Tachograaf in je Land Rover.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Tachograaf in je Land Rover.

Berichtdoor Landmarcs » 10 Dec 2016, 00:51

Monkie schreef:
MarcS schreef:Hoe kan men bij een (totaal)-controle aan een auto zien of je privé of zakelijk rijdt? (Aangenomen dat de auto niet op naam van een bv staat.)
Nog afgezien van de vraag of ze zo langs de weg aan je blauwe ogen zien of je een "zaak" hebt.

Antwoord
Bij een totaalcontrole is ook de belastingdienst aanwezig, die zien meteen aan je gegevens hoeveel houderschapsbelasting
je betaald voor je voertuig. En een privé persoon heeft geen btw nummer.
.....

Daar heb je een punt -- hoewel je voor een BTW-nummer niet heel veel hoeft te doen, en voor de grijze houderschapsbelasting "slechts" minimaal 10% van de kilometers "zakelijk" moet kunnen verantwoorden.
Echter ... dacht ik dat het om te beginnen nog ging om Duitsland ... en daar kijken ze toch net iets minder makkelijk in de NL-registers (soms denk ik was het maar beter geregeld, dan waren die belasting-schoonwas-U-bochten wellicht de wereld, of in ieder geval Europa uit).

Blijft natuurlijk raar, zou ik met een <750 kilo caravannetje of bagagewagentje naar de Pyreneeën rijden dan moet ik dat over twee weken (of twee chauffeurs) uitsmeren, want met dat caravannetje of bagagewagentje zit ik boven een TMM van 3500 kilo (want 3050 kilo voor de 110 alleen).
Ik zag de afgelopen jaren genoeg combinaties die boven die 3500 kg grens kwamen, en die reden vast en zeker niet allemaal (waarschijnlijk zelfs niet één) met een tachograaf.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Dec 2016, 13:23

Landmarcs schreef:Ik zag de afgelopen jaren genoeg combinaties die boven die 3500 kg grens kwamen, en die reden vast en zeker niet allemaal (waarschijnlijk zelfs niet één) met een tachograaf.

Groeten MarcS

En hoeveel van die mensen waren zakelijk op stap :shock: :shock: Behalve kermisvolk ken ik weinig mensen die een sleurhut zakelijk bijhebben en daar gaat het hier om. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Monkie

Berichtdoor Monkie » 10 Dec 2016, 17:00

tim schreef:Wat is nu eigenlijk je vraag?

Je begint dat je 1 malig(althans zo lees ik het ) rond de kerst naar die heimat wil met je disco, en dat je je omwille van geen risico overweegt een tachograaf in te bouwen.
Of ga je met regelmaat de disco in NL gebruiken, zakelijk, en dat je om die reden aan een tachograaf wenst te gaan?
- ervan uitgaande dat je aan de normen gaat voldoen voor tachograafplicht-

Mocht keuze 1 van toepassing zijn; de vraag is of je dat uberhaupt op zo'n korte termijn nog voor mekaar krijgt, en is zo'n investering niet een beetje extreem voor een 1malig bezoek aan dat land?

Mijn vraag is of er mensen daadwerkelijk;

-een tachograaf in hun Land Rover hebben
en wat dat ongeveer kost en hoe lang je het voertuig moet missen
-problemen hebben gehad in Duitsland
-een verbaal hebben ontvangen van de Polizei

Alvorens ik een een mening kan vormen, heb ik wat informatie nodig. Naast wat onderzoek op internet, hoopte ik misschien mijn voordeel te kunnen doen met de ervaringen van iemand anders op dit forum. Natuurlijk is het niet alleen onnodig duur, maar ook ontzettend lastig om voor een enkele keer dat alles in te laten bouwen. Maar gezien het feit dat er in mijn geval sprake is van een zakelijk gereden auto, die 2880 kg totaal mag wegen en dus volgens de (voor zover ik heb kunnen vinden) Duitse wet tachograafplichtig is. Namelijk alle voertuigen met een maximum massa van 2800 kilogram of meer, zowel zakelijk als prive voertuigen, zijn in Duitsland tachograafplichtig. Dus ook een Discovery op geel kenteken. Nogmaals ik probeer alleen duidelijkheid te krijgen zodat we er allemaal iets aan hebben.

Groeten, Monk.

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Dec 2016, 17:22

Echt weten doe ik niets. Echter hebben kennissen die in D wonen en met Defenders rijden (eigen toegelaten massa 3500kg en een trekgewicht van 3500kg dus 7 ton totaal) ook geen tacho's in hun wagens. Dus kennelijk wordt iig hier in het grensgebied de soep niet zo heet gegeten.

Wat de boete is als je gepakt wordt en eventuele andere repercussies weet ik ook niet.........

Ik ben dus ook erg benieuwd. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 10 Dec 2016, 17:43

trix G4 schreef:Een oplossing is om alle rij-uren, rusttijden en kilometers te noteren
Zo een sluitende ritadministratie bijhouden
Dan moet je je wel aan de rijtijdenwet houden (google)
Bij een controle kunnen ze je dan niks maken
(deze methode kan een trucker ook gebruiken al zijn tachograaf defect is tijdens een rit)
Kleine moeten en kost je niks ;)

Bedenk ook dat indien je er 1 laat inbouwen...je ten alle tijden je tacho moet gaan gebruiken, ook in NL dus !!
Geloof mij als trucker....dat ga je niet willen !
Je hebt je dan OOK voor prive ritten, ten alle tijden aan de rijtijden (en arbeidstijdenwet) te houden
Bel anders maandage eens de EVO met je vraag.
Dat is de stichting voor eigen vervoer.

Die hebben mij het advies gegeven om de rijtijden/km etc allemaal op papier bij te houden
Het gaat de polizei erom dat je kan aantonen dat je tijdig je rust neemt en niet te lang achter het stuur zit per dag

tim

Berichtdoor tim » 10 Dec 2016, 17:51

Wat misschien een optie is , is contact zoeken met de Duits Nederlandse kamer van koophandel in den haag, en daar vragen of in duitsland een vergelijkbare organisatie bestaat als TLN .
Wellicht kunnen zij je vertellen in hoeverre het staande beleid is in DLD, om bv nederlanders met een formeel verplichte tachograaf unit in een priveauto direct de eerste keer te beboeten.

priveauto: die politzei heeft denk ik geen directe inzage in het rdw bestand alsin wel/geen zakelijke balans vermelding van je disco.
zoals marc opmerkte dus.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Dec 2016, 19:59

In 2007 ben ik met een ander stel verhuisd naar Tsjechië. Er moest nogal veel huisraad mee. Aangezien ik rijbewijs BCDE bezit en een chauffeursdiploma (die je tegenwoordig wel weg kunt gooien: code 95) en af en toe als vrachtwagenchauffeur heb gewerkt, een gesloten vrachtauto met aanhanger gehuurd bij KAV autoverhuur. De vrachtauto was uitgerust met een elektronische tachograaf en het feit dat ik geen pasje had was geen probleem (privé vervoer). De politie, BAG (Bundes Ambt Güterverkehr), enz. kunnen zo'n elektronische tachograaf altijd uitlezen, dus netjes aan de maximum snelheden gehouden evenals aan de rijtijden (dus onderweg ergens overnacht). Niet aangehouden en leeg terug ook niet. En netjes Maut betaald, ook in Tsjechië. Vervolgens nog een aantal malen met mijn Land Rover Defender en aanhangwagen (bruto 3500 kg) heen en weer gereden om spullen op te halen, zonder problemen.
Eind 2007 ben ik weer terug verhuisd. De Land Rover was defect, dus weer een vrachtauto gehuurd (bij KAV, nu een kleinere tot 7,5 ton, want dat scheelt in Maut en ik hoefde alleen mijn zooi te verhuizen). En later nog een keer met een gehuurd bestelbusje mijn (geladen) aanhanger opgehaald.
Hoe e.e.a. tegenwoordig (10 jaar later) is m.b.t. de regels in Duitsland, geen idee.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Dec 2016, 20:54

Edward schreef:
Landmarcs schreef:Ik zag de afgelopen jaren genoeg combinaties die boven die 3500 kg grens kwamen, en die reden vast en zeker niet allemaal (waarschijnlijk zelfs niet één) met een tachograaf.

En hoeveel van die mensen waren zakelijk op stap :shock: :shock: Behalve kermisvolk ken ik weinig mensen die een sleurhut zakelijk bijhebben en daar gaat het hier om. :shock: :shock:

Edward,

Denkelijk was er niet één zakelijk op stap (hoewel je dat nooit zeker weet, als ik veldonderzoek doe zie ik er ook uit als ... tja wat ... een ongewone toerist, en als ik op vakantie ga zie ik eruit als iemand die op onderzoeksexpeditie gaat).

Maar ... jij zei nog maar kort te voren dat je alles moest kunnen aantonen, en dat dat lastig kon zijn.
Gelukkig houden ze mij ongeveer nooit aan, en gelukkig is er - zouden ze me aanhouden - niets (of niet veel) mis, maar verschil tussen zakelijk en privé zou ik niet makkelijk kunnen inschatten als controleur.

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 12 Dec 2016, 11:40

Wel eens meegemaakt op de terugweg van Mammut; was een vriendje in de colonne die met zijn zakelijke auto de crossauto aan het vervoeren was. Dat was op een zondag en hij had zakelijke belettering op de auto; Hij mocht de auto-ambulance laten staan! :(

Dus ik denk dat belettering een groot verschil maakt.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Dec 2016, 11:48

conny schreef:Wel eens meegemaakt op de terugweg van Mammut; was een vriendje in de colonne die met zijn zakelijke auto de crossauto aan het vervoeren was. Dat was op een zondag en hij had zakelijke belettering op de auto; Hij mocht de auto-ambulance laten staan! :(

Dus ik denk dat belettering een groot verschil maakt.

Misschien was het slechts die belettering, misschien was het slechts de extra trigger om een en ander te controleren.

In Duitsland heb je een nogal streng beleid wat betreft zondags vrachtverkeer. Een te zware combinatie telt waarschijnlijk gewoon als vrachtverkeer.
Hetzelfde geldt voor te zware campers: die mogen zondags ook niet rijden, wat hier als camper telt telt in Duitsland als vrachtwaggel.
Dit staat dan verder los van de tachograaf, met een (te zware) camper is het verder duidelijk dat je alleen maar teveel Hollandse aardappels vervoert.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”