puma 2007 valt terug in vermogen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: puma 2007 valt terug in vermogen

Berichtdoor Landmarcs » 29 Dec 2018, 16:01

Edward schreef:
ries68 schreef:De motortemperatuur loopt op tot helemaal rood en de motor valt in limp mode. Direct loopt de temperatuur terug en is er weer vermogen.
Dat is een cenario dat plaats vind
De motor loopt helemaal heet blijft even ( twee drie min) in bovenste stand staan.
Groet ries Oerlemans

Loopt de motor werkelijk heet of denkt de ECU dat alleen? Ik zou een tijdelijke temperatuursensor en meter plaatsen of een uitlees-computer in de auto gooien om te kijken of de temperatuur werkelijk varieert, want bij mijn 130 was dat eigenlijk helemaal niet zo.

Verder zou ik een ECU kopen of lenen en die gewoon eens wisselen want zoals ik al eerder gezegd heb, ik ben er 100% van overtuigd dat het een computer "denkfout" is en geen mechanisch probleem. Aangezien je ongeveer alles dat onder de motorkap zit al vervangen hebt staaft dat ook wel.

Je hebt er geen zak aan, maar wát ben ik blij dat ik het ding verkocht heb......

En ... zijn er "Puma's" zonder gechipped te zijn die deze klachten vertonen ?

Het zou natuurlijk maar zo zo kunnen zijn dat er door het oppeppen een combinatie van sensor-waarden kan ontstaan waarbij de ECU ten onrechte "denkt" oververhit.   Alternatief is een eigenaardige variatie in ECU's.

Ik heb al meermaals gekeken hoe heet ik de "Puma" kon rijden en hij blijft gewoon werken ... je ziet een minuscule beweging in de temperatuur-wijzer, that's all.

Groeten MarcS

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 29 Dec 2018, 16:55

ries68 schreef:Ok heren en dames uit de Landrover wereld het is enige tijd geleden en er is veel heel veel gebeurd ondertussen.

De def is ondertussen voorzien van een volledig gereviseerde motor met grotere radiateur. De grootste intercooler nieuwe waterpomp. De thermostaat is vernieuwd een speciale fan is geplaatst. Nieuw expansie overloopvat en dop is geplaatsts. Twee x ondertussen de kop verwijderd en nieuwe rekbouten en kop afgeperst.
En het probleem is nog steeds niet gevonden. De firma Daams heeft de Puma motor in eigen beheer geresiveerd. Na toestemming. Sindsdien zijn de problemen met het koelsysteem gebleven.
De motortemperatuur loopt op tot helemaal rood en de motor valt in limp mode. Direct loopt de temperatuur terug en is er weer vermogen.
De motor loopt helemaal heet blijft even ( twee drie min) in bovenste stand staan. lucht uit het reservoir, expansievat. Als ik voorzichtig de dop losdraai komt er nog een golf koelvloeistof uitgelopen. Na tien minuten wachten nieuwe koelvlEr wordt koelvloeistof uit het vat geperst er borrelt redelijk wat oeistof erin motor stationair laten draaien. Eventueel nog wat bijvullen dop erop en rijden.

Tijdens de rit word de temperatuur van de kachel wisselend warm en koud.
Daams heeft de koelleidingen van de egr klep uit het koelcircuit gehaald. Hier geen melding van gedaan. Toen ik de auto wederom kwam ophalen. De onderlinge sfeer wordt zeer grillig op het moment.

De auto is door Daams getuned. Ze willen me niet vertellen door welke firma dit destijds gedaan is en nu verklaren ze dat ze dit in eigen beheer gedaan hebben. Maar ze geven niet vrij wie hun onderaannemers zijn. ???????

Ik heb het idee dat de defender niet meer de pit heeft als de eerste periode. Mijn vermoeden is dat ze de originele software teruggeplaatst hebben. Als ik het goed uitspreek.? Is dit te controleren.? Overige ideeen tips en wijsheden zijn welkom ik mijn vrouw en de kinderen zijn het ondertussen spuugzat zowel de kosten als de ongemakken.

Vriendelijk dank voor jullie meedenken en aan een ieder alvast de beste wensen en een probleemvrij 2019
Groet ries Oerlemans

als er koelvloeistof uit het vat geperst wordt is er mijn inziens meer aan de hand dan alleen een ecu probleem

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 29 Dec 2018, 17:02

"kachel wisselend warm en koud"

Als ik dit lees dan gaat mijn gedachten ook uit naar lucht of thermostaat met kuren.

Groet

Ron
110-Td5 X-tech 2006

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Dec 2018, 17:09

Landmarcs schreef:En ... zijn er "Puma's" zonder gechipped te zijn die deze klachten vertonen ?

Groeten MarcS

Ja, mijn 130. Die was mechanisch en motorisch 100% standaard.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ries68

Berichtdoor ries68 » 29 Dec 2018, 18:05

er is zeker gedacht aan problemen met het koelsysteem. vandaar dat er eerst een grote fan geplaatst werd. dit had niet het gewenste resultaat.
de kop is verwijderd de koppakking nagekeken en het vermoede dat er toch een haarscheurtje in de pakking zat. alles wederom terug geplaats door de firma daams maar wederom zonder het gewenste resultaat. Een dieselexpert is er bijgehaald toen zijn de rekbouten vervangen de gedachte was dat er te strak gemonteerd was waardoor er niet voldoende ruimte gelaten was. Wederom alles eraf nieuwe bouten erop alles teruggeplaatst en proberen maar. HELAAS zowel voor ons als voor de firma Daams uiteraard die worden het probleem ook behoorlijk beu. Als we informeren naar de uitgevoerde
werken van de firma daams heb ik het idee dat ze niet geheel open kaart meer spelen we worden met een kluitje in het riet gestuurd.

Nu komt de opmerking van Frank Daams dat ze stoppen met Landrover vanaf januari, ze gaan het probleem ergens anders laten oplossen zeggen ze. Het lijkt mij dat wij daar ook zeggenschap over hebben. wat zijn jullie meningen.??

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Dec 2018, 18:09

Edward schreef:
Landmarcs schreef:En ... zijn er "Puma's" zonder gechipped te zijn die deze klachten vertonen ?

Ja, mijn 130. Die was mechanisch en motorisch 100% standaard.

En je bent er nooit vanaf gekomen ??? ( dwz anders als door het ding te verkopen ? )

Je gaat dan echt denken aan een zelfdenkende ECU, een Defender met "artificial intelligence" :o

Groeten MarcS

PS   Ik weet niet hoe goed het probleem-oplossend vermogen bij Daams is. Men was indertijd heel aardig en doortastende etc toen in een GKN overdrive en nog wat "hard-ware" bij ze haalde ... maar toen die GKN toch tamelijk vroegtijdig ging opspelen was die doortastendheid ineens veel minder en kreeg je meer het gevoel dat jouw probleem niet het hunne was.   Nu denk ik dat de oplossing ook niet makkelijk was, misschien wel ondoenlijk, maar dan toch ... hadden ze altijd nog de product-verantwoordelijkheid die je nu eenmaal als leverancier hebt.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 29 Dec 2018, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

ries68

Berichtdoor ries68 » 29 Dec 2018, 18:15

Ron63 schreef:"kachel wisselend warm en koud"

Als ik dit lees dan gaat mijn gedachten ook uit naar lucht of thermostaat met kuren.

