Michelin XZL banden 7.50x16

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Michelin XZL banden 7.50x16

Berichtdoor Landmarcs » 01 Dec 2016, 10:04

juko schreef:passen Wolf velgen zo 1 op 1 of moet je andere bouten gebruiken?

De HD velgen passen 1 op 1, dat wil zeggen, je gebruikt de standaard stalen-velgen moeren en die moeren houden ongeveer één winding schroefdraad over. Er bestaan als ik het goed heb ook langere bout-einden maar LandRover leverde de Defender optioneel ook met HD velgen en vlgs mij hoorde bij de optie niet deze extra lange bout-einden -- of te wel: het gaat gewoon goed.
Vlgens het boekje moet je de HD velgen met nog weer wat extra moment aantrekken, het is handig om een metertje ouderwetse verwarmingsbuis bij de standaard-wielmoer-sleutel te steken (ik kreeg indertijd overigens de af-fabriek gemonteerde standaard-stalen wielen ook niet los zonder een verleng-eindje).

O ja, er is een duidelijk nadeeltje aan HD-velgen met 235/85x16: De banden gooien ruimschoots modder langs/tegen de carrosserie.   Ik vermoed dat bij 235/85x16 op standaard-staal de modder grotendeels door de wheelbrows en spatlappen wordt weggevangen.
Heb je iets uitstekende "Rock-Sliders" (of te wel "Jackable Sills") dan vangen die de meeste modder. Deze extra hard-ware is overigens sowieso een waardevolle aanvulling: de originele sills houden niks tegen, en de vloerplaten + het profielrandje doen niet veel meer als je een zijdelingse confrontatie hebt.

Groeten MarcS

juko

Berichtdoor juko » 01 Dec 2016, 10:24

dank je Marc, ik begrijp dus dat de Wolf velgen iets verder naar buiten staan. Draaicirkel wordt dus groter.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Dec 2016, 10:38

juko schreef:dank je Marc, ik begrijp dus dat de Wolf velgen iets verder naar buiten staan. Draaicirkel wordt dus groter.

Ja en nee.

Doordat de HD velgen die éne inch die ze breder zijn verder naar buiten komen steken ze aan de binnenkant niet verder naar binnen als standaard staal.   Dus kan je net zo ver insturen, en rijd je dezelfde cirkel.
Toch wordt je draaicirkel tussen de stoepranden iets groter, nl .... tweemaal die extra inch .... :D

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 01 Dec 2016, 11:00

Als dat de reden is om je perfecte auto in te ruilen voor zo'n bushokje, wil ik voortaan wel zwaaien naar je, hoor. Vanuit mijn landcruiser 80. :lol: :lol:

(ja, ja die heb ik er nog bij) ;)

juko

Berichtdoor juko » 01 Dec 2016, 11:14

conny schreef:Als dat de reden is om je perfecte auto in te ruilen voor zo'n bushokje, wil ik voortaan wel zwaaien naar je, hoor. Vanuit mijn landcruiser 80. :lol: :lol:

(ja, ja die heb ik er nog bij) ;)

hahahaha, ja dat mag altijd. uiteraard is dat niet de enige reden. ik ben erg tevreden over de LC, maar ik mis emotie en ik mis gewoon een Defender.

Terug naar “Techniek”