Goedenavond,
hierbij het hoe en wat rondom de tachograaf in bestelauto's oftewel Land Rover op grijs kenteken. Ik heb mijn uiterste best gedaan om alles zo helder mogelijk op te schrijven en uiteraard kunnen hier geen rechten worden ontleend. Twijfelt u aan iets van onderstaande, dan kunt u dit zelf even navragen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport telefoonnummer 088 - 489 00 00. Mocht het dan echt niet kloppen hoor ik dat graag.
De tachograaf is verplicht voor alle voertuigen zwaarder dan 3500 kilogram en die daarnaast ook nog eens geregistreerd staan als autobus, vrachtauto of lichte bedrijfsauto N1 of M1.
Bedrijfsbusjes en personenwagens met een aanhanger
De tachograaf is verplicht als de Toegestane Maximum Massa (TMM) van het voertuig, inclusief de aanhanger en / of oplegger, meer dan 3500 kg is. De TMM is terug te vinden in het kentekenbewijs van de voertuigen. Vanaf 24 juli 2009 is elke lichte bedrijfsauto in de klasse N1 (bestelauto) of M1 (een van een personenauto afgeleide bedrijfsauto) die met een aanhanger een gezamenlijke toegestane maximum massa (TMM) van meer dan 3500 kg heeft, verplicht een tachograaf te gebruiken. Omdat een tachograaf niet direct aan te sluiten is op de versnellingsbak van dergelijke voertuigen, is een adapter nodig.
De tachograaf is niet aan de orde als:
– het gewicht van de bestelwagen + het toegestane maximum laadvermogen van deze auto + maximum te trekken aanhanger (gewicht aanhanger + lading)
totaal lager is dan 3500 kg
bv Berlingo / massa rijklaar 1540 kg + 700 kg laadvermogen
+ aanhanger met met lading max toegestaan geremd 1010 kg
totaal 3250 kg dus geen tachograaf nodig
Maar een bestelbus van 1800 kg met een laadvermogen van 1500 kg,
kan dus zelfs geen ongeremd aanhanger van max totaal gewicht van 750 kg trekken en ook geen tandemasser.
Op deze bestelbus (1800kg) kan het max. laadvermogen op kenteken terug gekeurd worden naar bv 600kg. Het TTM van deze auto wordt dan 2400kg, er kan dan een massa van 1100kg getrokken worden. Hierdoor blijft men onder de 3500kg grens.
Een personenauto heeft geen laadvermogen, deze mag dus wel een zware aanhanger trekken, afhankelijk van het op kenteken vermeldt max. aanhangergewicht.
Dan nu de vrijstelling;
aan welke voorwaarden moet ik voldoen om vrijstelling te krijgen?
1. Het totale maximum gewicht van de combinatie is minder dan 7500 kilogram
2. De chauffeur rijdt minder dan 12 uur per week met de combinatie
3. Er worden enkel en alleen, materialen, machines en gereedschappen vervoerd die de chauffeur nodig heeft voor zijn werk.
4. De combinatie mag maximaal in een straal van 100 kilometer rondom de vestigingsplaats rijden.
5. De chauffeur houdt een rittenadministratie bij van alleen alle ritten met een aanhanger.
6. Indien aangehouden bent u verplicht de administratie van de laatste 28 dagen te tonen. (bijvoorbeeld agenda in dashboard kastje met daar in de rittenadministratie)
Registratie als u niet tachograafplichtig bent
Als u niet tachograafplichtig bent, dan geldt er nog wel een registratieplicht vanuit de arbeidstijdenwet (ATW) artikel 4:3: Een werkgever en een persoon als bedoeld in artikel 2:7, eerste lid, voert een deugdelijke registratie terzake van de arbeids- en rusttijden welke het toezicht op de naleving van deze wet en de daarop berustende bepalingen mogelijk maakt.
Deze registratie is 'vormvrij'. Dat wil zeggen dat u zelf mag bepalen of dit op papier of in de computer wordt bijgehouden of dat u een tachograaf hiervoor gebruikt. De registratie kan als deugdelijk worden beschouwd als de normen van de wet te controleren zijn. In z'n algemeenheid kan je zeggen dat noteren van het begin- en eindtijdstip en daartussen gelegen activiteiten inclusief pauzes voldoende zijn. Deze activiteiten dienen gespecificeerd te worden in rijtijd, arbeidstijd, beschikbaarheidstijd en pauzes.
Alle privé activiteiten zijn vrijgesteld van tachograaf en tachograaf gebruik.
Dus in mijn geval mag ik dus gewoon in mijn Grijs kenteken Discovery TMM 2880 kilogram door Duitsland rijden voor privé doeleinden, met of zonder aanhanger ook dat maakt niet uit. Wil ik ook maar 1 zakelijke kilometer door Duitsland rijden ben ik vanaf de Grens tachograafplichtig. Als tip kreeg ik van de Inspectie leefomgeving en transport;
zorg er voor dat in Duitsland je werkauto er wel prive uitziet, dus niet; wel vol met gereedschap maar geen tent/slaapzak of wat dan ook, en rij je met een aanhanger voor prive doeleinden hou dan wel je rij en rust tijden bij op papier of in je telefoon
de bewijslast ligt altijd bij de bestuurder en onze oosterburen zijn iets strenger.
De volgende vragen heb ik nog uitstaan bij ILENT;
moet ik de rittenstaat altijd bij me hebben, ook als ik zonder aanhangwagen rijd?
zijn er nog uitzonderingen mogelijk op de 100 kilometer afstand, bijvoorbeeld als ik een opdracht kan krijgen eenmalig of voor een korte periode maar dan bijvoorbeeld 120 kilometer vanaf de vestigingsplaats?
ben ik ook verplicht om mijn privé ritten met de aanhanger te registreren?
Zodra deze vragen beantwoord zijn verwerk ik de antwoorden en verwijder ik deze vragen.
Ik hoop dat ik niet alleen mezelf helderheid heb geboden, maar ook alle andere grijs kenteken rijders.
Groeten, Monk.
Wanneer moet er een tachograaf in mijn Land Rover?
-
Landmarcs
Re: Wanneer moet er een tachograaf in mijn Land Rover?
Monkie schreef:moet ik de rittenstaat altijd bij me hebben, ook als ik zonder aanhangwagen rijd?
Lijkt mij niet, en is in ieder geval niet handhaafbaar ... want zolang je geen aanhanger achter je auto hebt voldoe je niet aan de Tachograafplicht -- of moet je de tekst lezen als: "de potentieel maximum te trekken aanhanger". Waarbij bovendien een complicatie kan zijn: potentieel mag mijn auto 3500 kg trekken, ik heb geen trekhaak (en daarnaast heb ik geen BE rijbewijs). Zie je eigen tekst zoals ik hierna citeer.
(Of bedoel je de "registratie-plicht" vanuit de ATW ?)
De tachograaf is niet aan de orde als:
– het gewicht van de bestelwagen + het toegestane maximum laadvermogen van deze auto + maximum te trekken aanhanger (gewicht aanhanger + lading) totaal lager is dan 3500 kg
......
Registratie als u niet tachograafplichtig bent
Als u niet tachograafplichtig bent, dan geldt er nog wel een registratieplicht vanuit de arbeidstijdenwet (ATW) artikel 4:3: Een werkgever en een persoon als bedoeld in artikel 2:7, eerste lid, voert een deugdelijke registratie terzake van de arbeids- en rusttijden welke het toezicht op de naleving van deze wet en de daarop berustende bepalingen mogelijk maakt.
.....
Alle privé activiteiten zijn vrijgesteld van tachograaf en tachograaf gebruik.
En dan:
ben ik ook verplicht om mijn privé ritten met de aanhanger te registreren?
Lijkt mij enerzijds wel, want met aanhanger val je snel binnen de normen, en anderzijds niet want alle privé activiteiten zijn vrijgesteld.
Echter resteert er bij mij nog de vraag: moet je als je privé rijdt ook een registratie bijhouden i.v.m. de "registratie-plicht" vanuit de ATW ?
En zo ja, bij welke categorie en gewicht "bedrijfsvoertuigen", of bij wel soort van ritten, danwel bij welk type van "niet-privé" geldt dat dan.
Moeten mijn buurvrouwen die met de Berlingo op grijs kenteken de hond uitlaten ('t was gezonder als ze gewoon gingen lopen) ook een ritten en uren-registratie bijhouden ??
En tenslotte: Gelukkig heb ik een vak waarvan geen controlerend ambtenaar kan zien dat ik bedrijfsmatig of privé onderweg ben, dwz: je moet wel aardig doorgeleerd hebben om zelfs maar een inschatting te kunnen maken en als je zover hebt doorgeleerd ben je geen controlerend ambtenaar.
Groeten MarcS
-
Landmarcs
O ja, nog een vraag:
Is er al iemand met een tachograaf in zijn Defender, Disco (of zelfs maar in zijn busje)?
Groeten MarcS
Is er al iemand met een tachograaf in zijn Defender, Disco (of zelfs maar in zijn busje)?
Groeten MarcS
Heb er een in 'mijn' iveco daily busje.
Maar daar sleep ik beroepsmatig 60000km per jaar ook een aanhanger met 5,5 ton ttm mee rond. Ttm van de combinatie is net geen 7,5 ton
Maar daar sleep ik beroepsmatig 60000km per jaar ook een aanhanger met 5,5 ton ttm mee rond. Ttm van de combinatie is net geen 7,5 ton

-
Landmarcs
fenix2 schreef:Heb er een in 'mijn' iveco daily busje.
Maar daar sleep ik beroepsmatig 60000km per jaar ook een aanhanger met 5,5 ton TTM mee rond. TTM van de combinatie is net geen 7,5 ton
Precies, dat is dus een pseudo-7,5-ton-vrachtwaggel, en het is dus de reden van de complexe Tachograaf-regelgeving.
Men zou de regelgeving makkelijk kunnen aanpassen met een extra uitzondering: wanneer de verhouding totaal leeggewicht /TTM groter is als bijv. 1/3 of 2/5 dan is de combinatie géén pseudo-vrachtwaggel (want die pseudo-vrachtwaggels zijn overduidelijk bedacht om maximaal te kunnen vervoeren met een BE-combinatie).
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door HJK op 15 Dec 2016, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ga een brief schrijven naar de koning: dat we per direct een ministerie van uberinformatie gaan optuigen!
Maar dat minister monky naamtechnies wat raar overkomt, daar moeten we nog even aan sleutelen..
Klasse!
Maar dat minister monky naamtechnies wat raar overkomt, daar moeten we nog even aan sleutelen..
Klasse!
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is