Wilzun defender 130 300tdi 1997

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Wilzun defender 130 300tdi 1997

Berichtdoor Erik Peters » 31 Okt 2018, 23:46

Landmarcs schreef:
Ron63 schreef:Heeft Veetee niet die combi sinds kort op zijn auto?

Erik heeft ook een 300tdi met overdrive.

Inderdaad, vroeger een GKN, maar inmiddels een Roamerdrive overdrive (net als Veetee).
En een Td5 met GKN overdrive.

En je moet de overdrive met de hand inschakelen, de Roamerdrive met een (extra) schakelhendel en ontkoppelen zoals een normale versnellingsbak.
De GKN moet je met een knopje op de pook inschakelen en dat kan 'gewoon' onder belasting (bij terugschakelen gebruik ik toch nog de koppeling).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

wilzun
Berichten: 357
Lid geworden op: 17 Jun 2013, 06:59
Locatie: Brielle

Re: Wilzun defender 130 300tdi 1997

Berichtdoor wilzun » 31 Okt 2018, 23:56

Is een mooi toevoeging voor in de toekomst.
Mn wensen lijstje wordt steeds langer :lol:

Gr William

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Wilzun defender 130 300tdi 1997

Berichtdoor Landmarcs » 01 Nov 2018, 13:30

wilzun schreef:Is een mooi toevoeging voor in de toekomst.
Mn wensen lijstje wordt steeds langer :lol:


Dag William,

Een overdrive is natuurlijk vooral een leuk extra hebbedingetje, eerst moet de rest van de auto deugen.
Maar ... er zit ook een nuttig kantje aan.
Ik reed met de Td5 met overdrive op de lange afstanden tot maximaal 10% zuiniger (eer dat dat nuttige dus ook economisch lonend is ben je een heel eind verder). De rust van het ipv 2500 rpm bij 2000 rpm voortrollen is evenwel onbetaalbaar.
Die lange afstanden hoeven echt niet alleen autoweg-kilometers te zijn, zodra je 90-100 km/u kan rijden en er niet teveel remmende factoren zijn rolt de auto heel rustig in de 5º + overdrive (een 300tdi is op dit punt misschien net iets minder soepel als de Td5, dus wellicht moet je iets vaker terugschakelen ... of de 300tdi prestaties ietsje oppeppen).

Groeten MarcS

wilzun
Berichten: 357
Lid geworden op: 17 Jun 2013, 06:59
Locatie: Brielle

Re: Wilzun defender 130 300tdi 1997

Berichtdoor wilzun » 01 Nov 2018, 18:13

Ja Marc het oppeppen ik vraag me af hoe dat te doen.

Gelukkig is de wagen weer lekvrij.
Ik merk wel dat hij bij ineens vol gas af en toe een rook pluimpje geeft weet niet of dat gewoon is of dat hij toch net wat fijner afgesteld moet worden.

Schutbord ben ik nog steeds naar opzoek maar heb gelukkig al 4 nieuwe deuren en motorkap ook geheel nieuw old stock met wielbevestiging staan.
Dan nog even een chassis en hij is weer als nieuw :lol:
Wel overweeg ik hem zwart te laten spuiten ipv groen. Ooit

Dan zou de overdrive hem compleet maken.

Mvg William

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Wilzun defender 130 300tdi 1997

Berichtdoor Landmarcs » 01 Nov 2018, 20:09

wilzun schreef:Ja Marc het oppeppen ik vraag me af hoe dat te doen.

Gelukkig is de wagen weer lekvrij.
Ik merk wel dat hij bij ineens vol gas af en toe een rook pluimpje geeft weet niet of dat gewoon is of dat hij toch net wat fijner afgesteld moet worden.

Schutbord ben ik nog steeds naar opzoek maar heb gelukkig al 4 nieuwe deuren en motorkap ook geheel nieuw old stock met wielbevestiging staan.
Dan nog even een chassis en hij is weer als nieuw :lol:
Wel overweeg ik hem zwart te laten spuiten ipv groen. Ooit

Dan zou de overdrive hem compleet maken.


Tja, ik ben geen 300tdi kenner, wellicht zijn de verstuivers aan een check toe, wellicht geven die het rookpluimpje?
De "usual suspects" qua oppeppen bij een "ouderwetse" motor zonder inspuit-electrickery zijn: hogere turbo druk, een vlottere turbo, een grotere intercooler, een tikje meer diesel (of als je het heel "dol" wilt maken een extra gas-injectie).

Rond het chassis+schutbord zijn al een paar suggesties - waaronder een mijns inziens interessante - langs gekomen.

Qua kleur: eigenlijk vind ik alleen "politie-blauw" een goede kleur hoewel een "hollandse" 130 er ook aardig uitziet in een wat donkerder rood - beide natuurlijk met een "wit" dak.

O ja, die overdrive zou bij mij hoger op de ladder staan als nieuw spuiten.

Groeten MarcS

wilzun
Berichten: 357
Lid geworden op: 17 Jun 2013, 06:59
Locatie: Brielle

Re: Wilzun defender 130 300tdi 1997

Berichtdoor wilzun » 01 Nov 2018, 22:24

Het blok is geheel gedaan alle lagers cilinders opgemeten en gehoond zuigerveren vernieuwd en nokas gelijnboord met nieuwe lagers. Ook zijn de verstuivers gereviseerd.
Wel zit er een andere turbo op die ik heb omgeruild deze is niet de originel garrett.
Weet niet of daar verschil in zit?

Mvg William

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Wilzun defender 130 300tdi 1997

Berichtdoor Edward » 02 Nov 2018, 09:24

Dus je monteert een andere turbo maar je weet niet je gemonteerd hebt? :shock: :shock:

Aangezien er tussen turbo's net zo veel verschil zit als tussen auto's is het wel belangrijk te weten wat je erop zet. Daarnaast is het ook met een mechanische diesel van belang de injectie af te stellen op die turbo...........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Wilzun defender 130 300tdi 1997

Berichtdoor Landmarcs » 02 Nov 2018, 09:47

Tja, het lijkt een beetje op "I love it when a plan comes together" ...

Groeten MarcS

wilzun
Berichten: 357
Lid geworden op: 17 Jun 2013, 06:59
Locatie: Brielle

Re: Wilzun defender 130 300tdi 1997

Berichtdoor wilzun » 02 Nov 2018, 19:09

@ Edward het asje op het spruitstuk zat vast geroest en kreeg de turbo niet zomaar los.
Ik moest onderdelen ophalen bij een landrover garage.
Deze ruilde hem om voor een nette werkende alleen geen garrett turbo. Dus niet zomaar een willekeurige maar wel van de defender..

Groeten William

wilzun
Berichten: 357
Lid geworden op: 17 Jun 2013, 06:59
Locatie: Brielle

Re: Wilzun defender 130 300tdi 1997

Berichtdoor wilzun » 03 Nov 2018, 18:06

Past de automatische versnellingsbak van de discovery 300tdi op de defender 300tdi?
En werkt de overdrive hier ook op?

Mvg William


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten