Range Rover P38 2.5 TD Word Warm

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
fransboddeke1

Range Rover P38 2.5 TD Word Warm

Berichtdoor fransboddeke1 » 10 Dec 2016, 14:52

Hallo Heren ,

Als eerste mijn Sleutel is gemaakt bij een geweldig adres in Nederland bij de Firma Faber in Nijkerk , ik kon er zelf op wachten daar op voor zaken in Nederland was en op de terugweg daar gepasseerd bij de Firma Faber die heeft een nieuw open knopje en sluitknopje op de printplaat van de sleutel gesoldeert en het is niet duur 32 euro.

,,,,,,,,MIJN PROBLEEM,,,,,,,,

Ik woon in Zwitserland en gebruik daar een Range Rover P38 TD 2.5 voor in de sneeuw om mensen op te halen en spullen omhoog te brengen en ik op woon op 2 km hoogte .

2 weken geleden werd de auto in 1 keer erg heet en er bleek een slangetje lek te zijn dus dat is gerepareerd en gelijk een Druktest en Sniftest laten doen om te controleren of de Koppakking nog heel was ,

Gisteren heb ik de auto opgehaald op de vlakke weg geen probleem maar bij de eerste bestijging de berg op naar circa 250 meter hoogte werd de auto ineens kokend heet ik heb de motor even af laten koelen en ik ben omgedraaid en weer naar beneden gereden de temperatuur daalde direct naar net voor het blauwe vlak en kon dus veilig terug naar de garage rijden we hebben hem daar stationair laten draaien en de temperatuur bleef goed daarna vijf minuten tot 3500 toeren en nog steeds geen probleem dus het weer geprobeerd en weer hetzelfde probleem berg op direct op hetzelfde punt weer het probleem dus weer rustig terug gereden afstand 15 km dus best wel lang en de temperatuur weer op normaal .

Ik heb er vorig jaar een occasion waterpomp erin gezet die bijna nieuw was ongeveer 2000 km , hij kwam uit de auto van mijn vriend waar diens Range Rover P38 van was overleden ik heb dat gedaan omdat mijn Radiateur lek was en deze pomp heeft een stalen schoep en niet eentje van plastic , Ik heb trouwens wel de thermostaat eruit gehaald want is bij trekken van een aanhanger beter bij Berg op want die bleef een keertje hangen en er zat een stukje plastic van de schoep van de waterpomp tussen dus hij ging niet helemaal open en dicht .

Maar kan het zijn dat toch de waterpomp is overleden omdat bergafwaarts de temperatuur direct naar beneden ging of kan er ergens een verstopping zitten en op welk punt ontlucht je het systeem er gaat trouwens gewoon koelvloeistof in en geen water ,kan het ook zijn dat de temperatuur zender stuk is die word trouwens nu wel vervangen voor alle zekerheid .

WIE WEET RAAD ????

Met Vriendelijke Groet ,

Frans Boddeke

trix G4

Re: Range Rover P38 2.5 TD Word Warm

Berichtdoor trix G4 » 10 Dec 2016, 19:21

inderdaad een ontluchten lijkt mij
Als er een grote luchtbel inzit en die komt bij je pomp dan wordt er niks rondgepompt
Bij het naar benedenrijen is wellicht de luchtbel verplaatst waardoor de pomp zijn werk weer kon doen ??
Zomaar een gedachte....

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Dec 2016, 19:42

Ontluchten

Ontluchten hoort automatisch te gebeuren, via de radiateur. Het slangetje dat daarvoor vanaf de radiateur ( bovenaan accuzijde) naar het koelvloeistof reservoir loopt wil echter nog weleens verstopt raken.

Warmlopen bergop...

De M51 is gevoelig voor scheurvorming in de kop. Wanneer dit gebeurd komt het wel vaker voor dat de motor alleen oververhit wanner hij stevig moet werken. Heb een klant gehad die honderden kilometers probleemloos kon rijden mits ie onder de 110 kmh bleef maar bij harder dan dst binnen een paar km een overkokende motor had.... bij rijden met aanhanger geen probleem....tot ie harder dan pakweg 90 reed...
Het kan dus zijn dat er daadwerkelijk een probleem is... Hoe hard zijn de koelslangen bij warme motor wanneer hij niet oververhit raakt.

Sifftest (niet elk reagens is geschikt voor diesels) doen wanneer de motor oververhit is

Radiateur was lek zeg je.... wat is gedaan om dat te verhelpen?
gone

fransboddeke1

Berichtdoor fransboddeke1 » 11 Dec 2016, 15:28

Hallo 4X4

De radiateur is vervangen vorig jaar in September en ook de waterpomp , ik woon in Zwitserland en de Garage waar hij staat zijn Zwitserse Portugezen , ik moet erg opletten met wat te doen daar we soms een taal probleem hebben omdat ze niet genoeg Frans kunnen spreken .

ik ga morgen bellen met ze of ze willen kijken of de V Snaar soms gesprongen is , dat hij warm word als er een slang lek is dat begrijp ik, maar na vorig jaar alles er nieuw te hebben ingezet waterpomp en radiateur is een beetje raar die auto heeft het altijd goed gedaan en om de 7500 km een beurt nieuwe olie , dieselfilter enz enz , ja ik weet 7500 km is kort maar voor in de bergen is het beter om goed onderhoud te verrichten aan de auto , ik woon op 2 km hoogte en een auto holt dan erg snel achteruit , ik zie dat namelijk ook met mijn andere auto`s gebeuren en vooral als er sneeuw ligt .

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Dec 2016, 16:21

fransboddeke1 schreef:Ik heb trouwens wel de thermostaat eruit gehaald want is bij trekken van een aanhanger beter bij Berg op want die bleef een keertje hangen en er zat een stukje plastic van de schoep van de waterpomp tussen dus hij ging niet helemaal open en dicht .

Uit het dubbel geplaatste bericht:
Erik Peters schreef:Nu ken ik de Range Rover diesel niet, maar kan het niet zo zijn dat die thermostaat die je verwijdert hebt naast een kanaal afsluiten in koude toestand ook een ander kanaal afsluit in warme toestand. Er zijn motoren waarbij dit gebeurt en met een verwijderde thermostaat is de circulatie door het motorblok dan niet optimaal (en de koeling dus ook niet).
coostc3338.jpg
coostc3338.jpg (11.12 KiB) 4063 keer bekeken

En als ik de thermostaat bekijk, er van uitgaande dat Paddockspares een foto van de juiste thermostaat heeft geplaatst, kom ik tot de conclusie dat de thermostaat wel degelijk een koelkanaal af sluit in warme (geopende) toestand.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Dec 2016, 08:48

heb bij een M51 een keer als thuis-kom-oplossing een thermostaat verwijderd ( koppakking/kop probleem liep warm boven 80km/h) en de thermostaat compleet weglaten kan volgens mij alleen als je de behuizing dan afkit, omdat de thermostaat de afsluitende o-ring op zijn plek houdt... ik heb toen het hart uit de thermostaat geslepen en de buitenring terug geplaatst met de o-ring. Zonder koelprobleem 150 km met 100-110 kmh terug gereden, dus denk dat die verwijderde thermostaat geen koelprobleem veroorzaakt verder.

Aftermarket radiateuren schijnen nogaleens een schotje te missen ( of te verliezen gedurende het gebruik?) waardoor het water niet meer door de radiateur gaat maar in de bovenste collector domweg gelijk rechtdoor naar de uitgang, gevolg geen koeling.

ook is een slecht werkende viscofan soms oorzaak van koelproblemen.
gone

Terug naar “Techniek”