wiellagers defender td4 2009

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ralphrutten

wiellagers defender td4 2009

Berichtdoor Ralphrutten » 12 Nov 2016, 21:03

Hallo,

bij vervangen van de voorwiellagers is me niet opgevallen dat er een spacer(tussenbus) tussen de lagers zit.
wie kan me vertellen of dit wel nodig is. moet ik de lagers wel met 210nm vastzetten
dus met of zonder tusenbus?

bedankt voor de reactie

mvg Ralph

Landmarcs

Re: wiellagers defender td4 2009

Berichtdoor Landmarcs » 12 Nov 2016, 21:20

Ralph,

Als er geen spacer-bus tussen de lagers zit en je draait ze aan volgens het voorschrift mét bus .... dan draaien de lagers denkelijk vanaf nieuwe beroerder als kapotte lagers. Zonder spacer-bus moeten ze namelijk slechts een heel geringe "voorspanning" hebben.
Dus ... als de wielen nadat de lagers vlgs het boekje vervangen zijn en nu gewoon draaien dan zal alles ook wel echt vlgs het boekje zijn.
Draaien ze waardeloos dan is er iets mis, ik vraag me dan zelfs af of direct losnemen de lagers nog kan redden.

Groeten MarcS

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 12 Nov 2016, 21:21

... the spacer is definitely required and it needs to be the correct one too.

See https://www.lrch.nl/kennisbank/voor-en- ... vanaf-1999

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Nov 2016, 23:47

Landmarcs schreef:Zonder spacer-bus moeten ze namelijk slechts een heel geringe "voorspanning" hebben.
Met spacer ertussen dienen de lagers ook een heel geringe voorspanning te hebben.
Ralphrutten schreef:bij vervangen van de voorwiellagers is me niet opgevallen dat er een spacer(tussenbus) tussen de lagers zit.
wie kan me vertellen of dit wel nodig is. moet ik de lagers wel met 210nm vastzetten dus met of zonder tussenbus?

Zoals Rob Stewart terecht opmerkt is een spacer tussen de lagers noodzakelijk indien je de lagers met 210 Nm vastdraait. Het voordeel van een spacer is dat de binnenringen van de lagers goed vastgeklemd zitten. En als de spacer niet de correcte dikte heeft, kan er speling op de lagers zitten of ze draaien te zwaar (en snel weer kapot).
Zonder spacer dien je de "oude" bevestiging (van voor 1999) te gebruiken: met dubbele moer en borgplaat! Een enkele moer die je borgt door er een deukje in te tikken werkt zich na verloop van tijd los, zo heeft een kennis in Tsjechië met een Td5 ondervonden (daar had een monteur de spacers maar weggelaten bij het afstellen van de wiellagers).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Ralphrutten

Berichtdoor Ralphrutten » 13 Nov 2016, 09:13

Goedemorgen

Bedankt allemaal voor de goede uitleg, ga vandaag het afmaken
Groet Ralph

Terug naar “Techniek”