accu's parallel aangesloten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: accu's parallel aangesloten

Berichtdoor VeeTee » 18 Nov 2016, 08:17

dyngo schreef:Accu kan ook ontladen via de dynamo.
Zet ik de motor uit, alles normaal.
Kijk na een paar uurtjes, gloeit het rode 'ign' lampje heel zachtjes.
Soms opeens helder.
En plotseling was er geen stroom meer, helemaal niets.

Heb ik een Range Rover zonder electronica (nou ja, bijna dan), gaat het nog mis.
Ik zet nu de hoofdschakelaar uit als de auto langer staat ..


Symptoombestrijding... Waarom niet gewoon de dynamo/regelaar (laten) repareren? :roll:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: accu's parallel aangesloten

Berichtdoor Landmarcs » 18 Nov 2016, 09:49

VeeTee schreef:
dyngo schreef:Accu kan ook ontladen via de dynamo.
Zet ik de motor uit, alles normaal.
Kijk na een paar uurtjes, gloeit het rode 'ign' lampje heel zachtjes.
Soms opeens helder.
En plotseling was er geen stroom meer, helemaal niets.

Heb ik een Range Rover zonder electronica (nou ja, bijna dan), gaat het nog mis.
Ik zet nu de hoofdschakelaar uit als de auto langer staat ..


Symptoombestrijding... Waarom niet gewoon de dynamo/regelaar (laten) repareren? :roll:


Lijkt mij ook handiger.
Als er een "retour" door de dynamo loopt dan wordt er ook van alles warm ... en vrijwel zeker werkt het ook niet lekker als de dynamo wel stroom levert.

Groeten MarcS

Dragon
Berichten: 292
Lid geworden op: 05 Jan 2010, 17:36
Locatie: Enschede
Contact:

Re: accu's parallel aangesloten

Berichtdoor Dragon » 20 Nov 2016, 21:54

Ook toevallig dat ik tegen dit draadje aanloop!
Heb TD5 uit 2002 met origenele Laro accu 110Au van 15 jaar oud dus.
Laatst had ik de auto 10 minuten op de "alles mag knippers" staan met stadslicht aan en wilde hij niet meer starten.
Stroom net onder de startdrempel denk ik, verder werkte alles wel normaal....tijd voor een nieuwe accu dus!

Nou zou ik graag een oplossing willen met twee accu's maar vanwege de kosten eerst maar is 1 nieuwe en dan later een zelfde erbij plaatsen met een intelligente stroom regeling ertussen.
Ben er al achter dat de polen in het midden zitten en er hoogte verschil is in de bak onder de stoel.
Welke accu zou daar voor geschikt zijn? En welke stroomregeling zou er op den duur tussen moeten?
Graag jullie zeer gewaardeerde advies!

groet, Ruben
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: accu's parallel aangesloten

Berichtdoor Edward » 20 Nov 2016, 22:55

Gewoon twee standaard loodaccu's. Meeste waar voor je geld en gewoon ouderwets betrouwbaar. Daartussen een Cyrix relais om het laden te regelen. Is gewoon een relais dat je aan de beide plussen knoopt. is je startaccu vol genoeg dan gaat ie ook de accessoire accu laden. Deze configuratie heb ik 6 jaar in m'n 130 gehad met op de start accu behalve de standaard zaken twee lieren. Op de accessoire accu zaten als voornaamste verbruikers twee dikke versterkers van de stereo en een shitload aan halogeenlampen.

Simpel, goedkoop en hufterproof. Een Cyrix kost iets van 8 tientjes oid. 120 Ah loodaccu kost 85 euri.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: accu's parallel aangesloten

Berichtdoor Landmarcs » 20 Nov 2016, 23:44

Dragon schreef:Ook toevallig dat ik tegen dit draadje aanloop!
Heb TD5 uit 2002 met origenele Laro accu 110Au van 15 jaar oud dus.
Laatst had ik de auto 10 minuten op de "alles mag knippers" staan met stadslicht aan en wilde hij niet meer starten.
Stroom net onder de startdrempel denk ik, verder werkte alles wel normaal....tijd voor een nieuwe accu dus!


Dag Ruben,

Je kan natuurlijk ook nog kijken wat de accu doet als je 'm wat langer aan een druppellader laat hangen, liefst na eerst even goed doorgeladen te zijn met een beperkte tijd wat overspanning om de accu wat "op te schudden".
Verder kan het lonen om te kijken of de accu nog wat extra "water" wil, na 15 jaar zou ie maar zo wat water verdampt of vergast kunnen hebben.
Niet alle accu's zijn makkelijk te openen, in mijn oude Td5 zat er eentje waar ik van dacht "geen beginnen aan".

Maar goed, 15 jaar is sowieso een prima prestatie.

O ja, LED stadslichten en knippers hadden je waarschijnlijk gered.
(Als je nog een keertje wil zien hoe die eruit zien (aan en uit) dan kom je maar langs.)

Groeten MarcS


PS Edward, waar haal je die € 85 accu ?? (Liefst een adresje in M-Nederland?)

Dragon
Berichten: 292
Lid geworden op: 05 Jan 2010, 17:36
Locatie: Enschede
Contact:

Re: accu's parallel aangesloten

Berichtdoor Dragon » 21 Nov 2016, 00:10

Hallo Marc,

Er zit zo'n "onderhoudsvrije" accu in met zo'n oog wat nu heel erg blauw is :shock:
Dus water ga ik daar niet in krijgen, hij kan nergens open!
Die druppellader heb ik gisteren bij de Lidl besteld en Led verlichting vind ik wel mooi, maar niet helemaal bij de auto passen.

En ja, ik zou ook wel willen weten waar Edward die accu voor € 85,- krijgt.
De prijzen die ik hoorde liepen richting € 185,- :o

groet, Ruben
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: accu's parallel aangesloten

Berichtdoor Landmarcs » 21 Nov 2016, 00:28

Dragon schreef:..... en Led verlichting vind ik wel mooi, maar niet helemaal bij de auto passen.


Kijk dan nog eens naar de mijne. Je moet best goed kijken als ze uit zijn (en als ze de fabrieks-hoogglans verloren hebben).
Als ze aan staan dan is de winst juist dat je je niet meer de vraag stelt "zien ze me wel?", ze geven in ieder geval opvallend licht

En je weet hoe puristisch ik ben ... het liefst had ik nog 7.5x16 (nou ja, ik ben al een heel eind om).

Groeten MarcS

Dragon
Berichten: 292
Lid geworden op: 05 Jan 2010, 17:36
Locatie: Enschede
Contact:

Re: accu's parallel aangesloten

Berichtdoor Dragon » 24 Nov 2016, 18:54

Nog even een vraagje...

Moeten de polen ontkoppelt worden als je de accu vol druppelt?
Of kan je alles aangesloten laten :?:

groetjes, Ruben.
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: accu's parallel aangesloten

Berichtdoor Landmarcs » 24 Nov 2016, 20:06

Dragon schreef:Nog even een vraagje...

Moeten de polen ontkoppelt worden als je de accu vol druppelt?
Of kan je alles aangesloten laten :?:

groetjes, Ruben.


Gelukkig heeft een Defender geen over-intelligente electronica dus je kan gewoon de (druppel-lader) op de accu-klemmen zetten (dat scheelt het radio opnieuw programmeren en/of het klokje gelijk-zetten).
O ja, het kan lonen om even te kijken of de klemmen wel echt weerstandsvrij op de accu-polen zitten. Kijk bijv. of er een spanningsval te zien is tussen pool en klem als je het seinlicht bedient (seinlicht is ± 20 Amp, dus een heel kleine weerstand moet je al terugzien).
En .... niet vergeten de 220V draad weer los te koppelen voor je wegrijdt :ugeek:

Groeten MarcS

PS Heb je al stiekem maar mijn Wipac-lichtjes gekeken ?? De traditionele bolletjes heb ik nog liggen, dus kan je ze helemaal goed vergelijken.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten