder een gezond en gelukkig 2017 en misschien tot ziens op een meeting.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: puma 2007 valt terug in vermogen
ries68 schreef:.....
er is zelfs een volledige nieuwe turbo met regelaar geplaats. deze is geplaatst door erkend dealer.
Probleem leek verholpen maar in afzienbare tijd stak deze limpduivel zijn kop weer op.
toen is er besloten om een nieuwe turbo te plaatsen.
Dit heeft een maand geresulteerd in probleemvrij rijden, maar helaas de limperd is er weer.
uiteraard ga ik het nieuwe jaar terug naar Daams om tekst en uitleg te vragen.
....
Volgens mij is Daams geen "erkend dealer". Wellicht is ie wel een "erkend" specialist, maar dat is wat anders (en voor discussie vatbaar).
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten