Tja, een 200 Tdi of een 300 Tdi dat maakt nogal wat uit m.b.t. de plaats van de oliepomp (bij de 300 Tdi vooraan bij de distributie).
Mijn 300 Tdi heeft 208.000 km op de teller staan (en wordt ook veel gebruikt voor kleinere stukjes, zeker de laatste paar jaar).
Qua motor-reparatie's heb ik dus de oliedruksensor vervangen. Het oliedruklampje begon te branden met stationair draaiende motor, staande in een file in Duitsland bij wegwerkzaamheden, bergje op en een grote aanhanger trekkend. Ietwat stressvol, want ik moest door (maar één rijbaan en geen pechstrook). Bij een tankstation (na de wegwerkzaamheden) gekeken onder de vuldop, maar daar kwam met draaiende motor voldoende olie. Dus gewoon nog 400 km doorgereden.
Verder heb ik de verstuivernozzles eens vervangen.
En anders dan normaal onderhoud (om de 10.000 km olie verversen en filter vervangen) heb ik niet gedaan, uiteraard wel de distributieriem 2 keer vervangen (doe ik zo om de 80.000 - 90.000 km). En tijdens een distributieriem wissel, de voorste krukaskeerring en nokkenaskeerring preventief vervangen.
[EDIT] Ik had nog vergeten te melden dat ook de gloeibougies al vervangen zijn (evenals het gloeirelais, maar dit laatste als gevolg van een brandje). Met name 's winters moest de startmotor een fractie langer draaien voordat de motor aansloeg (en er waren er twee defect, wel alle vier vervangen). Zo ook nu, na een maand stilstaan, direct aanslaan na starten (ik wacht altijd tot het voorgloeilampje uit is).
De gloeibougies blijven na het aanslaan van de motor nog even doorgloeien, om (zwarte) rook zo veel mogelijk tegen te gaan.
O ja, de carterontluchting is een keertje vervangen (in februari 2008). Als gevolg van een brandje, door kortsluiting, was het ding half gesmolten.
En of er olie uit de peilstok sputtert, weet ik niet, omdat ik die er alleen uithaal om de olie te peilen (als de motor uit is). Als ik de vuldop eraf draai met lopende motor, sputtert daar wel iets olie uit, maar dat komt van de tuimelaars af.
Dat Williams blokje zo slecht is dat ie nodig aan revisie toe is, daar zet ik zo mijn vraagtekens bij.
Groet,
Erik.
p.s. Ook bij mijn 300 Tdi zit de originele koppeling er nog in.
Wilzun defender 130 300tdi 1997
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
Hier een update voor ik het wist lag mn blok met versnellingsbak eruit.
Was het maar zo dat hij ook weer zo snel erin hing.
Degene die de motor zou reviseren had het eigenlijk veel te druk en kwam zijn woord niet na.
Ik was mede overstag gegaan omdat het bedrijf in een pand zat van een vriend van mij.
Die op een gegeven moment ook problemen kreeg met de huur die hij niet betaalde
Al met al een hoop gezeur en om het verhaal kort te maken heeft het onnodig geld gekost die ik vooruit had betaald voor onderdelen enige wat daarvoor gedaan is is laswerk en verstuivers voorzien van nieuwe nozzels.
Pand is ontruimt en spullen heb ik daar weg gehaald.
1 week voor de zomervakantie mn blok met hulp van iemand het blok nog snel in elkaar gezet.
Lagers waren al aardig op weg het koper kwam er al doorheen en de nokaslager was flink ingesleten en heb deze bij een revisie bedrijf opnieuw laten lijnboren.
Ik weet nu precies hoe mn blok in elkaarzit maar was een dure les.
Ook zit er een andere turbo op wel gebruikt bij de andere zat de
Wastegate vast toen geheel met het spruitstuk om kunnen ruilen voor een andere en gelijk een nieuwe EGR erop gezet.
Deze zat ook op mn oude maar daarbij was het stekkergedeelte eraf, geen idee of deze ervoor wel op zat.
Ik ben inmiddels met vakantie geweest en heb hem 4000km in kunnen rijden.
Hij mist wel wat kracht bovenin verder loopt hij netjes. Moet er nog achter komen wat de oorzaak is.
En de differentieel keerringen moeten zeker gedaan worden.
Keerringen tussen de bak en blok ook vernieuwd maar lekt helaas nog met ook nog eens naar gekeken worden.
Al met al een heel verhaal en eerlijk is eerlijk had ik beter naar de mensen op het forum kunnen luisteren is een dure les geweest. Helaas zitten deze niet met hun garage in de buurt zeker is dat hij daar in goede handen is.
Graag wil ik jullie van het forum bedanken van de goede raad.
En ik blijf het leuk vinden om in die ouwe bak te rijden.
Mvg William
Was het maar zo dat hij ook weer zo snel erin hing.
Degene die de motor zou reviseren had het eigenlijk veel te druk en kwam zijn woord niet na.
Ik was mede overstag gegaan omdat het bedrijf in een pand zat van een vriend van mij.
Die op een gegeven moment ook problemen kreeg met de huur die hij niet betaalde
Al met al een hoop gezeur en om het verhaal kort te maken heeft het onnodig geld gekost die ik vooruit had betaald voor onderdelen enige wat daarvoor gedaan is is laswerk en verstuivers voorzien van nieuwe nozzels.
Pand is ontruimt en spullen heb ik daar weg gehaald.
1 week voor de zomervakantie mn blok met hulp van iemand het blok nog snel in elkaar gezet.
Lagers waren al aardig op weg het koper kwam er al doorheen en de nokaslager was flink ingesleten en heb deze bij een revisie bedrijf opnieuw laten lijnboren.
Ik weet nu precies hoe mn blok in elkaarzit maar was een dure les.
Ook zit er een andere turbo op wel gebruikt bij de andere zat de
Wastegate vast toen geheel met het spruitstuk om kunnen ruilen voor een andere en gelijk een nieuwe EGR erop gezet.
Deze zat ook op mn oude maar daarbij was het stekkergedeelte eraf, geen idee of deze ervoor wel op zat.
Ik ben inmiddels met vakantie geweest en heb hem 4000km in kunnen rijden.
Hij mist wel wat kracht bovenin verder loopt hij netjes. Moet er nog achter komen wat de oorzaak is.
En de differentieel keerringen moeten zeker gedaan worden.
Keerringen tussen de bak en blok ook vernieuwd maar lekt helaas nog met ook nog eens naar gekeken worden.
Al met al een heel verhaal en eerlijk is eerlijk had ik beter naar de mensen op het forum kunnen luisteren is een dure les geweest. Helaas zitten deze niet met hun garage in de buurt zeker is dat hij daar in goede handen is.
Graag wil ik jullie van het forum bedanken van de goede raad.
En ik blijf het leuk vinden om in die ouwe bak te rijden.
Mvg William
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
Moet wel zeggen dat hij nu netter loopt als ervoor.
Ervoor had hij een rauw geluid bij doortrekken
Ervoor had hij een rauw geluid bij doortrekken
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
Ik lees het draadje nu pas, maar zoals je zelf al aangaf waren de nokaslagers ver heen. Dit is tegelijk het zwakste punt van de 200tdi. En dit veroorzaakt het knipperen/branden van je olielampen bij langzaamrijden/ stationair toerental.
Karterdruk heeft de 200 altijd, mede omdat de vacuümpomp zijn lucht wat hij vacuumzuigt in het blok afblaast.
Goed te horen dat hij het nu goed doet, vermogen bovenin kan aan de timing liggen enof afstelling
Karterdruk heeft de 200 altijd, mede omdat de vacuümpomp zijn lucht wat hij vacuumzuigt in het blok afblaast.
Goed te horen dat hij het nu goed doet, vermogen bovenin kan aan de timing liggen enof afstelling
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
Johnny,
De tekst is nog verkeerd het is een 300 tdi maar denk dat deze dezelfde nokkenas heeft.
Afstelling laat ik maar aan de specialisten over ik moet nog even kijken waar ik het best terecht kan.
Vreugdenhil in Rozenburg heeft het heel druk daar kan ik pas over een paar weken terecht.
Hopelijk is de afstelling te realiseren zonder dat de distributie zijde weer open moet.
De tekst is nog verkeerd het is een 300 tdi maar denk dat deze dezelfde nokkenas heeft.
Afstelling laat ik maar aan de specialisten over ik moet nog even kijken waar ik het best terecht kan.
Vreugdenhil in Rozenburg heeft het heel druk daar kan ik pas over een paar weken terecht.
Hopelijk is de afstelling te realiseren zonder dat de distributie zijde weer open moet.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Motor aan revisie toe? 300Tdi
wilzun schreef:Johnny,
De tekst is nog verkeerd het is een 300 tdi maar denk dat deze dezelfde nokkenas heeft.
Afstelling laat ik maar aan de specialisten over ik moet nog even kijken waar ik het best terecht kan.
Vreugdenhil in Rozenburg heeft het heel druk daar kan ik pas over een paar weken terecht.
Hopelijk is de afstelling te realiseren zonder dat de distributie zijde weer open moet.
"wilzun", je kan in je eerste de onderwerp-tekst verbeteren, dan is de 200Tdi <> 300Tdi verwarring wellicht wat kleiner.
Misschien dan ook even een opmerking toevoegen dat je deze verbetering hebt gedaan, dan is de historie van een en ander ook later nog duidelijk.
Groeten MarcS
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
Marcs daar heb je gelijk in heb ik ook geprobeerd maar ben bang dat ik de topic onder mn oude account heb aangemaakt.
Ik kwam niet meer met mn inloggegevens op de site.
Of ik weet de stappen niet om daar te komen
Ik kwam niet meer met mn inloggegevens op de site.
Of ik weet de stappen niet om daar te komen
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Motor aan revisie toe? 200tdi
Dag 'wilzun',
Vlgs mij staat er óók bij het eerste bericht "online" als je dat bent, ook de berichtenteller loopt door, dus is het gewoon een kwestie van het "potloodje" bovenaan links boven het (eerste) bericht aanklikken.
Groeten MarcS
Vlgs mij staat er óók bij het eerste bericht "online" als je dat bent, ook de berichtenteller loopt door, dus is het gewoon een kwestie van het "potloodje" bovenaan links boven het (eerste) bericht aanklikken.
Groeten MarcS
Re: Motor aan revisie toe? 300 tdi
Gelijk maar gedaan.
Re: Motor aan revisie toe? 300 tdi
Mn radiateur lekt koelvloeistof bij de bovenste wartel van de oliekoeler. Enige oorzaak kan dan toch zijn dat de radiateur daar lek is.
Het is niet van de waterslang erboven heb ik naar gekeken.
Is dat te solderen of beter een nieuwe.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten