Monkie schreef:MarcS schreef:Hoe kan men bij een (totaal)-controle aan een auto zien of je privé of zakelijk rijdt? (Aangenomen dat de auto niet op naam van een bv staat.)
Nog afgezien van de vraag of ze zo langs de weg aan je blauwe ogen zien of je een "zaak" hebt.
Antwoord
Bij een totaalcontrole is ook de belastingdienst aanwezig, die zien meteen aan je gegevens hoeveel houderschapsbelasting
je betaald voor je voertuig. En een privé persoon heeft geen btw nummer.
.....
Daar heb je een punt -- hoewel je voor een BTW-nummer niet heel veel hoeft te doen, en voor de grijze houderschapsbelasting "slechts" minimaal 10% van de kilometers "zakelijk" moet kunnen verantwoorden.
Echter ... dacht ik dat het om te beginnen nog ging om Duitsland ... en daar kijken ze toch net iets minder makkelijk in de NL-registers (soms denk ik was het maar beter geregeld, dan waren die belasting-schoonwas-U-bochten wellicht de wereld, of in ieder geval Europa uit).
Blijft natuurlijk raar, zou ik met een <750 kilo caravannetje of bagagewagentje naar de Pyreneeën rijden dan moet ik dat over twee weken (of twee chauffeurs) uitsmeren, want met dat caravannetje of bagagewagentje zit ik boven een TMM van 3500 kilo (want 3050 kilo voor de 110 alleen).
Ik zag de afgelopen jaren genoeg combinaties die boven die 3500 kg grens kwamen, en die reden vast en zeker niet allemaal (waarschijnlijk zelfs niet één) met een tachograaf.
Groeten MarcS