def 110 td4 wielkast regengeluid isolatie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luc.B
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 Sep 2006, 11:59
Locatie: Berg en Terblijt

def 110 td4 wielkast regengeluid isolatie

Berichtdoor Luc.B » 07 Nov 2016, 15:57

Beste,

Graag zou ik mijn wielkasten beter isoleren, aan de binnenkant komt ontdreuningsmateriaal en daarna mooie bekleding.
de vraag is meer of er ook iets goeds bestaat voor aan de buitenkant ( mijn ford focus had een soort kokosmat tegen de beplating geplakt ).
Zijn er mensen met ervaring met bv kroon underbody coating of iets dergelijks ?

bedankt weer !
Vriendelijke groet

Luc

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: def 110 td4 wielkast regengeluid isolatie

Berichtdoor Landmarcs » 07 Nov 2016, 19:07

Luc.B schreef:Graag zou ik mijn wielkasten beter isoleren, aan de binnenkant komt ontdreuningsmateriaal en daarna mooie bekleding.
de vraag is meer of er ook iets goeds bestaat voor aan de buitenkant ( mijn ford focus had een soort kokosmat tegen de beplating geplakt ).
Zijn er mensen met ervaring met bv kroon underbody coating of iets dergelijks ?


Tja, wat je binnenkant en buitenkant noemt in samenhang met wielkasten is gemakkelijk wat verwarrend, het vraagt wat extra "begrijp wat er bedoeld is".

Ik zou geen ruwe mat aan de "buitenkant" (dus de binnenkant van de wielkast, aan de wielzijde) plakken oid.
Rijd je over een kleiig-lemige modder dan heb je snel een heel dikke laag zooi in de wielkasten, met een ruwe mat in die wielkasten wordt dat alleen maar erger.
Hetzelfde geldt overigens bij iets natte pekel-sneeuw en vriesweer ... daarbij heb je al ijs-aangroei genoeg zonder allerlei extra aanhechtings-oppervlak.
Het helpt natuurlijk wel geweldig ont-dreunen, zo'n dik pak "natuurlijke bekleding" in de wielkasten.

Ik heb achterin een paar kast-achtige structuren, dat dempt geweldig. Wat overigens ook al heel veel hielp was een dunne rubber mat die ik in het interieur op de (buitenkant=interieurzijde) wheel-well plakte. Doe je iets dergelijks met antidreun-mat dan moet het nog veel beter werken (want zelfs een los tapijtje helpt al).

Je hebt gelijk: Met een kale achterbak zoals die van een 110 HardTop lijkt alles alleen maar erger -- rijdt je door een plas dan klinkt het als een tropische moesson, rijd je op een weg met nieuwe losse steenslag dan klinkt het alsof je in een war-zone bent beland, sta je naast een vrachtwagen dan lijkt het alsof je door die vrachtwagen akoestisch verpletterd wordt zodra het verkeerslicht op groen springt.

O ja, bedenk dat modder in de wielkasten onderweg langzaamaan los komt (ijs komt meestal in grote brokstukken los), rijd je met modderwielkasten in de regen dan heb je vele kilometers lang een bruine nevel op de achterkant van je auto, dus in de wielkasten wil je zo min mogelijk zooi.

Vroeger werden er wel kunststof spatbord "inserts" aangeboden, die zie je niet meer, waarschijnlijk sneuvelen die dingen zodra je een keertje off-road gaat. Misschien zou je iets kunnen klussen met een degelijker (vrachtwagen/aanhanger) spatbord dat je in de wielkast pas maakt ... maar let ook dan op dat een en ander niet geheel dicht kan groeien met bijv. ijs.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: def 110 td4 wielkast regengeluid isolatie

Berichtdoor Edward » 07 Nov 2016, 19:13

Zowel de binnenkant van de wagen als de onderkant van de schermen buiten de wagen kun je in een bedliner spuiten. Het spul dat Aussi's en Amerikanezen gebruiken om hun pick up bakken te beschermen tegen het misbruik dat zij gebruik noemen.

Dat beschermt zowel de binnen als de buitenkant, dempt enorm het geluid en het is duurzamer dan opplak spul als Dynamat, neopreen, tapijt of wat dan ook. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: def 110 td4 wielkast regengeluid isolatie

Berichtdoor VeeTee » 07 Nov 2016, 19:33

Landmarcs schreef:Vroeger werden er wel kunststof spatbord "inserts" aangeboden, die zie je niet meer, waarschijnlijk sneuvelen die dingen zodra je een keertje off-road gaat. Misschien zou je iets kunnen klussen met een degelijker (vrachtwagen/aanhanger) spatbord dat je in de wielkast pas maakt ... maar let ook dan op dat een en ander niet geheel dicht kan groeien met bijv. ijs.


Ik heb die dingen vroeguh gehad... en ze vrij rap d'r uit gerukt... Het was een hard kunstof schaal met isolatiemateriaal tussen eigenlijke wielkast en schaal - ideaal om troep en nattigheid te herbergen, met alle corrosiebevorderende gevolgen van dien.
Niet doen dus!
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: def 110 td4 wielkast regengeluid isolatie

Berichtdoor Landmarcs » 07 Nov 2016, 19:43

VeeTee schreef:
Landmarcs schreef:Vroeger werden er wel kunststof spatbord "inserts" aangeboden, die zie je niet meer, waarschijnlijk sneuvelen die dingen zodra je een keertje off-road gaat. Misschien zou je iets kunnen klussen met een degelijker (vrachtwagen/aanhanger) spatbord dat je in de wielkast pas maakt ... maar let ook dan op dat een en ander niet geheel dicht kan groeien met bijv. ijs.


Ik heb die dingen vroeguh gehad... en ze vrij rap d'r uit gerukt... Het was een hard kunstof schaal met isolatiemateriaal tussen eigenlijke wielkast en schaal - ideaal om troep en nattigheid te herbergen, met alle corrosiebevorderende gevolgen van dien.
Niet doen dus!


Vincent,

Je doelt denkelijk op de "luxe voering" in de voorwiel-kasten die vlgs mij later niet meer af-fabriek werd toegepast.
De "Puma" voorwiel-kasten zijn overigens helemaal kunststof en vooralsnog lijken die een goede keuze.

Ik bedoelde kunststoffen "inserts" die achter bedoeld waren. De Santana Hanibal had overigens juist later zulke "inserts" standaard.
Een degelijk in de wielkast passend spatbord zou een winst kunnen zijn (aangenomen dat je er voldoende bij kan om zooi die er alsnog achter geraakt weer weg te kunnen spoelen).

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: def 110 td4 wielkast regengeluid isolatie

Berichtdoor VeeTee » 07 Nov 2016, 19:55

Inderdaad Marc, zoals je weet heb ik de luxe CSW uitvoering :lol: Ik bedoelde inderdaad die dingen in de voorwielkasten.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Luc.B
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 Sep 2006, 11:59
Locatie: Berg en Terblijt

Re: def 110 td4 wielkast regengeluid isolatie

Berichtdoor Luc.B » 08 Nov 2016, 13:25

binnenkant buitenkant... whats in the name :)

zoiets als die bedliner wil ik wel eens proberen, is dat nog ademend ? of gaat alles er onder meteen rotten enzo ?

ik ga eens op zoek naar een dealer in de buurt van bedliner achtige spullen.

het gekke is wel dat het in mijn td4 (2008) veel harder lijkt allemaal dan in mijn 110 (1985) zou er materiaal dikte verschil zijn of misschien een ander type plaatwerk

Tnx !
Vriendelijke groet

Luc

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: def 110 td4 wielkast regengeluid isolatie

Berichtdoor Landmarcs » 08 Nov 2016, 18:51

Luc.B schreef:binnenkant buitenkant... whats in the name :)

zoiets als die bedliner wil ik wel eens proberen, is dat nog ademend ? of gaat alles er onder meteen rotten enzo ?
ik ga eens op zoek naar een dealer in de buurt van bedliner achtige spullen.

het gekke is wel dat het in mijn td4 (2008) veel harder lijkt allemaal dan in mijn 110 (1985) zou er materiaal dikte verschil zijn of misschien een ander type plaatwerk


Tussen mijn 1999er Td5 HardTop en mijn 2010er Puma HardTop heb ik nooit verschil gemerkt, dwz nieuw waren beide vreselijk lawaaiig*, een plas gaf herrie als een tropische moesson. Misschien worden de verschillende stukken klank-kast blik met de jaren minder lawaaiig: door het gebruik verliest het blik zijn trommel-vel voorspanning (en omgekeerd gaat van alles met de jaren langzaamaan steeds meer rammelen en ritselen).

O ja, verder is er natuurlijk het niet geringe verschil tussen de 1985er en de latere Defenders in de Main-Bulk-Head isolatie. Bij de Td5 was dat Main-Bulk-Head al heel behoorlijk geïsoleerd, en dus hoor je andere geluiden beter.

    *   Ik heb in beide auto's als eerste maatregel een stevige zware (Genemuider) mat op de laadvloer gelegd, en vervolgens ook de wielkasten bekleed, dat scheelt zoveel dat je je verbaast dat er nog auto's zijn met een kale laadbak.

Groeten MarcS

Luc.B
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 Sep 2006, 11:59
Locatie: Berg en Terblijt

Re: def 110 td4 wielkast regengeluid isolatie

Berichtdoor Luc.B » 08 Nov 2016, 19:36

het zal in de 110 inderdaad minder opvallen door alle andere geluiden van binnen en buiten :P
Vriendelijke groet

Luc

Gebruikersavatar
Floor
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 Jan 2015, 18:42
Locatie: Lopik

Re: def 110 td4 wielkast regengeluid isolatie

Berichtdoor Floor » 09 Nov 2016, 20:25

zoiets als die bedliner wil ik wel eens proberen, is dat nog ademend ? of gaat alles er onder meteen rotten enzo ?

ik ga eens op zoek naar een dealer in de buurt van bedliner achtige spullen.


Paddock verkoopt Raptor-liner, 't is alleen niet in de buurt ;) Deze komt bij de meeste reviews als beste DHZ bedliner uit de bus (vind het zelf ook erg makkelijk te verwerken). Het is niet waterdoorlatend, dus bij juiste verwerking zal het eronder juist niet rotten.

Denk wel dat je een erg dikke laag moet aanbrengen om tegen geluid te isoleren.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten