(te) Snelle accu lader

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Willem_G

(te) Snelle accu lader

Berichtdoor Willem_G » 25 Nov 2016, 02:19

Geïnspireerd door het vorige topic en de opmerking van Conny dat hij zijn accu's bijna de hele dag aan de cTek lader had hangen, wilde ik mijn verbazing delen. In NL hing ik mijn Yello-tops ook zo nu en dan aan de cTek, vooral omdat de 2e accu nog wel eens achterbleef met laden. Meestal liet ik hem dan de hele cyclus doorlopen en was ik toch snel een paar uurtjes verder. Maar afgelopen week kreeg ik eindelijk mijn auto terug nadat - vanwege een verhuizing - de laro 2 maanden in een container had gestaan en 1,5 maand achter de douane waren de accu's logischerwijs wat aan de lage kant. No-starter dus. Acculader geleend, want hier 110 volt. (Alles waar een stekker aan zit maar in NL gelaten). Een of ander Amerikaans geval - Schumacher Speedcharge 15 Amp. Veel plastic en wat aan de grote kant. Ik had er niet veel verwachting van. Maar tot mijn verbazing pompte hij de beide accu's in nog geen half uur per stuk naar 100%. Ik kon er letterlijk erbij staan wachten. Handig en noodzakelijk, maar ik heb er nu niet het idee aan overgehouden dat ik de beide gele gevalletjes vriendelijk behandeld heb. :? Ik ga maar weer op zoek naar cTek voor het betere navulwerk, maar dan 110 volt. Heb ik ze nu echt mishandeld.... of valt het mee?

Groet, Willem

Andre Kuijt

Re: (te) Snelle accu lader

Berichtdoor Andre Kuijt » 25 Nov 2016, 07:54

Willem,

Heb je de 75ah of de 55ah yellow tops erin staan. Bij de 75ah is de 15a laadstroom niet echt een probleem geweest helemaal omdat je 2 accu's geladen hebt. Bij het laden van een accu kun je de vuistregel aanhouden minimaal 10% van de capaciteit en maximaal 20% van de capaciteit is het aantal ampere dat je moet laden. Bij de spiraal AGM accu kun je beter aan de hoge kant zitten mits de laadspanning 14,4 tot 14,7 volt is.

Maar in dat half uur dat je geladen hebt zullen de accu's nog niet volledig geladen zijn. Ze zullen voldoende spanning gehad hebben om je auto te starten.

Is het alleen voor onderhoud en de accu een beetje bijhouden dan kunnen er wel lagere ampères gebruikt worden.
Discovery 2 TD5 2002
Defender 90 300tdi 1997
Defender 90 200tdi Offroad vehicle
http://www.andrekuijt.nl
Wilt u elektrisch varen? Neems eens een kijkje op:
http://www.akmaritimeservice.nl

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Nov 2016, 08:03

Hallo Willem,

Ik denk dat het mee valt.
Zo'n YellowTop kan veel Ampere's leveren door de wijze waarop die accu's geconstrueerd zijn, derhalve kunnen ze ook een grote(re) laadstroom verdragen dan normale accu's.
Alleen dat na 3,5 maand de YellowTop's onvoldoende stroom zouden hebben om de motor te kunnen starten, dat had ik niet verwacht. Die accu's hebben normaal gesproken een zeer geringe zelfontlading. Hier heeft een keer een trekker (met een 50 Ah RedTop) driekwart jaar stil gestaan, maar na die driekwart jaar was het starten en lopen (en dan bedoel ik niet zelf lopen, maar de trekker motor ;) ). Nu moet ik er wel bij zeggen dat op zo'n trekker geen extra verbruikers zitten (zoals een klokje, radio, o.i.d., iets dat constant stroom verbruikt).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

piet_g

Berichtdoor piet_g » 25 Nov 2016, 09:28

dat laatste is idd killing voor je accu.. die kleine verbruikers die aan blijven. eigenlijk als je zeker wilt zijn dat je nog kunt starten, moet je gewoon de polen los gooien of een massa schakelaar er in zetten, dan ben je ook van alle kleine verbruikers af. overigens moet je dan wel even opletten dat er niet ergens een computertje of een radio zit die dan een code moet hebben.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Nov 2016, 10:35

Tja, d'r zijn een paar probleempjes.

+ Een kleine verbruiker trekt langzaam de accu leeg. Maar in een Defender is (normalerwijze) het kleine verbruik nogal klein.
+ Een accu veroudert, de platenstructuur wordt door laden-ontladen-laden-ontladen op den duur minder mooi, minder efficient.
+ De dynamo+spanningsregelaar is geen ideale accu-lader, toch gebruik je juist deze lader om de accu na het starten terug op te laden.
+ Het echt vol krijgen van de accu vraagt een langdurig doorladen met precies de "beste" spanning, passend bij de accu temperatuur.

Ofwel: vaak is de accu-capaciteit al wat teruggelopen, vaak is de accu niet echt 100% vol, en dan is een kleinere verbruiker goed om de accu zover leeg te trekken dat de auto niet meer start (liefst blijf je boven de 80% dus dan heb je vanaf de 100% slechts 20% van de totaal capaciteit, zat je om te beginnen al ruim onder de 100% dan neemt de bruikbare rest nog meer af).

Een oplossing kan zijn om een kleine(re) accu als spanningsbron voor het slaapverbruik in te zetten en de hoofdaccu heel goed doorgeladen af te koppelen ... dan houd je de auto langer startbaar (wel direct na het terug-aansluiten van de hoofdaccu de hulp-accu losnemen anders trekt de hulp-accu de hoofd-accu leeg).

Overigens, het kan erger: Ik hoorde nu pas van een BMW waar kennelijk iets niet echt in slaapstand ging (de interieur-verlichting-zekering lostrekken hielp). Deze "niet-slapende" BMW had een ruststroom van 10 Amp, en dan stond er verder niks aan. Stond ie aan dan ging er 30 Amp naar de auto .... en dan reed ie nog steeds niet vanzelf (of electrisch) ... 't was wel een Zweedse BMW, dus wellicht ging er zo'n 10 Amp naar het licht.

Groeten MarcS

Dragon

Berichtdoor Dragon » 25 Nov 2016, 16:30

Nu we het er toch over hebben!

Weet iemand wat voor soort accu dit is, lood, gel, enz?
Kan op internet niet zo gauw iets vinden.

Varta
12V 110Ah
RC 195 MINS
800 AMPS (BCI)
YGD 100860

Hij kan niet open want er zitten geen schroefdoppen op, wel een "oog" wat nu blauw/groen is....

Mijn lader wil dat weten om beschadiging te voorkomen.
Alvast dank!

Ruben.

PS foto uploaden wilde niet....
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

piet_g

Berichtdoor piet_g » 25 Nov 2016, 16:50

staat er ook nog een type nummer van varta op? op dat nummer YGD... kom ik alleen maar op het landrover nummer uit voor die accu..
http://www.paddockspares.com/ygd100860-battery.html

maar goed, als er geen doppen op zitten is het in ieder geval een onderhoudsvrije accu.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Nov 2016, 20:05

piet_g schreef:op dat nummer YGD... kom ik alleen maar op het landrover nummer uit voor die accu....maar goed, als er geen doppen op zitten is het in ieder geval een onderhoudsvrije accu.

Vermoedelijk is dat een originele Land Rover accu (gemaakt door Varta), hoogstwaarschijnlijk is het een normale loodaccu, ook al omdat er een 'oog' in zit, dit is een soort van zuurweger (groen = geladen en zwart is ontladen). Het is dus geen gel- of AGM-accu.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Nov 2016, 21:54

Dragon schreef:Nu we het er toch over hebben!

Weet iemand wat voor soort accu dit is, lood, gel, enz?
Kan op internet niet zo gauw iets vinden.

Varta
12V 110Ah
RC 195 MINS
800 AMPS (BCI)
YGD 100860

Hij kan niet open want er zitten geen schroefdoppen op, wel een "oog" wat nu blauw/groen is....

Mijn lader wil dat weten om beschadiging te voorkomen.
Alvast dank!

Ruben.

PS foto uploaden wilde niet....

Ruben,

Het is een gewone loodaccu (en het "oog" is niet per se erg betrouwbaar).

Na een tijd gewoon laden kan je de accu wellicht korte tijd met een wat verhoogde spanning (een laadprogramma passend bij een luxe/duurdere accu) laden, om daarna weer gewoon verder te gaan. De bescheiden extra spanning geeft wat "opschudding" rond le platen, dat kan heilzaam zijn.
Als het de komende dagen echt koud wil worden dan kan de loodaccu overigens sowieso een wat verhoogde laadspanning gebruiken.

Overigens kan ie wellicht toch open, maar alleen lastig: waarschijnlijk zitten er een soort deksels op, wellicht afgeplakt, en zitten daaronder de (ventiel)doppen -- overdruk moet immers kunnen ontsnappen, en bij onderdruk moet er ook weer wat lucht in kunnen.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Nov 2016, 00:42

Er zit zeer zeker een ontluchting 'in' de accu, doorgaans is bij dit soort accu's de ontluchting per cel met elkaar verbonden en zit ergens aan de zijkant een afvoergaatje (soms met de mogelijkheid om er een slangetje op aan te kunnen sluiten). Maar openmaken om b.v. water bij te vullen gaat niet lukken zonder de accu te vernielen.

Groet,

Erik.

Terug naar “Techniek”