Defender-Puma - 2010 - Kachel-aanjagermotor uitgevallen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Defender-Puma - 2010 - Kachel-aanjagermotor uitgevallen

Berichtdoor Landmarcs » 30 Nov 2016, 15:05

Dag Allemaal,

Zoals de titel het al zegt: Bij mijn Defender-Puma - 2010 - is de kachel-aanjagermotor uitgevallen - of het per vandaag of weinig eerder is weet ik niet, het valt niet direct op, zeker niet als je voorruit-verwarming hebt.

Wellicht is het eenvoudigweg de zekering (ik heb nog niet gekeken, zelfs nog niet gekeken waar die zit bij de "Puma").

Zijn er redenen waarom de zekering spontaan ermee ophoudt?   En/of zijn er andere problemen met de kachel-aanjagermotor bekend?
Ik neem even gemakzuchtig aan dat er geen andere zaken op de aanjager-zekering zitten, ik heb in ieder geval geen opvallende uitval geconstateerd.

Groeten MarcS

VeeTee

Re: Defender-Puma - 2010 - Kachel-aanjagermotor uitgevallen

Berichtdoor VeeTee » 30 Nov 2016, 16:48

Als het alle (2?) standen is, dan is het aannemelijk dat óf de zekering, óf de blowermotor zelf, óf anders een "gammele" connector of draadbreuk de oorzaak is. Even volgens schema de diverse punten nalopen. Een mogelijk massa-probleem mag volgens de gebruiken van Lucas ook niet onvermeld blijven... ;)

image.jpeg
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

piet_g

Berichtdoor piet_g » 30 Nov 2016, 17:12

interessant schema, want volgens dat schema blijft die kachel motor altijd draaien. de schakelaar heeft namelijk drie standen getekend staan en alle standen hebben een draadje bevestigd (twee maal over een weerstand en een maal direct).
klopt dit of is dat een puntje om rekening mee te houden dat er ook een stand is waarbij de schakelaar geen verbinding maakt?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Nov 2016, 17:22

VeeTee schreef:Als het alle (2?) standen is, dan is het aannemelijk dat óf de zekering, óf de blowermotor zelf, óf anders een "gammele" connector of draadbreuk de oorzaak is. Even volgens schema de diverse punten nalopen. Een mogelijk massa-probleem mag volgens de gebruiken van Lucas ook niet onvermeld blijven... ;)

image.jpeg

Hartelijk dank, het zijn natuurlijk 4 standen, waarvan er eentje is waarbij het de bedoeling is dat ie het niet doet ;)

En ik vrees dat als het niet de zekering is dat ik dan er misschien beter "iemand" naar laat kijken.
Ik ben niet per se bang voor vuile handen, maar wel voor de vruchteloze zoektocht (omdat je het best vooraf al een beetje weet waar je "het" moet zoeken, en ook hoe "het" er dan uitziet).

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 30 Nov 2016, 18:02

piet_g schreef:interessant schema, want volgens dat schema blijft die kachel motor altijd draaien. de schakelaar heeft namelijk drie standen getekend staan en alle standen hebben een draadje bevestigd (twee maal over een weerstand en een maal direct).
klopt dit of is dat een puntje om rekening mee te houden dat er ook een stand is waarbij de schakelaar geen verbinding maakt?

Klopt, de vierde stand is "uit", en dan is de massa niet verbonden. Staat niet in het schema, zal wel "des Land Rovers" zijn... ;)

Landmarcs schreef:Hartelijk dank, het zijn natuurlijk 4 standen, waarvan er eentje is waarbij het de bedoeling is dat ie het niet doet ;)

En ik vrees dat als het niet de zekering is dat ik dan er misschien beter "iemand" naar laat kijken.
Ik ben niet per se bang voor vuile handen, maar wel voor de vruchteloze zoektocht (omdat je het best vooraf al een beetje weet waar je "het" moet zoeken, en ook hoe "het" er dan uitziet).

Groeten MarcS

Correct, ik bedoelde 3 standen + uit = 4 standen ;)

Met een multimeter kun je zelf vrij eenvoudig wat speurwerk verrichten. Het resistorpack zit tegen het kachelhuis aan, de weerstanden zijn iets van 0.55 en 0.45 ohm. Een onderbreking ergens is ook met de meter makkelijk vast te stellen. Maar je hebt inderdaad wel kans daarbij vuile handen op te lopen... :lol:
Vincent

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Nov 2016, 20:00

VeeTee schreef:
piet_g schreef:interessant schema, want volgens dat schema blijft die kachel motor altijd draaien. de schakelaar heeft namelijk drie standen getekend staan en alle standen hebben een draadje bevestigd (twee maal over een weerstand en een maal direct).

Klopt, de vierde stand is "uit", en dan is de massa niet verbonden. Staat niet in het schema, zal wel "des Land Rovers" zijn... ;)

Landmarcs schreef:Hartelijk dank, het zijn natuurlijk 4 standen, waarvan er eentje is waarbij het de bedoeling is dat ie het niet doet ;)

Correct, ik bedoelde 3 standen + uit = 4 standen ;)

Met een multimeter kun je zelf vrij eenvoudig wat speurwerk verrichten. Het resistorpack zit tegen het kachelhuis aan, de weerstanden zijn iets van 0.55 en 0.45 ohm. Een onderbreking ergens is ook met de meter makkelijk vast te stellen. Maar je hebt inderdaad wel kans daarbij vuile handen op te lopen... :lol:

Als het niet eenvoudigweg de zekering is (ik hoop dat het gewoon een wat zwakke zekering was) dan wil ik best vuile handen maken, maar ik weet niet hoe makkelijk dat gaat ;)

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 30 Nov 2016, 20:22

landmarcs schreef:Als het niet eenvoudigweg de zekering is (ik hoop dat het gewoon een wat zwakke zekering was) dan wil ik best vuile handen maken, maar ik weet niet hoe makkelijk dat gaat ;)

Dat gaat vrij gemakkelijk, althans bij die van mij: mijn garagist vindt dat alles dik in het vet moet staan, dus als je je hand al tastend onder de motorkap steekt om de handel te vinden om de klep open te maken dan heb je al een goed gesmeerde hand... :lol:
Vincent

> www.titunet.nl <

piet_g

Berichtdoor piet_g » 01 Dec 2016, 08:27

ik heb hier nog wel een emmer motor olie staan. dan zijn ze zo vuil :). moet het nog in het opvang vat gooien, maar daar kan ik niet aan wegens andere rommel :D
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Dec 2016, 10:33

Even een korte "up-date":

De aanjager-motor zelf doet niks, ook niet met een externe 12V. De aanjagermotoren gaan vlgs de dealer nooit stuk, en dus niet in voorraad.
Volgende week komt het vervolg. Ik behoud de oude zooi, het kan natuurlijk ook een kleinigheidje zijn dat je niet met alleen 12V oplost (zoals een haperende koolborstel), in dat geval heb ik een reserve voor iets wat nooit stuk gaat.

't Is overigens het eerste onverwachte/ongeplande manquement in ruim 6 jaar (afgezien van een aantal garantie en/of afleverings-probleempjes).
Die Defenders zijn duidelijk uiterst onbetrouwbare automobielen :?

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”