Banden vraagje

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: Banden vraagje

Berichtdoor Erik Peters » 27 Dec 2016, 08:16

Dan spring mijn 300 Tdi er gunstig uit, na 16 jaar de achterbalk verrot........
En de Td5 heeft volgens zeggen 'nooit' terrein gezien en is altijd gepoetst geweest en daar is het schutbord niet al te fris meer na 15 jaar en ik heb al een reparatie uitgevoerd aan de achterbalk.
Rotten doen ze sowieso wel.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Dec 2016, 10:41

Erik Peters schreef:..... de Td5 heeft volgens zeggen 'nooit' terrein gezien en is altijd gepoetst geweest en daar is het schutbord niet al te fris meer na 15 jaar en ik heb al een reparatie uitgevoerd aan de achterbalk.
Rotten doen ze sowieso wel.

De Td5 heeft in z'n vorige leven het terrein wel gezien, maar dan van een veilige afstand.
Op z'n best is ie wel eens met zorg in de berm geparkeerd geweest.

Mijn oude Td5 had na 10 jaar ook al schutbord roest, en body-cappings die om aandacht vroegen.
De achterbalk van die auto evenwel was nog heel fris (ik zag toen soms jongere die veel beroerder waren).

Dus de conclusie: roesten doen ze sowieso lijkt mij aardig to-the-point.
Je kan hoogstens het roesten wat verminderen, en verder moet je geluk hebben, ze roesten niet allemaal even hard.

< Maar we dwalen af: het ging om banden, om lucht, en om banden wisselen bij een bemodderde auto. >

Groeten MarcS

Kevvv 90

Berichtdoor Kevvv 90 » 27 Dec 2016, 11:48

Ik zal dan in ieder geval vandaag eens op pad gaan voor een goede Kärcher.....dan kan ik hem na een dagje baggeren even goed schoonspuiten.
Overigens doelde ik op het wielen wisselen niet ter plekke maar de dag voor en na het evenement.
In principe is het, als je hem dezelfde dag nog goed schoonspuit met de hoge druk reiniger, toch niet zo erg dat je banden hebt die veel modder onhoog gooien toch?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Dec 2016, 12:54

Kevvv 90 schreef:......
In principe is het, als je hem dezelfde dag nog goed schoonspuit met de hoge druk reiniger, toch niet zo erg dat je banden hebt die veel modder omhoog gooien toch?

Ja en nee :!: :?:

1º De hogedrukspuit maakt meer kapot dan je lief is (maar schoonmaken doet ie ook goed).
2º Banden die veel modder omhoog gooien zijn (bijna per definitie) meestal niet de banden die je het verst brengen.
3º Het staat natuurlijk stoer maar ik ben liever lui dan moe, dus voor mij geldt: hoe minder vuil hoe beter.

Groeten MarcS

PS Als je (ook) wilt greenlanen (of grijs-paden als het bijv om Alpen of Pyreneeën gaat) dan krijg je heel veel meer handen op elkaar, credit, glimlachende reacties etc. als je niet met van die "over-stoere" rambo-banden rijdt.   Het is natuurlijk mooi als je overal door komt, maar het is nog veel mooier als de volgende er ook nog door komt, en als de wandelaar niet geconfronteerd wordt met een baggerpoel, en/of een pad waar alle stenen losgewoeld zijn.   Rijdt je ergens waar je eigenlijk niet mocht komen (wat we natuurlijk nóóit doen) dan geldt de "respect" bonus nog veel meer.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 27 Dec 2016, 13:05

Inderdaad en m.b.t. dat schoonspuiten met een hoge drukspuit, misschien krijg je als je het direct doet de meeste rotzooi eraf.
Maar zelfs al doe je het grondig, in een halve dag en in regenpak onder de auto dan nog krijg je hem niet schoon (ook niet na de auto, nog een keer, andersom gezet te hebben):
13092010083.jpg
Ten minste dat is mijn ervaring.

Groet,

Erik.

En om het 'on topic' te houden: de banden zijn Cooper Discoverer M+S 235/85 R 16 op Discovery 1 velgen.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Dec 2016, 14:20

Erik Peters schreef:....
En om het 'on topic' te houden: de banden zijn Cooper Discoverer M+S 235/85 R 16 op Discovery 1 velgen.

En een sleetse Michelin XC4 op de motorkap.

Michelin XC4.jpg
Michelin XC4 7.5x16 - "zgan"
Michelin XC4.jpg (30.01 KiB) 3686 keer bekeken

Beide bandtypen met een typisch "ouderwets" trial&error profiel. Een een relatief "klein" band-breed repeterend patroon in rijen.

Moderne AT banden hebben een "doorgerekend" patroon, vaak met langs-profiel-delen in het midden van het loopvlak en een meer blokvormige rand.

Zo'n complexer profiel geen voldoende tractie en wil ook uit sporen klimmen (vanwege de blokken), en geeft tegelijk een prettige rechtuitloop en weerstand tegen dwarse krachten door de langs-profieldelen. De langs-profieldelen zorgen bovendien voor een stiller afrol-geluid.

Als je dan ook nog met de bandenspanning speelt wordt het nog beter: met wat meer lucht zuinig rollen, met iets minder heb je een verbeterde tractie.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 27 Dec 2016, 20:20

Landmarcs schreef:En een sleetse Michelin XC4 op de motorkap.
In de maat 7.50 R 16, tevens hangt er nog eentje aan een drager bij de achterdeur.

Groet,

Erik.

Terug naar “Techniek”