2000 Discovery II Td5 Koppakking verdacht.
Re: 2000 Discovery II Td5 Koppakking verdacht.
Het zou ook je oliekoeler kunnen zijn, dan lekt er ook koelvoeistof in de olie als die het begeven heft.
The sky is not the limit, the ground is
Norbert schreef:Het zou ook je oliekoeler kunnen zijn, dan lekt er ook koelvoeistof in de olie als die het begeven heft.
Good punt maar heb GEEN koelvloeistof in de olie of andersom. Enkel hogere druk door waarschijnlijk uitlaatgassen. Neem aan dat dat er geen lucht in het systeem komt door de olie koeler?
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.
-
Landmarcs
Tja, qua injector-wiring/loom heb ik een zekere twijfel: Nieuw is niet altijd beter.
Mijn oude trouwe blauwe Td5 had bijna 200.000 km geen nieuwe nodig (en daarna was er een ongewilde omwenteling) .... anderen blijven vervangen.
Misschien moet je eentje die niet lekken wil gewoon koesteren tot het moment dat ie echte problemen geeft.
Groeten MarcS
PS 't Is toch niet zo dat iemand je koelsysteem tot aan de max streep heeft opgevuld? Bij mijn Defender Td5 was dat geen goed idee: hij bouwde vanaf nieuw zoveel druk op dat ie beetje bij beetje koelvloeistof bleef opgeven totdat het niveau 1 a 2 vingers onder max stond.
Mijn oude trouwe blauwe Td5 had bijna 200.000 km geen nieuwe nodig (en daarna was er een ongewilde omwenteling) .... anderen blijven vervangen.
Misschien moet je eentje die niet lekken wil gewoon koesteren tot het moment dat ie echte problemen geeft.
Groeten MarcS
PS 't Is toch niet zo dat iemand je koelsysteem tot aan de max streep heeft opgevuld? Bij mijn Defender Td5 was dat geen goed idee: hij bouwde vanaf nieuw zoveel druk op dat ie beetje bij beetje koelvloeistof bleef opgeven totdat het niveau 1 a 2 vingers onder max stond.
Landmarcs schreef:
Dat is een goed punt daar kun je idd flink de fout mee gaan als je dat niet weet kun je denken dat je een probleem hebt die er niet is. Mijne staat ook al jaren een vinger onder het streepje van "the cold level" en gooit er uit wat er boven zit. Elke Td5 schijnt wat dat betreft zijn eigen niveau te hebben. Nu echter loopt de druk echt op en blijft er beetje bij beetje uit gooien tot er echt niets meer inzit. Duidelijk anders dan voorheen dus. Dank voor het meedenken.
Wat betreft de injector loom, die heb ik ooit vervangen toen er olie in de ecu zat en is dus al niet origineel. Denk dus dat ik die toch maar vervang nu ik hem er toch af heb.
Paul,
- Erik Peters
sketcher schreef:Die gaatjes correspondeert dat met de kop of het blok?
Correspondeert met het blok, is meen ik afhankelijk van hoeveel de zuigers boven het blok uitsteken.
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Verschijnsel van de koelvloeistof uit het expansievat gooien was bij onze td5 met kapotte waterpomp exact hetzelfde. Omdat er verder geen andere symptomen van een koppakking zijn, lijkt dit toch lastig te geloven. Maar zoals wel vaker, there's only one way to find out 
Erik Peters schreef:sketcher schreef:Die gaatjes correspondeert dat met de kop of het blok?
Correspondeert met het blok, is meen ik afhankelijk van hoeveel de zuigers boven het blok uitsteken.
Groet,
Erik
Super dat is heel uttige info, ik dacht dat het met de dikte van de pakking te maken had. Kan dus nu alvast de pakking bestellen.
Pascal87 schreef:Verschijnsel van de koelvloeistof uit het expansievat gooien was bij onze td5 met kapotte waterpomp exact hetzelfde. Omdat er verder geen andere symptomen van een koppakking zijn, lijkt dit toch lastig te geloven. Maar zoals wel vaker, there's only one way to find out
Baat het niet dan schaad het niet. Zal het eens proberen, zoals gezegd ik heb er toch een op de plank liggen. Werden jouw slangen ook blijvend hard? Andere symptomen buiten het druk op bouwen van een lekke koppakking zijn bij de Td5 vrij zeldzaam maar ik ging de waterpomp toch al vervangen dus kan het net zo goed nu doen.
Paul,
-
Landmarcs
sketcher schreef:Baat het niet dan schaad het niet. Zal het eens proberen, zoals gezegd ik heb er toch een op de plank liggen. Werden jouw slangen ook blijvend hard? Andere symptomen buiten het druk op bouwen van een lekke koppakking zijn bij de Td5 vrij zeldzaam maar ik ging de waterpomp toch al vervangen dus kan het net zo goed nu doen.
Nog even een misschien nuttig zijspoor. Ik heb wat moeite bij blijvend hard ...
Normaal is dat na afkoelen de druk terugloopt. Naar mate er meer gas-fase in het koelsysteem zit is die "krimp" alleen maar groter.
Blijvende druk-opbouw door een lekke koppakking kan sowieso eigenlijk alleen als er een eenrichting-lekje in de koppakking zit EN het overdruk-ventiel in de koelvloeistof-dop dicht blijft.
Echter, heb je alleen een koelvloeistof-dop die pas bij een te hoge druk open gaat dan heb je óók een permanente overdruk in je koelsysteem en dan zou na het afkoelen er zoveel restdruk kunnen blijven dat je harde slangen houdt.
Ofwel: heb je de dop van het expensievat al eens vervangen? Of ... heb je eens gekeken wat er gebeurt met die dop ietsje los en dan de motor langzaamaan warm draaien en blijven kijken.
Ik zeg niet dat het de kop/koppakking niet is: De verschijnselen (behalve het blijvende harde) passen namelijk ook bij de (mythische) wandelende Td5 kop, dwz een kop die alleen soms, onder belasting, ietsje lekt. Of deze "wandelende kop" dan ook echt wandelt, of dat er sprake is van iets anders - tot en met een miniem scheurtje in de kop - weet ik niet. Zo'n 10 jaar geleden waren er nogal wat hyperige berichten rond de plastic paspennen en wandelende koppen, daarna verstomde dit weer grotendeels, maar ... waarschijnlijk zijn er naast de hyperigheid ook echte klachten, een hype heeft vaak (soms alleen heel diep weg) een oorsprong bij een serieuze gebeurtenis.
Groeten MarcS
De gaatjes (ik meen rechtsvoor, als je voor de auto staat) corresponderen met de dikte van de koppakking. Het kan inderdaad een zoektocht zijn om te ontdekken waarom dat ding water verliest. Een simpel dopje op het expansievat is ook een mogelijkheid.
Als je toch een nieuwe kop overweegt; je hebt nu een P10 motor, de opvolger heet P15 (ik meen vanaf 2002). De kop van een P15 past er een op een gewoon op. Brandstofleiding loopt dan buitenlangs de kop en niet meer binnendoor, zodoende minder kans op diesel in olie.
Met een P10 wil het wel eens gebeuren dat er een miniem scheurtje ontstaat in de ruimte waar ook de verstuiver zit, scheurtje staat alleen open bij warme motor (dus ontdek je nooit).
Bij P15 is dat opgelost.
Bij een nieuwe kop wel uiterst geconcentreerd opmeten welke dikte van koppakking nodig is; dat moet opnieuw vastgesteld worden.
Als je toch een nieuwe kop overweegt; je hebt nu een P10 motor, de opvolger heet P15 (ik meen vanaf 2002). De kop van een P15 past er een op een gewoon op. Brandstofleiding loopt dan buitenlangs de kop en niet meer binnendoor, zodoende minder kans op diesel in olie.
Met een P10 wil het wel eens gebeuren dat er een miniem scheurtje ontstaat in de ruimte waar ook de verstuiver zit, scheurtje staat alleen open bij warme motor (dus ontdek je nooit).
Bij P15 is dat opgelost.
Bij een nieuwe kop wel uiterst geconcentreerd opmeten welke dikte van koppakking nodig is; dat moet opnieuw vastgesteld worden.
- Erik Peters
conny schreef:Bij een nieuwe kop wel uiterst geconcentreerd opmeten welke dikte van koppakking nodig is; dat moet opnieuw vastgesteld worden.
Dit zou betekenen dat de dikte afhankelijk is van de kop en dat is niet het geval.
Bij montage van nieuwe zuigers en/of drijfstangen dien je op te meten hoeveel de zuigers boven het blok uit komen en afhankelijk van die uitkomst kies je een pakking met de juiste dikte. (Staat allemaal netjes beschreven in het werkplaatshandboek voor de Td5).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht