Banden vraagje

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Kevvv 90

Banden vraagje

Berichtdoor Kevvv 90 » 25 Dec 2016, 17:56

Mensen, ik zit even met een banden vraagje :?
Ben nu sinds een jaar defender eigenaar, super leuk!.....maar wil toch graag eens met de club mee dus zojuist het lidmaatschap geregeld.
Nu kan ik dus 14 januari wel mee naar Heerde maar mijn defender staat op de 'gewone' standaard banden die mij meer voor op de verharde weg lijken.
Om niet meteen na het afrijden van de parkeerplaats al vast te zitten ben ik dus maar aan het kijken voor andere banden.
Ik zie bij onze nieuwe defenders in de showroom Good-year Wrangler MT/R banden in de maat 235/85-16 gemonteerd.
Zijn dit goede banden om mee te kunnen komen met de off-road ritjes?

Alvast bedankt!

Landmarcs

Re: Banden vraagje

Berichtdoor Landmarcs » 25 Dec 2016, 18:37

Dag Kevvv,

Kijk ook eens naar de Continental CrossContact AT (die als standaard band door LandRover gemonteerd werd en een die opvallend goede AT blijkt), of naar de Cooper Discoverer AT3 (die heel erg goed uit een serieuze test kwam, een band die alle oude "standaard-banden" achter zich liet), of naar de Nokian Rotiiva AT (een "veelbelovende" AT-band die met sneeuwvlokjes-symbool ook in Oostenrijk door de beugel kan) of naar de Cooper Discoverer M+S (een traditioneler winterband die je ook jaarrond kan rijden). Zie bijv. http://www.bandenspotter.nl/banden/235-85-r16/?page=1

De Good-Year Wrangler MT/R toont een stuk stoerder, je staat evenwel op vrij weinig rubber en dat is op natte/gladde weg bedenkelijk (je moet toch ook in Heerde aankomen -- als je er niet net naast woont). Een overgrove band rijdt ook meer stuk als je lief is (dat betekent nl ook dat er dik modder tegen de onderzijde wordt gepleisterd).

Ik heb zelf de Continental banden - het was geen bewuste keuze, ze kwamen op mijn weg - mijn verwachtingen waren niet al te hoog maar ze verbazen me steeds weer (bijna steeds in positieve zin), alleen op de natte weg merk je soms iets teveel van het te "duurzame" rubber.
Voor de echte winter heb ik Nokian Hakkapeliitta LT2 (en een Cooper M+S als reserve) - een misschien iets te weinig AT-band maar wel super op de gladde weg.

Maar goed, het is zoals altijd een kwestie van onbetwistbare smaak, en bij banden-keuze is er ook nog eens de compromis-afweging: wat weegt in het gebruik het zwaarst. Ik troost me altijd maar met de gedachte dat als ik er niet zou doorkomen dat ik de schuld aan de banden kan geven ... vroeger toen Michelin XPC mijn "middel-name" was had ik dus nog meer troost (maar wel een prettige band voor alledaags en winters gebruik).

Groeten MarcS

PS Je zegt niet wat het vertrekpunt is, wat voor banden je nu hebt. Verder is het ook wel handig als je aangeeft of je een dubbele set banden wilt aanhouden, en ook niet wat verder je gebruikswensen zijn.

Kevvv 90

Berichtdoor Kevvv 90 » 25 Dec 2016, 19:01

Hartelijk dank voor je reactie Marc.
Moet eerlijk zeggen dat ik over een aantal dingen die je opnoemt nog niet had nagedacht.
Ben in ieder geval even naar de auto gelopen om te kijken wat er nu onder ligt, general grabber tr heb ik nu.
Ik gebruik de auto gewoon dagelijks als woon/werk al is dit slechts een paar km.
Echter rij ik vaak ook in een auto van de zaak en in de zomer geregeld op de motor, mede daardoor kan ik zeggen dat comfort dan ook van geen enkel belang is.
Volgens mij hebben we op de zaak nog een set nieuwe Boost velgen liggen met ook die banden erop waar ik nu mee rij.
Ik zou die eventueel kunnen gebruiken om twee sets te maken maar vraag me dan vooral af of dat voldoende nut heeft?
Gezien je kennis van zaken veronderstel ik dat je het niet voor niets ter sprake brengt dus wellicht zijn er goede redenen om een extra set te maken?
Het gaat mij eigenlijk alleen maar om maximaal grip te hebben op de Lrch evenementen aangezien ik ook (nog) geen lier heb.
Inderdaad staan die banden ontzettend stoer dus dat zie ik dan als een bijkomstig voordeel :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Dec 2016, 19:22