Groet

Ron

er is een nieuwe thermostaat nieuwe radiator geplaatst test gereden met monteurs en diagnose kast aangesloten om te zien wat er gebeurd. Er zijn op dat moment geen verontrustende temperaturen te zien maar de meter loopt helemaal in het rood, hij valt in limpmode en direct loopt de temp.meter weer terug, vanaf het moment dat deze weer op horizontaal staat (bedrijfstemp) is er weer vol vermogen. Er kan honderd km gereden worden of zestien voor er zich een gelijk incident voordoet. Als het al gebeurd. Het is ook mogelijk dat hij dan wel koelvloeistof uit het reservoir blaast. Het is geen vast gegeven.

voor mijn gevoel wordt er ergens lucht in het systeem geperst of gezogen. dit passeert de sensor is natuurlijk bloedheet en op het moment dat hij voorbij is krijgt de ecu weer een normale waarde.

iemand die een idee heeft ik luister overal naar
bedankt alvast

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Dec 2018, 18:19

ries68 schreef:..... diagnose kast aangesloten om te zien wat er gebeurd. Er zijn op dat moment geen verontrustende temperaturen te zien maar de meter loopt helemaal in het rood, hij valt in limpmode en direct loopt de temp.meter weer terug, vanaf het moment dat deze weer op horizontaal staat (bedrijfstemp) is er weer vol vermogen. ..... .

voor mijn gevoel wordt er ergens lucht in het systeem geperst of gezogen. dit passeert de sensor is natuurlijk bloedheet en op het moment dat hij voorbij is krijgt de ecu weer een normale waarde.

Komen dit soort van vreemde "excursies" nu ook voor bij de Ford Transit met dezelfde motor ??

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Dec 2018, 18:23

Landmarcs schreef:En je bent er nooit vanaf gekomen ??? ( dwz anders als door het ding te verkopen ? )

Je gaat dan echt denken aan een zelfdenkende ECU, een Defender met "artificial intelligence" :o

Groeten MarcS

Nee, ding is in de garantie ik weet niet hoe vaak terug geweest naar de dealert. Op een gegeven moment had ik er gen zin meer in en omdat het alleen op de snelweg gebeurde waar ik toch al zo min mogelijk kwam met het ding (want een Discovery voor de lange ritten) heb ik het erbij gelaten.

Uiteindelijk heb ik het ding terug verkocht aan de dealert die me een nette prijs gaf gezien de staan van het ding (ik heb hem meermaals als donor gebruikt voor projecten van klanten en er miste legio onderdelen zoals een achterbank, etc, etc)

Maar ook de dealert noch de nieuwe eigenaren die hem weer van de dealert gekocht hebben kunnen zeggen dat het een fijne probleemloze auto is.............
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ries68

Berichtdoor ries68 » 29 Dec 2018, 18:24

Edward schreef:
ries68 schreef:De motortemperatuur loopt op tot helemaal rood en de motor valt in limp mode. Direct loopt de temperatuur terug en is er weer vermogen.
De motor loopt helemaal heet blijft even ( twee drie min) in bovenste stand staan.
Groet ries Oerlemans

Loopt de motor werkelijk heet of denkt de ECU dat alleen? Ik zou een tijdelijke temperatuursensor en meter plaatsen of een uitlees-computer in de auto gooien om te kijken of de temperatuur werkelijk varieert, want bij mijn 130 was dat eigenlijk helemaal niet zo.

Verder zou ik een ECU kopen of lenen en die gewoon eens wisselen want zoals ik al eerder gezegd heb, ik ben er 100% van overtuigd dat het een computer "denkfout" is en geen mechanisch probleem. Aangezien je ongeveer alles dat onder de motorkap zit al vervangen hebt staaft dat ook wel.

Je hebt er geen zak aan, maar wát ben ik blij dat ik het ding verkocht heb......

ik geloof je graag edward maar als je weet hoeveel zweet bloed en tranen ik al in die auto gestopt heb. ik geef het niet graag op en dan een ander opzadelen met de problemen ik weet niet hoor. Je idee van een standaard ecu plaatsen daar heb ik wel oren naar. Of de wagen naar een erkend landrover dealer brengen misschien dat dat iets uithaald.

Terug naar “Techniek”