Heb momenteel een irritant rembroleem bij een grote brommert,namelijk een niet werkende achterrem.
Aanvankelijk dacht ik dat het aan de rempomp/cilinder lag, dus die nieuw aangeschaft.
Na montage ervan geen resultaat,lees geen remolie bij de klauw krijgend,ondanks de juiste onluchtingsprocedure.
Afijn, klauw eraf gehaald en laten servicen; zuigers eruit, alles schoongemaakt(zuigers bleken niet vast te zitten), dus ook dat onderdeel is als nieuw.
Klauw erop, en weer een poging om eea werkend te krijgen.
Niet dus.
Wat ik ook doe, ik krijg geen remolie vanuit het reservoir bij/naar de klauw.
Is het een idee om het rempedaal met een spanbandje naar beneden vast te zetten, de ontluchtingsnippel op " open" te zetten en tijd/natuurkunde z'n werk te laten doen, of gaat dit op voorhand niet werken?
Aan de onderdelen kan het haast niet liggen , gewoon goed spul te weten Brembo
Algemeen, rem/ontluchtingsvraag
Algemeen, rem/ontluchtingsvraag
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re: Algemeen, rem/ontluchtingsvraag
Ik zou het eens andersom proberen: remvloeistof in een oliekannetje - je weet wel, zo'n kleintje met pompje voor je duim bij het handvat - slangetje op het tuutje, andere kant slangetje op het onluchtingsnippeltje en pompen maar. N.B. zelf geen praktische ervaringen mee, maar "van horen zeggen"... Dus geen garantie dat 't werkt... 
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
- Erik Peters
tim schreef:Is het een idee om het rempedaal met een spanbandje naar beneden vast te zetten, de ontluchtingsnippel op " open" te zetten en tijd/natuurkunde z'n werk te laten doen, of gaat dit op voorhand niet werken?
Nee, wanneer je de rem indrukt wordt de opening naar het reservoir afgesloten en kan er niks doorlopen.
Om de remmen van o.a. de Land Rover te ontluchten (of remolie te verversen) maak ik gebruik van een setje van Midlock (Eezibleed). Dan staat het reservoir met remolie onder lichte druk (1 bar) en wordt de remolie door het systeem geperst op het moment dat je de ontluchtingsnippel open draait (aan die ontluchtingsnippel schuif je dan een doorzichtig slangetje zodat je de remolie op kunt vangen en kunt zien of er nog luchtbelletjes mee komen).
Bij een mechanisatiebedrijf wordt ontluchten gedaan met vacuüm (de remolie wordt dan door het systeem gezogen m.b.v. perslucht die door een venturi geblazen wordt. zo iets:
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Vincent en Eric, dank
Het gebruik van zo'n easybleed is mij inderdaad bekent, zowel de aanzuigende als erdoorheen persende versie.
Zelf heb ik zo'n ding niet,maar wellicht een goede reden om 't nu weleens aan te gaan schaffen.
Ik speelde al langer met het idee om het met zo'n easybleedding te doen, om eea net even een stukje op weg te helpen so to speek, maar dacht dat deze ingeving misschien toch nog het proberen waard was.
Anniewee, ik zalnog eens kijken of de truck van Vincent zou kunnen werken, en anders de easybleedway.
Het gebruik van zo'n easybleed is mij inderdaad bekent, zowel de aanzuigende als erdoorheen persende versie.
Zelf heb ik zo'n ding niet,maar wellicht een goede reden om 't nu weleens aan te gaan schaffen.
Ik speelde al langer met het idee om het met zo'n easybleedding te doen, om eea net even een stukje op weg te helpen so to speek, maar dacht dat deze ingeving misschien toch nog het proberen waard was.
Anniewee, ik zalnog eens kijken of de truck van Vincent zou kunnen werken, en anders de easybleedway.
110 HT 200 Tdi 1989.
Een verlate virtuele kerststol voor Eric en Vincent; de easybleed was het ei.
Na pakweg 6jaar weer een werkende achterrem, wat een luxe!
Na pakweg 6jaar weer een werkende achterrem, wat een luxe!
110 HT 200 Tdi 1989.
- Erik Peters
Mooi zo!
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Inderdaad mooi zo!
Ik concludeer hieruit dat je die eezi-bleed gekocht hebt. Maar toch, welllicht van nut voor anderen: ik las ook nog ergens een andere tip (van het type "ons ben zuunig"
): mocht je aan nog aan een andere dop voor het remvloeistof potje kunnen komen, dan kun je die als volgt aanpassen: een gat in de schroefdeksel maken, dan uit een oude fietsbinnenband het ventiel (met nog een rond stuk band rondom die ventielvoet) knippen en op onder de dop met gat plaatsen, zodat je met een fietspomp een lichte overdruk (er is echt maar heel weinig overdruk nodig) op het reservoir kunt zetten. Doorzichtig slangetje op de ontluchtingsnippel zodat je kunt zien of er nog luchtbelletjes komen.
Ik concludeer hieruit dat je die eezi-bleed gekocht hebt. Maar toch, welllicht van nut voor anderen: ik las ook nog ergens een andere tip (van het type "ons ben zuunig"
Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
wij deden altijd eerst de hoofdremcilinder ontluchten, nooit extra toeters en bellen gebruikt.
groet Ron
groet Ron
110-Td5 X-tech 2006