Kevvv 90 schreef:Hartelijk dank voor je reactie Marc.
Moet eerlijk zeggen dat ik over een aantal dingen die je opnoemt nog niet had nagedacht.
Ben in ieder geval even naar de auto gelopen om te kijken wat er nu onder ligt, general grabber tr heb ik nu.
Ik gebruik de auto gewoon dagelijks als woon/werk al is dit slechts een paar km.
Echter rij ik vaak ook in een auto van de zaak en in de zomer geregeld op de motor, mede daardoor kan ik zeggen dat comfort dan ook van geen enkel belang is.
Volgens mij hebben we op de zaak nog een set nieuwe Boost velgen liggen met ook die banden erop waar ik nu mee rij.
Ik zou die eventueel kunnen gebruiken om twee sets te maken maar vraag me dan vooral af of dat voldoende nut heeft?
Gezien je kennis van zaken veronderstel ik dat je het niet voor niets ter sprake brengt dus wellicht zijn er goede redenen om een extra set te maken?
Het gaat mij eigenlijk alleen maar om maximaal grip te hebben op de Lrch evenementen aangezien ik ook (nog) geen lier heb.
Inderdaad staan die banden ontzettend stoer dus dat zie ik dan als een bijkomstig voordeel :lol:

Stoer is één maar comfort ga je vanzelf waarderen ... een band die lawaaiig is is leuk voor een kort eindje, maar moet je nog weer terug naar huis en je hebt zowel een eeuwige zoem of brom, en als het regent alsmaar opletten waar de auto heen gaat ... dan is de lol er snel af. En iedere keer 4 extra banden meenemen en tweemaal wisselen (waarbij die tweede keer alles ondergebaggerd is) is ook geen pretje.

Ik had heel lang al een "voorraadje" banden - in mijn Michelin XPC tijd - en ik reed 's zomers de sleetse banden op en monteerde 's winters de banden met veel profiel. Ik heb nu 6 Conti CCAT's, 4 onder de auto, en twee om tzt in te zetten wanneer de banden halfweg op zijn (en nu dus als reserve), en omdat ik 's winters een langere tijd in een potentieel sneeuwrijke omgeving verkeer heb ik nu ook een set goede winterbanden (de XPC's waren opvallend goed in de sneeuw, maar geen echte winterbanden).

Dan verder: De General Grabbel TR is een wegband, dus met een 50/50 AT zoals de Conti CCAT kom je echt een heel stuk verder.
Wil je ook nog eens in de Pyreneeën rijden dan wil je denk ik niet met een aanhangertje banden op pad, op de Conti CCAT kan je prima naar daar rijden, en ook heel goed de bergpaden op en af.

Maar goed, het gaat dus om het compromis dat jij wilt.   Wil je bijv. naar de wintersport, en kan je daar ook rijden -- soms is wintersport alleen maar een wintersport-oord waar je de auto parkeert -- dan wil je ook echte serieuze winterbanden, is het alleen maar het op en neer, dan zijn alle banden met een AllWeather+sneeuwvlokje kwaliteit al goed. Ga je zoals ik naar een gebied met ieder weertype en lang niet altijd geschoonde wegen dan "moet" je zelfs winterbanden en 4 kettingen meenemen.

Groeten MarcS

PS   Zoals je hieronder kan zien: de Conti CCAT hoort tot de grovere AT banden, het is een 50/50 of misschien zelfs 40/60 AT terwijl de meeste AT meer 60/40 (60% on-road, 40% off-road) zijn. Ik sprak ook al iemand die uitkeek naar een vriendelijker band.
PS2 Je kan ook nog kijken naar de Cooper Discoverer STmaxx, een band die net als de Cooper AT3 hoog scoort, maar die iets grover en iets steviger is (en ook iets stoerder) -- ik heb jammergenoeg geen kiekje van de STmaxx.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 25 Dec 2016, 20:16, 3 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Dec 2016, 19:55

Zie hier:
Conti CCAT.jpg
Continental CrossContact AT

Cooper AT3.jpg
Cooper Discoverer AT3
Cooper AT3.jpg (60.48 KiB) 5100 keer bekeken

Nokian Rotiiva.jpg
Nokian Rotiiva AT

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Dec 2016, 20:05

Cooper M+S.jpg
Cooper Discoverer M+S
Cooper M+S.jpg (58.08 KiB) 5093 keer bekeken

Nokian Hakkapeliitta LT2.jpg
Nokian Hakkapeliitta LT2

GoodYear MT-R.jpg
Good-Year Wrangler MT/R
GoodYear MT-R.jpg (44.07 KiB) 5093 keer bekeken

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 25 Dec 2016, 21:02

Kevvv 90 schreef:Hartelijk dank voor je reactie Marc.

Een van de betere banden voor zowel offroad als de weg zijn de General Grabber AT2 banden. Ik heb ze er al twee jaar onder, goede tractie op droge- en natte weg en zeer geruisarm. De levens duur is prima. Zie: http://www.generalbanden.nl/general-tire-grabber-at2/

Een aanrader! Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Dec 2016, 00:02

Ik heb toch maar weer even een zoektochtje in het verleden gedaan:

viewtopic.php?f=14&t=8441&start=10#p67084

Landmarcs schreef:Tja, nieuwe rubbers ... dat geeft altijd weer veel plezier ....

Kijk ook nog eens hier: http://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=14&t=6950

In de expeditionportal-test komt de Cooper Discoverer AT3 als "beste" boven, en zelfs als het niet DE beste is is het wel een van de goedkopere.
In 235/85x16 koop je voor iets boven de € 100 dus een leuke band, en ook winterbanden, je bent misschien wel duurder uit als met één set dure BFG's maar je bent wel beter uit (moet je wel eenmalig in een extra velgenset investeren), met twee sets banden kom je uiteindelijk ook verder.

Typ ook eens "banden" in de zoekfunctie.

Groeten MarcS

PS De General Grabbel AT2 komt niet geweldig goed uit de expeditionportal test:
    Pros:
    Good lateral grip on pavement
    Direct and accurate at speed
    Excellent grip at speed on dirt
    60,000-mile warranty
    Cons:
    Failed rock climb
    Firm ride quality
    Poor straight line braking performance
    Needs heat in the tire for best results

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Dec 2016, 01:10

Kevvv 90 schreef:Nu kan ik dus 14 januari wel mee naar Heerde maar mijn defender staat op de 'gewone' standaard banden die mij meer voor op de verharde weg lijken.

Heerde, dat is redelijk bij mij in de buurt en de ondergrond daar is zand. Grof profiel graaft zich zo in en dan sta je vast, zoals een kennis met een Suzuki SJ (op Fedima Muds) meermaals heeft ondervonden. Hij vroeg mij of ik geen zandbanden voor hem wist, 16 inch en hoog, zodat hij ze lekker kon laten aflopen en toch nog voldoende hoogte zou overhouden (onder de differentiëlen). De Cooper Discoverer M+S 235/85R16 (onder mijn 110 300 Tdi), met nog zo'n 4 mm profiel, heb ik hem aangeboden, echter passen die alleen onder een verhoogde Suzuki SJ.
Ik heb in Heerde ook wel eens gespeeld met mijn Land Rover(s) op Michelin XC4 en Michelin XPC in de maat 7.50R16. Maar zelfs wegbanden doen het redelijk mits je de bandenspanning verlaagt (naar 1 bar).
De Td5 staat op Cooper Discoverer M+S (235/85R16) en die banden bevallen mij uitstekend, ik heb ook nog setje Continental Cross Contact AT, die onder de Td5 zaten toen ik hem kocht, maar de Coopers bevallen mij beter.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Dec 2016, 10:23

Erik Peters schreef:De Td5 staat op Cooper Discoverer M+S (235/85R16) en die banden bevallen mij uitstekend, ik heb ook nog setje Continental Cross Contact AT, die onder de Td5 zaten toen ik hem kocht, maar de Coopers bevallen mij beter.

Kijk dat wist ik ... Erik gaat mijn voorzet inkoppen.
Ik heb nier het voordeel van twee 110-en naast elkaar (ik had de kans gehad ... maar je moet er ook de ruimte voor hebben).

Het is dus het compromis en de keuze .... en dus ook het hoe wat en waar. Harde bewijzen heb ik niet, maar ik denk dat de CCCAT gemiddeld iets verder komt. Waarschijnlijk maakt het niet al te veel uit in Heerde, daar is het denkelijk vooral de chauffeur die het verschil maakt, maar ..... ik denk meer aan verderweg: ruwe harde rots-ondergrond bijv. of "mud" en ook denk ik aan kilometers-bandenleven (zie ook de harde werkelijkheid van Afrika) ... echter weer niet in de sneeuw.
Ik kreeg de CCCAT en ik reed er om te beginnen mee rond met het idee: gekregen dus waardeloos*. Dus keek ik uit naar wat er nog meer te koop was, ik had in ieder geval alvast een set mooie HD-velgen ... totdat duidelijk werd dat de CCCAT niet stuk te krijgen is (ik heb in de Picos de Europa over paden gereden waar je niet wilde lopen: alle stenen met de punt omhoog, en ook paden met zulke stenen en dan ook nog eens losliggend. De banden gaven geen krimp, reden gewoon omhoog en lieten de stenen meest gewoon liggen ... eenmaal terug thuis heb ik de banden geïnspecteerd en je moest zoeken naar de sporen van het misbruik).
Er zijn ook minpuntjes: staat de auto even stil dan voel je kilometers lang een plat kantje langskomen, en sowieso zijn ze moeizaam goed en duurzaam goed te balanceren, en verder dus de schaduwkant van de zomerband: op glad en nat eerder aan de limiet.
Omdat ik ook een set mooie goede (wellicht de beste) winterbanden heb rijd ik mijn CCCAT (incl de 2 reserves) gewoon op en daarna ga ik eens kijken wat het dan moet worden (het is niet makkelijk, op basis van het huidige aanbod zijn er zo 3-4 verschillende banden die mijns inziens in aanmerking komen). Had ik nu winterbanden moeten kopen dan had in Erik's Cooper M+S gekocht, al was het maar vanwege ze huidige prijsstelling (maar ook omdat de M+S universeler is).
Uiteindelijk speelt ook geld een rol, als je tot meer dan 50% meer moet betalen voor een andere band dan moet ie (in de compromis-keuze) wel heel erg goed zijn om het prijsverschil te rechtvaardigen.

Overigens is ingraven van een band naast een band-geboden probleem ook een kwestie van chauffeurskwaliteiten: de één rijdt met bravours en duwt nog even het gas dieper in als ie wat wielslip voelt, de ander laat de auto meer rollen ... in het zand, of in een nat grasland, heb je meer aan terrein-gevoel en een rollende auto als aan potent materiaal -- het toont wat minder macho, maar halverwege vast komen te staan toont nog minder.

* Dat is overigens een "universeel" probleem: Gekregen of vrijwillige diensten en andere niet betaalde zaken waardeer je maar al te gemakkelijk als "waardeloos". Niet in de zin van het ergens niet blij mee zijn, maar wel in de prijs-kwaliteits-balans: zonder prijs valt het geheel buiten het afwegings-kader en dus valt een ongeprijsd (of "te goedkoop") product of dienst snel buiten de boot. (Denk maar eens aan de high-brow reacties op Aldi- of Lidl-producten, producten die bij een blinde test dan wel als beste uit de bus komen.)

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 26 Dec 2016, 10:50, 3 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Techniek”