Michelin XZL banden 7.50x16
Michelin XZL banden 7.50x16
Ik wil eigenlijk wel de ouderwetse Michelin XZL gaan aanschaffen in de maat 7.50x16. Ze worden nog wel aangeboden, of ze ook nog echt leverbaar zijn weet ik niet. maar kan je daar nog normaal mee op de openbare weg rijden of moet je toch echt aan nieuwe AT banden denken.
Re: Michelin XZL banden 7.50x16
Ze zaten onder de 130 toen ik die geleverd kreeg. Ik vond en vind het heulemaal niks! Heb er daarna Bfg mud terrain opgelegd en die reden 10x beter. Of eigenlijk 10x minder slecht want ook die muds is niet echt ideaal op de weg. Rumoerig, wel leuk driften op rotondes en bochten

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
juko schreef:Ik wil eigenlijk wel de ouderwetse Michelin XZL gaan aanschaffen in de maat 7.50x16. Ze worden nog wel aangeboden, of ze ook nog echt leverbaar zijn weet ik niet. maar kan je daar nog normaal mee op de openbare weg rijden of moet je toch echt aan nieuwe AT banden denken.
juko,
Het is zoals zo vaak een "keuze". Wil je per se XZL vanwege de looks of vanwege de specifieke terrein-kwaliteiten, of vanwege de 7.5x16, of vanwege de authentieke uitstraling ?? Zo ja dan is het een prima keuze.
Wil je afzien van een of meer van de voorgaande punten dan zijn er betere banden op de markt -- waarbij je bijna direct van de 7.5x16 moet afzien en naar 235/85x16 moet kijken (want in 7.5x16 is de keuze bepaald niet reuze).
Met een moderne AT band kom je heel ver buiten de verharding en heb je op de gewone weg heel wat meer comfort en grip, de XZL is met name op een gladde en/of natte weg uiterst verraderlijk, en de grove blokken willen ook nog wel eens ongelijk slijten.
Groeten MarcS
Edward en Marc, dank voor jullie reactie. Tja dan ga ik maar niet eigenwijs zijn, ik vind de looks wel mooi, maar rijcomfort en mogelijkheden nog net iets belangrijker. dat worden dus AT.
-
Landmarcs
juko schreef:Edward en Marc, dank voor jullie reactie. Tja dan ga ik maar niet eigenwijs zijn, ik vind de looks wel mooi, maar rijcomfort en mogelijkheden nog net iets belangrijker. dat worden dus AT.
Waar moeten ze onder, en waar moeten ze op (welke velgmaat dus)?
Groeten MarcS
ze moeten op een 110 Td5, er zitten nu standaard witte stalen velgen onder. Ik heb een half jaar geleden mijn 90 verkocht, daarna een Landcruiser gekocht. Deze gaat weer weg. ik wil weer een Defender, al is het alleen maar om het zwaaien
.
-
Landmarcs
juko schreef:ze moeten op een 110 Td5, er zitten nu standaard witte stalen velgen onder. Ik heb een half jaar geleden mijn 90 verkocht, daarna een Landcruiser gekocht. Deze gaat weer weg. ik wil weer een Defender, al is het alleen maar om het zwaaien.
juko,
Het is dan het "mooist" op een set HD (ook wel Wolf genoemd) tubeless velgen te vinden en daar dan 235/85x16 AT banden om te leggen.
Hoewel vlgs het boekje niet passend schijnt 235/85x16 ook goed op standaard velgen met 5,5 inch velgbed-breedte te gaan (maar, omdat de band dan iets meer naar binnen komt zou die kunnen aanlopen - eventueel alleen met sneeuwkettingen - en dus moet je dan voor het mooi de stuur-uitslag aanslag checken), de standaard-stalen velge bestaan overigens ook in tubeless.
Qua AT kan je kiezen uit heel veel: Cooper AT3 schijnt heel goed te zijn, en goedkoop, Cooper STMaxx zou ook goed zijn, LandRover levert standaard Continental CrossContact AT (deze CCC AT is een wat woestere band maar kan bijv erg goed tegen ruwe rotsen, is echter echt geen winterband - is te hard), en een beetje op het oog (en de goede naam) lijkt mij Nokian Rotiiva AT ook een goede (heeft ook een winters-sneeuwvlokje), en als winterband (ook jaar-rond bruikbaar) is er Cooper M+S (nu nog steeds niet erg duur, wellicht stijgt de prijs straks weer).
En d'r was een set Cooper STT op zwarte HD velgen tussen de rovertjes te koop, de STT is mijns inziens een beetje te "agressief", maar heeft dus wel "looks" voor wie er oog voor heeft.
Groeten MarcS
Marc,
ik heb nu nog Cooper AT3 onder mijn auto liggen, die bevallen best goed eigenlijk. Ze zijn niet echt heel grof. Ik las dat Michelin wel de latitude Cross levert in 7,50x16. Ik weet niet of dat een goede band is.
ik weet dat 235/85/16 wel op de standaard witte velg kan, maar het is wel max. Misschien maar Wolf velgen, maar eens kijken of iemand ze nog ergens gebruikt heeft liggen.
ik heb nu nog Cooper AT3 onder mijn auto liggen, die bevallen best goed eigenlijk. Ze zijn niet echt heel grof. Ik las dat Michelin wel de latitude Cross levert in 7,50x16. Ik weet niet of dat een goede band is.
ik weet dat 235/85/16 wel op de standaard witte velg kan, maar het is wel max. Misschien maar Wolf velgen, maar eens kijken of iemand ze nog ergens gebruikt heeft liggen.
-
Landmarcs
juko schreef:Marc,
Michelin Latitude Cross 7.5x16 vond ik nieuw erg prettig, en voor mij was de liefde snel weer voorbij - ik vond de band erg snel "flodderig" aanvoelen, en de tractie op een droog bergpad vond ik belabberd - misschien doen ze het beter met minder lucht, maar dan slijten ze nog harder (ik vond de slijtage ook aan de vlotte kant). Je ziet ze ook wel onder Series, misschien is het wat zachtere karakter daar een winst.
Kan je nog oude Michelin XPC vinden dan ben je mijns inziens beter uit, de XPC is in ieder geval 's winters een goede (niet) winterband ... maar beide de XPC en de Latitude zijn beide slechts vriendelijke AT banden.
Volgens een serieuze test was de Cooper AT3 een heel goede band, een band die ruim beter presteert als het profiel doet vermoeden.
Je ziet dat wel meer met de moderne "doorgerekende" banden, het profiel lijkt vriendelijk maar het blijkt happiger als de traditionele toppers.
Groeten MarcS
passen Wolf velgen zo 1 op 1 of moet je andere bouten gebruiken?