Ooit een keer, om wat te testen, met een nieuwe 1e montage set gereden van LR. Dat was echt nix! Wat een herrie.
Banden vraagje
Re: Banden vraagje
Ik ben zeer te spreken over de BF Goodridge AT. De huidige zien er zelfs nog wat bruter uit door het doorlopende profiel aan de zijwang. Wij hebben 265-70/17, stuurt strak! En géén herrie! Veel grip op nat en droog echter in de echte blubber ga je het daar niet mee redden...Zand daarentegen weer wel!
Ooit een keer, om wat te testen, met een nieuwe 1e montage set gereden van LR. Dat was echt nix! Wat een herrie.

Failing to prepare is preparing to fail!
Hmmmm er komt dus toch wat meer bij kijken dan ik dacht.
Gezien ik ook nog naar Italië ga in '17 met de motors achterop de aanhanger kan ik dan inderdaad beter een on en off-road set maken.
Uit jullie zeer behulpzame adviezen maak ik toch wel onder andere op dat het 1 altijd ten koste gaat van het ander, zoals natuurlijk vaak het geval is.
In ieder geval al fijn om te horen dat ik in Heerde met verlaagde bandenspanning al een stukje kan komen, ga toch zowieso gezien mijn gebrek aan ervaring vooral kijken en luisteren wat jullie wel en niet doen.
Wellicht een stomme vraag maar ik schuil me dan maar even achter mijn onwetendheid
.....kun je op een dergelijk evenement je bandenspanning ook weer terug zetten of rijden jullie naar de dichtstbijzijnde benzinepomp.
Heb wel een bandenspanningsmeter aan boord maar geen compressor.
Gezien ik ook nog naar Italië ga in '17 met de motors achterop de aanhanger kan ik dan inderdaad beter een on en off-road set maken.
Uit jullie zeer behulpzame adviezen maak ik toch wel onder andere op dat het 1 altijd ten koste gaat van het ander, zoals natuurlijk vaak het geval is.
In ieder geval al fijn om te horen dat ik in Heerde met verlaagde bandenspanning al een stukje kan komen, ga toch zowieso gezien mijn gebrek aan ervaring vooral kijken en luisteren wat jullie wel en niet doen.
Wellicht een stomme vraag maar ik schuil me dan maar even achter mijn onwetendheid
-
Landmarcs
Peu schreef:Ooit een keer, om wat te testen, met een nieuwe 1e montage set gereden van LR. Dat was echt nix! Wat een herrie.![]()
Tja ... dat hangt natuurlijk wel weer erg af van welke "1º montage".
Land Rover monteerde heel lang van alles (en dan was het afhankelijk van de goedheid van de dealer of je al dan niet met bijbetaling banden naar wens kon krijgen), pas later kon je aanvinken wat je wilde (maar dan was de keuze nog steeds niet reuze, en ook prijzig).
Mijn 1º montages betroffen de Michelin XPC ... en daarmee was ik best tevrée, en Michelin Latitude Cross ... en daarmee was ik nogal cross.
Mijn nulde montage (dwz de auto die oorspronkelijk voor mij besteld was maar waar de ABS/ETC vergeten was) had Michelin XZL.
Ofwel: ik was heel tevreden met mijn eerste 1º montage.
Groeten MarcS
PS Hoe de nieuwe BFG AT zich gedraagt weet ik niet, maar ik begrijp niet waarom BGF vasthoudt aan het oude band-breed repeterende profiel. Misschien is het gewoon om het oorspronkelijke "image" niet te verliezen, deze voetafdruk is bij velen ook mentaal ingeprint. De moderne, doorgerekende, banden met een meer langgerekt profiel-patroon en randblokken blijken het steeds opnieuw beter te (kunnen) doen. Zie ook: viewtopic.php?f=14&t=6950&start=30#p56597
-
Landmarcs
Kevvv 90 schreef:Hmmmm er komt dus toch wat meer bij kijken dan ik dacht.
.....
Da's alvast wat. Je kan je ook nog afvragen welke velgen je wilt. Boost velgen, HD (ook wel Wolf genoemd) velgen of nog iets anders (als ik me niet vergis heb je met HD velgen de banden nog een fractie meer naar buiten staan ... dat scheelt eventueel iets in de stuur-uitslag).
Wellicht je de General Grabbel TR gewoon oprijden (ik weet niet hoe goed die het bijv bij gladheid doen -- wat je nu hebt kost niks, en 2º hands worden de TR zo vaak aangeboden dat ze denkelijk niet veel opbrengen) en daarnaast een goede compromis AT-set zoeken.
Het "juiste" compromis is moeilijk, en wordt vooral bepaald door wat je in de komende jaren wilt ... en dat weet je vaak pas nadat je de grenzen bent tegengekomen. Te vaak zie je dikke, brede MUD banden op de PCHoofttractor die nooit echt buiten komt -- dit soort banden zijn qua compromis eigenlijk alleen nuttig voor wie "extreme" wil gaan, of voor wie in een klei-bos hout moet halen om de kachel te stoken.
Groeten MarcS
Nou we hebben op mijn werk een nieuwe set Boost velgen liggen met dezelfde banden als ik nu heb (grabber tr).
Echter weet ik niet hoe oud deze zijn ondanks dat ze nieuw zijn dus ik moet eerst even naar de staat kijken en het DOT nummer.
Voordeel van een aparte 'evenementen set' is natuurlijk wel dat je het niet zo nauw hoeft te nemen met de nadelen van een dergelijke set.
Ik kan ze in principe iedere dag wisselen en schoonmaken op mijn werk dus dat scheelt een hoop, jaja ook land-rover monteur zijn kan soms zijn voordelen hebben
Eerst dan maar eens kijken hoe de grabber TR's het doen in Heerde en lekker rustig aan beginnen.
Echter weet ik niet hoe oud deze zijn ondanks dat ze nieuw zijn dus ik moet eerst even naar de staat kijken en het DOT nummer.
Voordeel van een aparte 'evenementen set' is natuurlijk wel dat je het niet zo nauw hoeft te nemen met de nadelen van een dergelijke set.
Ik kan ze in principe iedere dag wisselen en schoonmaken op mijn werk dus dat scheelt een hoop, jaja ook land-rover monteur zijn kan soms zijn voordelen hebben
Eerst dan maar eens kijken hoe de grabber TR's het doen in Heerde en lekker rustig aan beginnen.
-
Landmarcs
Kevvv 90 schreef:......
Ik kan ze in principe iedere dag wisselen en schoonmaken op mijn werk dus dat scheelt een hoop, jaja ook land-rover monteur zijn kan soms zijn voordelen hebben![]()
.....
Dat kán ... maar omdat ze jammer genoeg niet naast iedere modderpoel een aansluiting voor de luchtssleutel hebben, en/of een handzame hefmogelijkheid ... is bandenwisselen zelfs voor een monteur gewoon "werk", en zelfs gewoon vies werk als de auto vies is. (Nog afgezien van het feit dat 4 banden achterin een 90 best proppen is.)
Ik ben geen monteur en doe het rustig aan, gewoon met handkracht op de stoep ... en neem een middagje om mijn zomer- en winterwielen te wisselen (incl schoonmaken en het tevoorschijn halen en wegbergen, en natuurlijk zo nu een dan een praatje en de thee-pauze). Tweemaal per jaar is goed te doen, maar dagelijks of wekelijks gaat snel vervelend worden.
Of te wel: Vroeger of later ga je hetzij rijden op de banden die het eigenlijk in het terrein goed doen ofwel ga je "liebaugeln" naar die prettig universele AT waar een ander gewoon mee kan doorrijden, van het asfalt tot in het terrein.
Vergeleken met 20 jaar geleden zijn de AT-banden heel veel beter geworden, en de Mud-banden maar een beetje, en bovenal: de AT banden zijn zeer vriendelijk geworden waar het het alledaags gebruik betreft.
Als je de wielen die "op je werk" liggen zo kan meenemen is het natuurlijk mooi meegenomen, anders zou ik gewoon goed mijn knopen tellen.
Een set HD-velgen is een zeer overzichtelijke "diepte-investering", een set banden naar eigen keuze valt ook mee: er is al veel goeds te koop in de prijsrange van € 100-120 per band (dankzij de internet-banden-mannen is de bandenprijs de laatste 10 jaar alleen maar vriendelijker geworden).
Groeten MarcS
- Erik Peters
Kevvv 90 schreef:Wellicht een stomme vraag maar ik schuil me dan maar even achter mijn onwetendheid.....kun je op een dergelijk evenement je bandenspanning ook weer terug zetten of rijden jullie naar de dichtstbijzijnde benzinepomp.
Ik dacht dat er doorgaans op een evenement ook een materiaalwagen van de club aanwezig is, met compressor (voor het weer oppompen van de banden). Maar ik heb daar nog nooit gebruik van gemaakt, als ik al eens kom (kijken), dan staat de Land Rover meestal op de parkeerplaats en loop ik rond om te zien wat de anderen allemaal uitspoken.
Ja, de beste stuurlui staan aan wal.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Kevvv 90 schreef:Wellicht een stomme vraag maar ik schuil me dan maar even achter mijn onwetendheid.....kun je op een dergelijk evenement je bandenspanning ook weer terug zetten of rijden jullie naar de dichtstbijzijnde benzinepomp.
Ik dacht dat er doorgaans op een evenement ook een materiaalwagen van de club aanwezig is, met compressor (voor het weer oppompen van de banden). Maar ik heb daar nog nooit gebruik van gemaakt, als ik al eens kom (kijken), dan staat de Land Rover meestal op de parkeerplaats en loop ik rond om te zien wat de anderen allemaal uitspoken.
Ja, de beste stuurlui staan aan wal.![]()
![]()
![]()
't Zijn in ieder geval de verstandige stuurlui, die stuurlui aan de wal (die altijd gelijk hebben).
Zelfs ppw stond aan de wal (en waarschijnlijk aan de grond genageld) toen zijn 110 het ruime sop in dook
Maar goed, Erik heeft in ieder geval het voordeel dat hij naderhand zijn auto niet schoon hoeft te maken ... dat was ie vooraf ook al niet.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Nee, ik hoef niet naar Heerde (of ander evenement) om de auto smerig te krijgen, dat wordt ie in het dagelijks gebruik wel. En schoonmaken heeft weinig zin, toch zo weer smerig. Hooguit voor de APK de dikste kluiten eraf halen, zodat de keurmeester zijn goede humeur niet verliest.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Als je niet off road rijdt wordt ie niet smerig, hooguit een beetje vuil......
Ga je wel off road dan kun je beter wel schoonspuiten en doorspelen anders is ie met 3 jaar z'n achterbalk kwijt, na 5 jaar de outtriggers en het schutbord en na 10 jaar is ie compleet rot.....

Ga je wel off road dan kun je beter wel schoonspuiten en doorspelen anders is ie met 3 jaar z'n achterbalk kwijt, na 5 jaar de outtriggers en het schutbord en na 10 jaar is ie compleet rot.....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968