Wilzun defender 130 300tdi 1997

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ron63
Berichten: 1504
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Motor aan revisie toe? 200tdi

Berichtdoor Ron63 » 16 Nov 2016, 19:58

Waarom de 50 in 40 veranderen?
110-Td5 X-tech 2006

wilzun
Berichten: 357
Lid geworden op: 17 Jun 2013, 06:59
Locatie: Brielle

Re: Motor aan revisie toe? 200tdi

Berichtdoor wilzun » 16 Nov 2016, 20:25

Vrijdag wil ik de motor compressie gaan meten tussen welke waarde moet dit liggen?
En waardoor te meten via verstuiver of gloeispiraal?

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Motor aan revisie toe? 200tdi

Berichtdoor Erik Peters » 16 Nov 2016, 23:34

wilzun schreef:Vrijdag wil ik de motor compressie gaan meten tussen welke waarde moet dit liggen?
De gemeten waarden mogen niet meer dan 10% van elkaar afwijken.
wilzun schreef:En waardoor te meten via verstuiver of gloeispiraal?
Dit hangt af van het hulpstukje dat je denkt te gaan gebruiken.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

wilzun
Berichten: 357
Lid geworden op: 17 Jun 2013, 06:59
Locatie: Brielle

Re: Motor aan revisie toe? 200tdi

Berichtdoor wilzun » 16 Nov 2016, 23:45

Dank je Erik.
Maar moet toch wel tussen een bepaalde waarde zitten?

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Motor aan revisie toe? 200tdi

Berichtdoor Landmarcs » 17 Nov 2016, 00:24

wilzun schreef:Maar moet toch wel tussen een bepaalde waarde zitten?


Ik denk dat je de boodschap kan lezen als:   Een 200Tdi met 200.000 km zal gewoonlijk nog gewoon goed zijn, en als er wat mis is dan is het onaannemelijk dat alle 4 de cilinders gelijkelijk een veel te lage compressie hebben. (En, heb je te maken met het onwaarschijnlijke, dan had je vast nog veel meer klachten, zoals geen vermogen.)

Groeten MarcS

wilzun
Berichten: 357
Lid geworden op: 17 Jun 2013, 06:59
Locatie: Brielle

Re: Motor aan revisie toe? 200tdi

Berichtdoor wilzun » 17 Nov 2016, 07:35

Oke ja ik ben altijd onzeker en bang dat ik te lang blijft door rijden en de motor daardoor niet meer te redden is.
En vermogen heeft hij nog wel maar zou zomaar gelijdelijk iets minder zijn geworden.
Als het pijlstok eruit is komen er soms kleine olie druppeltjes eruit.
Verder is het starten en lopen lekt wel wat olie bij het blok en rookt wat meer bij diep het gaspendaal indrukken.
Distributiesnaar moet vervangen worden en de koppeling is nooit vervangen enige wat soms te horen is is het lagertje.


Beste is dus alleen de oliepomp te vernieuwen en nogmaals de druk te meten?
En dan aannemen dat de lagers etc in oorde zijn?

Mvg William

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Motor aan revisie toe? 200tdi

Berichtdoor Erik Peters » 17 Nov 2016, 08:29

wilzun schreef:Maar moet toch wel tussen een bepaalde waarde zitten?

Je kunt geen waarde geven omdat de compressie bepaald wordt door de ruimte boven de zuiger in het bovenste dode punt. Door die ruimte te vergroten met het hulpstukje, 'verbindingsslangetje' en compressietester zal de gemeten druk altijd lager zijn dan de compressiedruk en hoeveel..... is afhankelijk van het gebruikte gereedschap.
Plus het verhaal van MarcS.
wilzun schreef:Als het pijlstok eruit is komen er soms kleine olie druppeltjes eruit.
De carterontluchting zit niet verstopt?
wilzun schreef:Beste is dus alleen de oliepomp te vernieuwen en nogmaals de druk te meten?
Een oliepomp verslijt je in principe niet.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

wilzun
Berichten: 357
Lid geworden op: 17 Jun 2013, 06:59
Locatie: Brielle

Re: Motor aan revisie toe? 200tdi

Berichtdoor wilzun » 17 Nov 2016, 09:23

Dank je Erik,

Na de oliedruk controle is de sensor gelijk vervangen en blijft vooralsnog uit.
Maar met meeting wel te laag toch nog meer als ik dacht stationair toch onder de 1 bar.
Of de oliepomp genoeg druk geeft is moeilijk te meten zeker?
Of gewoon carter eronderuit en goed schoonmaken de boel en verse olie erin met filter en luchtfilter deze heb ik nooit vernieuwd alleen uitgeblazen. :oops:

En is er geen goede olie toevoeging die een verbetering is voor het blok?
Gr William

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Motor aan revisie toe? 200tdi

Berichtdoor Erik Peters » 17 Nov 2016, 13:27

wilzun schreef:Na de oliedruk controle is de sensor gelijk vervangen en blijft vooralsnog uit.
Dan is het toch goed.
wilzun schreef:Maar met meeting wel te laag toch nog meer als ik dacht stationair toch onder de 1 bar.
Stationair is de oliedruk altijd lager dan bij ± 2000 motortoeren, maar je hebt druk dus mag je er van uit gaan dat 'overal' olie komt. En de maximum druk is afhankelijk van het overdrukventiel, wat bij jou waarschijnlijk bij 3 bar opent. En als je het carter er onderuit haalt zou ik even kijken naar O-ring nr 29 (zie tekening).
wilzun schreef:En is er geen goede olie toevoeging die een verbetering is voor het blok?
Er zijn diverse wondermiddeltjes (volgens de fabrikanten van die middeltjes), maar gewoon een goede motorolie en volgens onderhoudsschema verversen is voldoende. Als die wondermiddeltjes werkelijk zo goed zijn dan hebben de oliefabrikanten die middeltjes allang toegevoegd aan hun (motor)olie.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

wilzun
Berichten: 357
Lid geworden op: 17 Jun 2013, 06:59
Locatie: Brielle

Re: Motor aan revisie toe? 200tdi

Berichtdoor wilzun » 17 Nov 2016, 14:00

Oke zal dat eerst maar eens bekijken en alles goed schoon maken.
Een in de toekomst toch wat meer olie verversen.
Denk toch dat ik op een gemiddelde zit van 30.000 :oops:


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten