Snorkel Puma 2.2

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
kuyperh

Snorkel Puma 2.2

Berichtdoor kuyperh » 01 Dec 2016, 16:49

Toevallig... nieuwe luchtfilterpatroon willen plaatsen. De oude bleek sliknat en in de bak stond een laag water. ('t Regent hier, dat wel, ja!)

Eens verder gekeken, de plastic pijp die aansluit op de bak van het filter en ook op de inlaatkast aan de zijkant zit gammel vast; ik heb nog niet gevonden hoe die los moet, waarschijnlijk eerst de kachelinlaat eruit?

Hoe dan ook, de dealer heeft destijds bij aflevering een snorkel geplaatst, leuk natuurlijk, maar serieuze doorwadingen lijken me geen goed plan. Bestaan hier echte afdichtingskits voor of moet ik gewoon met sikaflex aan de gang?

Snorkel is geen Mantec, volgens my een 'no name'; aan de binnenkant staat 'community registered design'. Klinkt goed, maar over de snorkel heb ik geen zorg; wel over die plastic pijp.

En die kachel?? Als je diep gaat loopt die ook vol; onderkant is open!

Edward

Re: Snorkel Puma 2.2

Berichtdoor Edward » 01 Dec 2016, 17:14

Ja, standaard is het om te huilen. Vaak wordt er idd wel een snorkel gepaatst maar aan het standaard kanaal vanaf het scherm naar de filterbak wordt niets gedaan. Er zijn geen kits, ik kit gewoon alles aan elkaar. Het gammele bakje aan de binnenkant van het scherm lijm ik aan het scherm vast, de buis daarin etc etc. ook de afvoer van de filterbak kit ik dicht net als de "dumpvalve"halverwege de buis.

De kachel doe ik niks aan, die loopt vol maar ook weer leeg.

Als je er echt goed bij wilt zul je het hele scherm moeten demonteren. De kachelaanzuigbuis kán eruit met het scherm op z'n plek maar niet van harte en alleen met redelijk geweld........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Dec 2016, 17:20

kuyperh schreef:....

Hoe dan ook, de dealer heeft destijds bij aflevering een snorkel geplaatst, leuk natuurlijk, maar serieuze doorwadingen lijken me geen goed plan. Bestaan hier echte afdichtingskits voor of moet ik gewoon met sikaflex aan de gang?

Snorkel is geen Mantec, volgens my een 'no name'; aan de binnenkant staat 'community registered design'. Klinkt goed, maar over de snorkel heb ik geen zorg; wel over die plastic pijp.

Ik weet niet wie je als dealer had voor het plaatsen van de snorkel, is het een betere dealer dan zou ik 'm vragen om het ook nog een keertje goed te doen ... is het een mindere dealer ... dan kom je er beter niet weer.

O ja, je kan ook gewoon een of andere zwarte MS-Polymeer nemen (en vergeet dan niet ook een fles thinner en een rol keukenpapier klaar te hebben staan).

Groeten MarcS

ppw

Berichtdoor ppw » 01 Dec 2016, 21:42

gewoon universele kit.... wat je ook gebruikt om douchebak ed. te kitten..... natte vinger overheen, maar wel zorgen dat je ALLES kit.... dus ook je luchtfilterdoos.... ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 01 Dec 2016, 22:17

ppw schreef:gewoon universele kit.... wat je ook gebruikt om douchebak ed. te kitten..... natte vinger overheen, maar wel zorgen dat je ALLES kit.... dus ook je luchtfilterdoos.... ;)

En in jouw geval: ook alle deuren, ramen, kieren en naden tot ongeveer 5 cm onder de dakrand... :lol:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Dec 2016, 22:26

ppw schreef:gewoon universele kit..... natte vinger overheen ...

Als die natte-vinger "universele kit" iets is als MS Polymeer (of vergelijkbaar) dan ben ik het eens met dit natte-vinger advies -- ik hoop dat je dan ook aan een zwarte douche-bak denkt. Met name de zwarte MS-Polymeer is goed duurzaam en bestand tegen temperatuurswisselingen, de andere kleuren zijn al minder, en heel veel andere hobby-bob kit nog weer beroerder. Bedenk dat het na een aantal jaren nog steeds dicht moet zijn en dat het zoeken naar die ene lekkende naad vele malen lastiger is als het eerste afkitten.
Bovendien kom je waarschijnlijk pas achter het feit dat het lekt als het te laat is. :(

Groeten MarcS

piet_g

Berichtdoor piet_g » 01 Dec 2016, 22:46

voor dat soort dingen gebruik ik altijd shellkit. plakt als de ziekte, maar blijft flexibel, ruikt ouderwets goed naar raffinaderij producten en kun je zelfs onderwater nog aanbrengen om iets waterdicht te maken :D. heb het ook gebruikt om het dak van mijn schuurtje dicht te maken, terwijl het regende :D

Afbeelding
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

tim

Berichtdoor tim » 01 Dec 2016, 23:06

kuyperh schreef: met sikaflex aan de gang?

Ik denk dat hij redelijk thuis is in kit&typeland.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

ppw

Berichtdoor ppw » 01 Dec 2016, 23:34

VeeTee schreef:
ppw schreef:gewoon universele kit.... wat je ook gebruikt om douchebak ed. te kitten..... natte vinger overheen, maar wel zorgen dat je ALLES kit.... dus ook je luchtfilterdoos.... ;)

En in jouw geval: ook alle deuren, ramen, kieren en naden tot ongeveer 5 cm onder de dakrand... :lol:

;) ;) ;) ;) ;) jajajaja... wordt me vast tot in lengtedagen na gedragen :roll: :roll:
en Marc... je ververst je luchtfilter toch wel minimaal 1x per jaar?... dus haal je alles los en kit je het weer opnieuw... ;) ;)
ik haal bijv. m'n IC slangen los als ik m'n dynamo/stuurpomp vervang/V-snaren stel.... en dus ook weer naderhand kit/check qua slangenklemmen....
en idd.. onbedoeld ervaringsdeskundige... maar wel blij dat ik het wel goed heb gedaan en m'n blok nog heel is... ;) :mrgreen:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Dec 2016, 00:12

ppw schreef:...
en Marc... je ververst je luchtfilter toch wel minimaal 1x per jaar?... dus haal je alles los en kit je het weer opnieuw... ;) ;)
ik haal bijv. m'n IC slangen los als ik m'n dynamo/stuurpomp vervang/V-snaren stel.... en dus ook weer naderhand kit/check qua slangenklemmen....
en idd.. onbedoeld ervaringsdeskundige... maar wel blij dat ik het wel goed heb gedaan en m'n blok nog heel is... ;) :mrgreen:

Ik dacht meer aan het plastic-gedoe tussen daar waar de snorkel tegen het buitenspatbord zit, en het plastic-gedoe dat daarachter aan de binnenkant zit (en waar je alleen moeizaam bij kan).
Dat je het luchtfilter weer open wilt kunnen maken snap ik ook, neem daar liever iets voor dat ook weer los wil.
Overigens zitten de IC slangen normaal wel goed dicht, ook zonder kit, althans dat mag ik hopen, anders sist, piept en fluit het afhankelijk van hoe hard de turbo werkt.

Groeten MarcS

PS Ik ben overigens waterslag-ervaringsdeskundige, wel met een Renault waarbij de luchtinlaat in de bumper was verstopt en dus minder als 20 cm al genoeg was - gewoon rustig rijden is dan genoeg om een "boeggolf" de bumper in te laten spoelen (beter dus een beetje onbesuisd door een plas splashen, dan heb je best kans heel de overkant te halen).

Terug naar “Techniek”