2000 Discovery II Td5 Koppakking verdacht.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
sketcher

2000 Discovery II Td5 Koppakking verdacht.

Berichtdoor sketcher » 23 Nov 2016, 17:38

Ik denk dat ik toto de conclusie moet komen dat mijn koppakking het begeven heeft en hopelijk de kop zelf nog heel is.

Ik heb geen witte rook, geen olie in koelvloeistof en geen koelvloeistof in de olie. Merk ook geen vermogens verlies en de auto wordt ook volgens de Nanocom niet te warm (blijft netjes rond de 90), de verwarming wordt wel goed warm als ik daarom vraag.......maar.....

Druk in het systeem wordt langzaam opgebouwd en blijft ook na een nacht staan (dus motor helemaal afgekoeld) hoog en hoor het geluid van een waterval in de verwarming, heb het systeem ontlucht en dat is nu weg maar denk dat het straks weer terug komt. Ik zie geen belletjes in het reservoir maar ga de test laten doen om te zien of er toch uitlaat gassen in de koelvloeistof zitten.

Lijkt toch allemaal verdacht veel op een koppakking die kapot is, aangezien ik de kunststof dowels heb zullen die wel wat verschoven zijn.

Nu tegen beter weten in: kan er een andere oorzaak zijn van de drukopbouw?

Mijn auto is uit 2000, een paar vragen. Kan ik in deze vrij vroege P10 de kunststof dowels vervangen voor de metalen versie? Wat is nog meer slim om te vervangen als ik toch bezig ben (buiten de gaskets etc).

Dacht zelf aan in elk geval:
Waterpomp
Start Motor (zou deze van binnen hernieuwen)
Injector loom
Wurth Uitlaat spruitstuk bouten (Heb al een de-webbed spruitstuk)
Nog geen problemen mee gehad maar waarschijnlijk is het ook wel handig op de injector brandplaatjes en ringen te vervangen.

Wat nog meer?

Uiteraard laat ik de kop nakijken en pressure testen maar de vraag is nog even of ik (mocht dat nodig zijn) de kop ook laat skimmen. Dat schijn namelijk niet te mogen maar wordt wel gedaan. Iemand ervaring mee?

Dank voor het meedenken. (en excuses voor de Engelse of verkeerde Nederlanse benamingen hier en daar, enigste Nederlands dat ik nog spreek is met mijn 4 jarige :) )
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.

Edward

Re: 2000 Discovery II Td5 Koppakking verdacht.

Berichtdoor Edward » 23 Nov 2016, 18:08

Wat is de kilometerstand?

Tussen ruwweg de 170 en 220 kom je gewoon aan de beurt met een pakking. Doe je het op tijd dan verder niks. Mijne is bij 220 gedaan. Kop is gewoon gevlakt (wel minimaal uiteraard).

Verder is de mijne 100% origineel weer opgebouwd dus met standaard spruitstuk en alles. Nu ruim 330K en geen problemen.

(en over dat Nederlands; familie woont al 60 jaar in Usa en spreekt nog 200% perfect Nederlands.......)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

sketcher

Berichtdoor sketcher » 24 Nov 2016, 09:28

206k idd dus dat klopt redelijk

Bij het vlakken, heb je dat gecompenseerd met een dikkere pakking dan origineel? Er zijn 3 diktes te krijgen begreep ik. Hoe bepaal je welke dikte je moet gebruiken?

(En over het Nederlands, ik ken je familie in de states niet maar ik kwam even niet op woorden als 'pakking' en 'vlakken'. Ik kan alleen over mezelf spreken niet over je familie die al wel dan niet technische termen nog kent, maar kennelijk moest je het even kwijt)

EDIT KM stand aangepast, zit minder op dan ik dacht.
Laatst gewijzigd door sketcher op 24 Jan 2017, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Nov 2016, 10:04

sketcher schreef:(En over het Nederlands, ik ken je familie in de states niet maar ik kwam even niet op woorden als 'pakking' en 'vlakken'. Ik kan alleen over mezelf spreken niet over je familie die al wel dan niet technische termen nog kent, maar kennelijk moest je het even kwijt)

Ach zo erg is het niet. Mijn broertje woont meer dan de helft van zijn leven, ofwel ruim 30 jaar, in Zweden, en ook hij gooit er zo nu en dan Zweedse of halfweg Zweedse woorden tussen door. Ondanks het feit dat ie regelmatig naar Nederland komt en nog regelmatiger contact houdt, en ook nog eens twee kinderen heeft dat in Zweden tweetalig zijn opgevoed, en dus ook serieus Nederlandse les kregen (en ondanks het feit dat zijn Zweedse vrouw meertalig is en ook Nederlands spreekt) zakken na verloop van jaren sommige woorden weg.
Zelfs als je in een puur Nederlandse-talige omgeving leeft kunnen woorden die je niet dagelijks (of wekelijks) gebruikt wat begraven raken.

Het gaat er vooral om dat je je verstaanbaar kunt maken, het gaat erom dat de boodschap over komt.

Groeten MarcS

PS Het is heel goed als je jonge kinderen - liefst vanaf het begin af aan - twee- of meer-talig opvoedt. Hoe eerder je begint, en hoe beter je dat serieus volhoudt hoe meer het kind ervan profiteert. Er wordt gewoonweg meer geheugen-ruimte geactiveerd en alleen dat al is een grote winst, en daarnaast leert een kind ook nog eens dat er meer te koop is op deze wereld.

sketcher

Berichtdoor sketcher » 24 Nov 2016, 10:25

Dank Marc,

Mijn 4 jarige zoontje spreek vloeiend 3 talen maar hij kende het nederlands voor dowels en skimmen ook even niet meer :D :lol:

Ik stel voor het weer over de koppakking te hebben 8-)
Paul,

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Nov 2016, 10:56

sketcher schreef:Ik stel voor het weer over de koppakking te hebben 8-)

Koppakking in het Noors is Toppakning ... ;) (in het Zweeds is het wat meer lettergrepen, maar ze verstaan het vast en zeker).

Ik heb geen Td5 meer, maar ... na een plastic-paspen hype werd het redelijk stil rond die paspennen, misschien is het niet zo'n probleem.

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 24 Nov 2016, 11:33

Zelfde gehad, ik heb dezelfde motor, maar dan een Defender.

De stalen pennetjes passen 1 op 1
Dikte van de pakking is af te lezen op het stukje wat uitsteekt tussen kop en blok: 1 gaatje, 2 gaatjes, 3 gaatjes
Startmotor gewoon compleet vernieuwen; is bijna niet los te halen en het voelt lekker als heel het spul vervangen is.
Bedrading onder kop bijna altijd vervangen als kleppendeksel los is; kost 30 euro en 2 tellen werk.
Uitlaatspruitstuk vlakken als dat nodig is (zwarte roet rondom) en langere draadeindjes gebruiken in combinatie met dikke busjes ipv ringetjes. Zodoende kan het spul een beetje bewegen. Gaat echter niet meer lekken.
Brandplaatjes zou ik afblijven als het niet nodig is; je hebt speciaal gereedschap nodig om de rubbertjes er op te schuiven.

speciaal gereedschap voor kop: pennetje bovenin nokkenas tandwiel en pennetje beneden in vliegwiel. Je hebt 4 handen nodig voor de kop: zwaar ding.

Als de kop er af is, moet je eens kijken bij de achterste cylinder aan de zijwand; als de kop aan het schuiven is geweest, dan zie je verticale schaapsporen van de klep. Die kan dan net een beetje tegen de wand komen. Is echter miniem en niet erg, maar je hebt dan wel gelijk het lek boven.

Kop vlakken: alleen als het nodig is, mag eigenlijk niet van meneer Landrover, maar het schijnt desondanks vaak gedaan te worden.

succes!

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Nov 2016, 11:37

Qua pakking terugzetten wat er uit komt is mij altijd verteld. Maar ik heb het fijn door de garage laten doen. Het is geen hobby auto voor mij.........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Pascal87

Berichtdoor Pascal87 » 24 Nov 2016, 11:43

Ik ga er vanuit dat je met druk in het systeem het koelsysteem bedoeld. Wij hebben zelf twee jaar geleden ook druk in het systeem gehad, dit was dan wel in een td5 defender. Het bleek dat, bij zware arbeid (in de zomer heuvelop in de alpen) de koelvloeistof eruit gegooid werd.

Na een avondje sleutelen op de camping bleek de waterpomp de boosdoener. Deze was afgebroken op de as (die valt in de stuurpomp). Als gevolg hiervan werd koelvloeistof niet meer rondgepompt en ontstond er druk in het systeem. Na vervangen van de waterpomp en stuurpomp was alles weer klaar.

Het is eenvoudig na te gaan, als de koelslagen niet op druk komen, dan is het waarschijnlijk de waterpomp. Overigens vind ik een koppakking van een td5 bij 220k wel vroeg (uitgaande van normaal gebruik en niet gechipt etc.). Een td5 moet toch makkelijk ruim 300k tot 400k kunnen lopen zonder noemenswaardige problemen, maar dan spreek ik vooral vanuit mijn eigen ervaring.

sketcher

Berichtdoor sketcher » 24 Nov 2016, 14:23

Dank voor de reacties:

@Pascal87
Idd het koel systeem. De slangen worden netjes heet en onder normale druk maar ook koud blijft de druk er (beetje bij beetje worden de slangen ook bij koude motor harder) Uiteindelijk wordt de druk zo hoog dat er koelvloeistof uit het expasie vat geduwt wordt via de overflow. (dat vermoed ik in elk geval, heb geen lekkages gevonden)

Ik zal eens kijken heb nog een waterpomp liggen, kost op wat OAT na niks om die er eens op te zetten maar denk dat het dat helaas niet is. Zou mooi zijn.

Disco is idd niet gechipped en wordt netjes bereden had ook gehoopt dat de pakking wat langer mee zou gaan of in elk geval niet in de winder kapot gaan :) Kan er alleen buiten aan werken.

@conny

Dank zal stalen pennen bestellen en alvast eens kijken welke pakking ik heb. Die gaatjes correspondeert dat met de kop of het blok? Als ik een ander kop bestel (zodat ik gelijk een goede kop er kan op zetten, dan verkoop ik mijn eigen kop later weer, al dan niet gevlakt en gerepareed) hoe weet ik dan welke pakking ik moet hebben?

Brandplaatjes, check. Doen het prima dus blijf ik af. Kan, mocht dat nodig zijn, er ook nog van boven bij dus is wellicht ook niet zo nodig om gelijk mee te nemen.

De Engine loom of bedrading naar de injectoren toe is 2 jaar oud en wilde ik idd gelijk vernieuwen. Dat is wel handig.

Het spuitstuk is recht en heeft al grotere gaten en geen webbing meer dus die zet ik gewoon over alleen ga ik dus die Wurth draad en moeren gebruiken. Die heb ik al liggen.
Paul,

Terug naar “Techniek”