Remtrommes vastl series 88

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Smurf

Remtrommes vastl series 88

Berichtdoor Smurf » 21 Dec 2016, 21:44

Ik wil deze winter mijn remschoenen gaan vervangen, maar alles wat ik probeer ik krijg de remtrommels niet eraf bij de voorwielen. Wiel is eraf en ik heb de bout aan de binnenzijde voor de afstelling losgedraaid en aan de buitenzijde zat er al geen boutje in. Heb WD40 gespoten en met een hamer op de trommel geklopt. Maar ze komen er niet af.
Heeft iemand een idee wat te doen? Bvd

tim

Re: Remtrommes vastl series 88

Berichtdoor tim » 21 Dec 2016, 23:10

Wat misschien een optie is om aan de achterzijde bij de grondplaat een lading wd40/imal kruipolie in de spleet van de remtrommel te spuiten.
De remschoenen moeten toch vervangen worden..

Andere optie; je remtrommel flink warm stoken met een serieuse brander, als in waar je bitumen mee brandt,lees daken.
je hebt een redelijke vlam nodig gezien de dikte van het staal van de remtrommel.
geleidelijk de hele trommel verwarmen , afwisselen mbv een vuisthamer rondom flink meppen op de trommel
het spreekt voorzich dat je tijdens het werken met de vlam er wel effe je kop bij moet houden..
eea kan een crime zijn, het los krijgen, maar lukt meestal wel op deze wijze.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Dec 2016, 23:34

Ik dacht dat er een gaatje in de zijkant van de trommel moest zitten met schroefdraad erin, uiteraard op een andere plek dan waar de boutjes met verzonken kop zitten om de trommel 'vast' te zetten, maar wel ergens tussen de wielbouten. Daar kun je een 3/8"BSW (British Standard Witworth) boutje in draaien (tegen de naaf) en dan komt er, als je een beetje geluk hebt, beweging in de trommel. En eenmaal een begin dan lukt het wel om de trommel eraf te krijgen.
series remtrommel.jpg
series remtrommel.jpg (22.31 KiB) 6354 keer bekeken
Een 3/8"UNC boutje zal nog wel te vinden zijn en die draad is bijna gelijk aan 3/8"BSW. De hoek van de schroefdraad verschilt 5 graden (BSW 55 graden en UNC 60 graden). Een beetje kopervet eraan tegen het 'vreten' dan zal het wel lukken.

Groet,

Erik.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 22 Dec 2016, 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

piet_g

Berichtdoor piet_g » 22 Dec 2016, 08:27

en anders wat je kunt doen is voorzichtig met de hamer langs de achterkant naar voren kloppen. desnoods even met een rubberen hamer rondom op de trommel kloppen om hem even te laten bewegen. het zou kunnen dat hij door vuil een beetje vast geplakt zit op de hub en dat er bij de wielbouten wat vuil tussen is gekropen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 22 Dec 2016, 10:28

Als het goed is, past het boutje waarmee je de trommel fixeert aan de naaf ook in het schroefdraad gat waar Erik het over had.
Gr. Fenna
Afbeelding

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Dec 2016, 13:19

fenix2 schreef:Als het goed is, past het boutje waarmee je de trommel fixeert aan de naaf ook in het schroefdraad gat waar Erik het over had.
Gr. Fenna

Misschien wel, maar dat is maar een heel kort boutje en die moet je met een schroevendraaier los en vast draaien.
Ik had altijd een 'gewone' bout met zeskant kop dan kun je iets makkelijker wat meer kracht zetten en dan moet je ook nog met een hamer wat op de trommel tikken.
En nu maar hopen dat de remtrommel de laatste keer niet precies zo gemonteerd is dat het schroefdraadgaatje in de trommel precies voor een gaatje, waar de borgboutje(s) in de naaf gedraaid zit(ten), zit. Zo dom was ik een keer. :oops:

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Dec 2016, 17:08

Heb het maar 1 keer aan de hand gehad. Maar toen heb ik gewoon bij de lokale landbouwmechanisatie boer een poelietrekker opgehaald.

Simpel, makkelijk, veilig en nauwelijks tot geen kans op schade. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Rudolfo1

Berichtdoor Rudolfo1 » 23 Dec 2016, 12:42

Ik heb zo,n boutje liggen. Ik herken je verhaal. 15 jaar geleden ook van alles geprobeerd maar met dit boutje was de trommel zo los. Ik woon in Haarlem dus als de nood hoog is

Gr Ruud

Smurf

Berichtdoor Smurf » 23 Dec 2016, 14:29

Beste heren, bedankt voor de suggesties.
Ik ga van het weekend nog ééns een poging wagen met de ideeen die jullie aangedragen hebben.
Poelie trekker moet ik hier in de buurt wel kunnen regelen.
Met de brander zie ik niet zo zitten ivm alle oliën en vetten.
#Ruud mocht ik het boutje nodig hebben neem ik nog wel contact op, bedankt ieder geval.
Gr Alex

Smurf

Berichtdoor Smurf » 25 Dec 2016, 14:26

Het is gelukt :D , ik heb nu 1 van de remtrommels eraf, ik heb de vrijloopnaaf verwijderd en daarna het wielagerhuis compleet met remtrommel gedemonteerd. Op een plank op de grond gelegd en toen een klap met een flinke hamer gegeven.
Van de week als de remschoenen binnen zijn kan alles weer in elkaar en dan de andere zijde

Terug naar “Techniek”