Beste,
Graag zou ik mijn wielkasten beter isoleren, aan de binnenkant komt ontdreuningsmateriaal en daarna mooie bekleding.
de vraag is meer of er ook iets goeds bestaat voor aan de buitenkant ( mijn ford focus had een soort kokosmat tegen de beplating geplakt ).
Zijn er mensen met ervaring met bv kroon underbody coating of iets dergelijks ?
bedankt weer !
def 110 td4 wielkast regengeluid isolatie
def 110 td4 wielkast regengeluid isolatie
Vriendelijke groet
Luc
Luc
-
Landmarcs
Re: def 110 td4 wielkast regengeluid isolatie
Luc.B schreef:Graag zou ik mijn wielkasten beter isoleren, aan de binnenkant komt ontdreuningsmateriaal en daarna mooie bekleding.
de vraag is meer of er ook iets goeds bestaat voor aan de buitenkant ( mijn ford focus had een soort kokosmat tegen de beplating geplakt ).
Zijn er mensen met ervaring met bv kroon underbody coating of iets dergelijks ?
Tja, wat je binnenkant en buitenkant noemt in samenhang met wielkasten is gemakkelijk wat verwarrend, het vraagt wat extra "begrijp wat er bedoeld is".
Ik zou geen ruwe mat aan de "buitenkant" (dus de binnenkant van de wielkast, aan de wielzijde) plakken oid.
Rijd je over een kleiig-lemige modder dan heb je snel een heel dikke laag zooi in de wielkasten, met een ruwe mat in die wielkasten wordt dat alleen maar erger.
Hetzelfde geldt overigens bij iets natte pekel-sneeuw en vriesweer ... daarbij heb je al ijs-aangroei genoeg zonder allerlei extra aanhechtings-oppervlak.
Het helpt natuurlijk wel geweldig ont-dreunen, zo'n dik pak "natuurlijke bekleding" in de wielkasten.
Ik heb achterin een paar kast-achtige structuren, dat dempt geweldig. Wat overigens ook al heel veel hielp was een dunne rubber mat die ik in het interieur op de (buitenkant=interieurzijde) wheel-well plakte. Doe je iets dergelijks met antidreun-mat dan moet het nog veel beter werken (want zelfs een los tapijtje helpt al).
Je hebt gelijk: Met een kale achterbak zoals die van een 110 HardTop lijkt alles alleen maar erger -- rijdt je door een plas dan klinkt het als een tropische moesson, rijd je op een weg met nieuwe losse steenslag dan klinkt het alsof je in een war-zone bent beland, sta je naast een vrachtwagen dan lijkt het alsof je door die vrachtwagen akoestisch verpletterd wordt zodra het verkeerslicht op groen springt.
O ja, bedenk dat modder in de wielkasten onderweg langzaamaan los komt (ijs komt meestal in grote brokstukken los), rijd je met modderwielkasten in de regen dan heb je vele kilometers lang een bruine nevel op de achterkant van je auto, dus in de wielkasten wil je zo min mogelijk zooi.
Vroeger werden er wel kunststof spatbord "inserts" aangeboden, die zie je niet meer, waarschijnlijk sneuvelen die dingen zodra je een keertje off-road gaat. Misschien zou je iets kunnen klussen met een degelijker (vrachtwagen/aanhanger) spatbord dat je in de wielkast pas maakt ... maar let ook dan op dat een en ander niet geheel dicht kan groeien met bijv. ijs.
Groeten MarcS
Zowel de binnenkant van de wagen als de onderkant van de schermen buiten de wagen kun je in een bedliner spuiten. Het spul dat Aussi's en Amerikanezen gebruiken om hun pick up bakken te beschermen tegen het misbruik dat zij gebruik noemen.
Dat beschermt zowel de binnen als de buitenkant, dempt enorm het geluid en het is duurzamer dan opplak spul als Dynamat, neopreen, tapijt of wat dan ook.
Dat beschermt zowel de binnen als de buitenkant, dempt enorm het geluid en het is duurzamer dan opplak spul als Dynamat, neopreen, tapijt of wat dan ook.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Landmarcs schreef:Vroeger werden er wel kunststof spatbord "inserts" aangeboden, die zie je niet meer, waarschijnlijk sneuvelen die dingen zodra je een keertje off-road gaat. Misschien zou je iets kunnen klussen met een degelijker (vrachtwagen/aanhanger) spatbord dat je in de wielkast pas maakt ... maar let ook dan op dat een en ander niet geheel dicht kan groeien met bijv. ijs.
Ik heb die dingen vroeguh gehad... en ze vrij rap d'r uit gerukt... Het was een hard kunstof schaal met isolatiemateriaal tussen eigenlijke wielkast en schaal - ideaal om troep en nattigheid te herbergen, met alle corrosiebevorderende gevolgen van dien.
Niet doen dus!
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
VeeTee schreef:Landmarcs schreef:Vroeger werden er wel kunststof spatbord "inserts" aangeboden, die zie je niet meer, waarschijnlijk sneuvelen die dingen zodra je een keertje off-road gaat. Misschien zou je iets kunnen klussen met een degelijker (vrachtwagen/aanhanger) spatbord dat je in de wielkast pas maakt ... maar let ook dan op dat een en ander niet geheel dicht kan groeien met bijv. ijs.
Ik heb die dingen vroeguh gehad... en ze vrij rap d'r uit gerukt... Het was een hard kunstof schaal met isolatiemateriaal tussen eigenlijke wielkast en schaal - ideaal om troep en nattigheid te herbergen, met alle corrosiebevorderende gevolgen van dien.
Niet doen dus!
Vincent,
Je doelt denkelijk op de "luxe voering" in de voorwiel-kasten die vlgs mij later niet meer af-fabriek werd toegepast.
De "Puma" voorwiel-kasten zijn overigens helemaal kunststof en vooralsnog lijken die een goede keuze.
Ik bedoelde kunststoffen "inserts" die achter bedoeld waren. De Santana Hanibal had overigens juist later zulke "inserts" standaard.
Een degelijk in de wielkast passend spatbord zou een winst kunnen zijn (aangenomen dat je er voldoende bij kan om zooi die er alsnog achter geraakt weer weg te kunnen spoelen).
Groeten MarcS
Inderdaad Marc, zoals je weet heb ik de luxe CSW uitvoering
Ik bedoelde inderdaad die dingen in de voorwielkasten.
Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
binnenkant buitenkant... whats in the name 
zoiets als die bedliner wil ik wel eens proberen, is dat nog ademend ? of gaat alles er onder meteen rotten enzo ?
ik ga eens op zoek naar een dealer in de buurt van bedliner achtige spullen.
het gekke is wel dat het in mijn td4 (2008) veel harder lijkt allemaal dan in mijn 110 (1985) zou er materiaal dikte verschil zijn of misschien een ander type plaatwerk
Tnx !
zoiets als die bedliner wil ik wel eens proberen, is dat nog ademend ? of gaat alles er onder meteen rotten enzo ?
het gekke is wel dat het in mijn td4 (2008) veel harder lijkt allemaal dan in mijn 110 (1985) zou er materiaal dikte verschil zijn of misschien een ander type plaatwerk
Tnx !
Vriendelijke groet
Luc
Luc
-
Landmarcs
Luc.B schreef:binnenkant buitenkant... whats in the name
Tussen mijn 1999er Td5 HardTop en mijn 2010er Puma HardTop heb ik nooit verschil gemerkt, dwz nieuw waren beide vreselijk lawaaiig*, een plas gaf herrie als een tropische moesson. Misschien worden de verschillende stukken klank-kast blik met de jaren minder lawaaiig: door het gebruik verliest het blik zijn trommel-vel voorspanning (en omgekeerd gaat van alles met de jaren langzaamaan steeds meer rammelen en ritselen).
O ja, verder is er natuurlijk het niet geringe verschil tussen de 1985er en de latere Defenders in de Main-Bulk-Head isolatie. Bij de Td5 was dat Main-Bulk-Head al heel behoorlijk geïsoleerd, en dus hoor je andere geluiden beter.
- * Ik heb in beide auto's als eerste maatregel een stevige zware (Genemuider) mat op de laadvloer gelegd, en vervolgens ook de wielkasten bekleed, dat scheelt zoveel dat je je verbaast dat er nog auto's zijn met een kale laadbak.
Groeten MarcS
het zal in de 110 inderdaad minder opvallen door alle andere geluiden van binnen en buiten 
Vriendelijke groet
Luc
Luc
Paddock verkoopt Raptor-liner, 't is alleen niet in de buurt
Denk wel dat je een erg dikke laag moet aanbrengen om tegen geluid te isoleren.