conny schreef: 2 optima's 75 amp parallel staan.
Optima en 75 Ah: dat moet een YellowTop zijn met een CCA van 975 A.
Dus waarom 2 accu's, eentje is meer dan genoeg. Een 'standaard' 100 Ah accu heeft een CCA van zo'n 850 A.
Zo'n yellowtop is een deep-cycle accu, dus kun je hem ver leegtrekken (en weer laden) zonder dat ie versneld defect raakt.
In mijn 300 Tdi heb ik een RedTop staan (50 Ah en een CCA van 850 A) en dat start uitstekend.
Wel moet ik hem af en toe (2 keer per jaar) aan de lader zetten (c-Tek 4,5 A) omdat de Land Rover geschorst is en alleen op 'eigen terrein' wordt gebruikt en maar kleine stukjes rijdt waardoor de accu zo langzaamaan wordt leeg getrokken).
Het voordeel van de Optima is dat de zelfontlading zeer gering is. Ik heb een losse accu (RedTop) die gebruikt wordt als starthulp (voor landbouwtrekkers of de Td5 want als die drie weken stil staat dan trekt de standaard 100 Ah accu het niet meer).
De maximum laadspanning van zo'n Optima is meen ik 14,5 V (en bij koud weer nog iets hoger).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht