accu's parallel aangesloten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
conny

accu's parallel aangesloten

Berichtdoor conny » 16 Nov 2016, 11:21

Hallo mannen, ik heb onder de stoel van de 110 Td5 (is niet van belang, dus niet in topic) 2 optima's 75 amp parallel staan. Nu zijn op die accu's allerlei onzin dingen aangesloten, buiten het standaard spul, en de ene keer is dat op de linker accu en de andere keer op de rechter accu.

Mijn vraag: gaat hier dezelfde stelling op als accu's in serie? Dus dat je niet op een enkele accu afzonderlijk iets mag aansluiten?

Volgens mij moet het niet uitmaken; verslijt nogal veel accu's de laatste tijd. :roll:

piet_g

Re: accu's parallel aangesloten

Berichtdoor piet_g » 16 Nov 2016, 11:36

als het goed is, is die meuk die je aangesloten ziet een verdeler die er voor zorgt dat je start accu vol blijft en zodra die vol is dat hij je tweede accu gaat laden. als je accu's sluit is misschien dat regelaartje niet helemaal goed meer of niet goed aangesloten

accu's in paralel kun je altijd beide accus gebruiken om 12V verbruikers aan te sluiten. deze opstelling word namelijk veel gebruikt om er voor te zorgen dat extra verbruikers op de tweede accu zitten om je startaccu te beschermen tegen leegtrekken.

dit in tegenstelling tot in serie geplaatste accu's waarbij het geheel 24V boordspanning moet leveren en het een probleem is dat als de accu's niet meer gelijk zitten wat betreft niveau, dat ze dit ook niet meer zullen worden (mist ze ze weer afzonderlijk dan laad en aftopt met een 12V lader).
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Nov 2016, 12:12

Conny,

In de reactie van Piet gaat Piet uit van een of andere extra voorziening, maar jij zegt daar niks over.
Gewoon parallel kan ook, dan zijn twee 75Ah accu's degelijk parallel geschakeld te zien als één 150 Ah accu.

Je zegt evenwel wel dat je nogal veel accu's verslijt .... dan kan het lonend zijn om ten eerste te kijken hoeveel je aan slapend en rijdend verbruik hebt. En hoeveel (en hoelang) je laadt (waarschijnlijk alleen tijdens het rijden) -- houdt even als slordige vuistregel 10% van de Ah's voor het laden.
Is die balans in onbalans (negatief wel te verstaan) dan kan verder alles prima zijn en dan zakken de accu's toch langzaamaan (of sneller) onderuit.

Stap twee is kijken naar de laadspanning, levert de dynamo wel een hoog genoege laadspanning. Voor een normale loodaccu is bij gemiddelde temperatuur 14,4 V de norm, en bij koude zelfs nog meer (vaak halen de dynamo's dat maar krapjes), wat optimaal voor een "Optima" is weet ik niet.

En ... wat ook de uitkomst is: Het kan geen kwaad om de accu's van tijd tot tijd met een min of meer intelligente lader/druppellader door te laden. Het standaard "laad-programma" dat door de spanningsregelaar wordt verzorgd is niet echt het beste voor een accu.
Ik heb mijn gewone accu nu net maar weer eens aan de lader gehangen, de lader die een paar weken geleden bij de Aldi in de aanbieding was.

En misschien wel actie nummer Nul: Koop een of ander Voltmetertje - een eenvoudig sigaretten-plug dingetje kan al volstaan (en meet/eik ook even de waarden met een goede gewone multimeter). Als je over de dagen/weken de boordspanning (mentaal) bijhoudt dan weet je na even ook een stuk meer over de accu-conditie: bijv. door ook even oog te houden op de boordspanning tijdens het voorgloeien en starten - zakt die erg in dan is er iets niet lekker - eventueel is het alleen een overgangsweerstand.

Groeten MarcS

PS Het voordeel van gewoon kaal parallel geschakelde accu's is: geen gedoe, en recht-toe-recht-aan. Het nadeel is dat je als de accu's uitgeput raken (om welke reden dan ook) te maken hebt met twee uitgeputte accu's en je dus geen reserve hebt anders dan een wat grotere capaciteit. Ander nadeel is dat één accu die kapot is of gaat gelijk het laadproces van beide verstoort. Een intelligente accu-scheider kan je dan helpen, maar dan moet je ook een echt goede hebben en alles slim aansluiten. Maarrr ... met gewoon één (of dus met een kaal parallel geschakelde dubbele) accu moet het ook kunnen, hele volksstammen rijden rond met één 100 Ah in hun Td5.

conny

Berichtdoor conny » 16 Nov 2016, 13:26

@Piet, je bent even te ver door aan het denken; gewoon 2 accu's met laskabels aan elkaar verbinden. Niets meer, niets minder.

@Marc, hij staat al de hele dag aan een cTek lader, maar dat is volgens mij een te kleine laadstroom. Ook ligt er een zonnepaneel op het dak, die continu aangesloten zit op de accu's. Volgens mij is het einde van je betoog (kleine lettertjes) van toepassing; leuke opstelling, maar teveel geklooi en risico op fout gaan.

Ik denk dat ik het spul maar ga vervangen voor de grootste accu, die ik onder de stoel kan proppen.

Bedankt voor het meedenken.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 16 Nov 2016, 14:06

ahh.. ok :D
dacht dat je dat bedoelde met de draden die je beschreef ;).

maar idd, dan zijn het twee accu's die elkaar versterken. maar kan het niet zo zijn dan dat wanneer een van de twee accu's slecht is dat de goede accu de slechte probeerd te laden waarbij je een visuele cirkel creëert wat beide accu's om zeep helpt?

een grote accu is een goede oplossing idd. en anders zo'n laadstroom verdeler er tussen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 16 Nov 2016, 14:11

conny schreef: 2 optima's 75 amp parallel staan.

Optima en 75 Ah: dat moet een YellowTop zijn met een CCA van 975 A.
Dus waarom 2 accu's, eentje is meer dan genoeg. Een 'standaard' 100 Ah accu heeft een CCA van zo'n 850 A.
Zo'n yellowtop is een deep-cycle accu, dus kun je hem ver leegtrekken (en weer laden) zonder dat ie versneld defect raakt.

In mijn 300 Tdi heb ik een RedTop staan (50 Ah en een CCA van 850 A) en dat start uitstekend.
Wel moet ik hem af en toe (2 keer per jaar) aan de lader zetten (c-Tek 4,5 A) omdat de Land Rover geschorst is en alleen op 'eigen terrein' wordt gebruikt en maar kleine stukjes rijdt waardoor de accu zo langzaamaan wordt leeg getrokken).
Het voordeel van de Optima is dat de zelfontlading zeer gering is. Ik heb een losse accu (RedTop) die gebruikt wordt als starthulp (voor landbouwtrekkers of de Td5 want als die drie weken stil staat dan trekt de standaard 100 Ah accu het niet meer).
De maximum laadspanning van zo'n Optima is meen ik 14,5 V (en bij koud weer nog iets hoger).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Nov 2016, 15:09

Tja ... soms kiezen mensen voor meer en meer accu omdat er nu "eenmaal" steeds meer verbruikers zijn.
Alleen .... meer accu's helpt maar beperkt, weliswaar vergroot je de max laadstroom met meer capaciteit maar, als de accu(s) uiteindelijk niet goed doorgeladen raken dan raakt iedere accu uiteindelijk aan zijn (versnelde) einde..

En dan het verhaal waarbij er van alles aan hangt: Werkt het wel allemaal goed?   Ik hoorde al eens van iemand die een zonnepaneel had en ... dat deed het goed als de zon scheen en als de zon niet scheen liep de accu nog harder leeg via het zonnescherm. Dat hoort natuurlijk niet maar alle electronica kan stuk en soms deugt het om te beginnen al niet.

Ofwel kijk eens goed naar de stroom in rust, misschien heb je gewoon een paar te grote verbruikers.

Is de stroom in rust echt een correcte en dus lage ruststroom (de stroom die het alarm etc in rust in een Td5 trekt is klein, 3 weken of langer moet goed gaan met een goede accu). Dus moet je zelfs met een kleine acculader resultaat halen. Ik heb een oudere eenvoudiger 2 Amp lader en die brengt de accu al heel aardig op peil (die bracht zelfs een te ver leeggetrokken accu weer terug). Ik test nu de Aldi lader van 4 Amp en vooralsnog doet die het alleen nog maar beter (want hij gaat iets verder door met "doorladen").
<Ik heb geen ervaring met C-tek laders, ze zouden heel goed zijn, maar ik hoorde ook al van een teleurstellende ervaring.>

Groeten MarcS

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 16 Nov 2016, 15:29

Optima Yellow Top wil graag iets hogere laadspanning (14,7V) dan de red top (14,4V). Zo komt de accu goed vol en wordt de levensduur gemaximaliseerd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Nov 2016, 00:19

Gerard4t schreef:Optima Yellow Top wil graag iets hogere laadspanning (14,7V) dan de red top (14,4V). Zo komt de accu goed vol en wordt de levensduur gemaximaliseerd.

Tja ... dan is het vaak dus niet echt Yellow-toppie ...
De Td5 dynamo (althans de mijne) kwam slechts krap boven de 14 V.

Ik vermoed/vrees dat de gemiddelde dynamo-fabrikant een tikje teveel aan de veilige kant blijft met de laadspanning.
Bij warm weer gaat dat nog wel goed, maar bij koude is het eigenlijk te weinig.

Een accu-lader met een "koude" stand (die dan naar bijv 14,8 V doorgaat) is dan ook een optie.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 17 Nov 2016, 22:08

Accu kan ook ontladen via de dynamo.
Zet ik de motor uit, alles normaal.
Kijk na een paar uurtjes, gloeit het rode 'ign' lampje heel zachtjes.
Soms opeens helder.
En plotseling was er geen stroom meer, helemaal niets.

Heb ik een Range Rover zonder electronica (nou ja, bijna dan), gaat het nog mis.
Ik zet nu de hoofdschakelaar uit als de auto langer staat ..

Terug naar “Techniek”