lt76 revisie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
davevandervlis

lt76 revisie

Berichtdoor davevandervlis » 07 Nov 2016, 09:27

hallo allemaal,

Onlangs ben ik begonnen met het reviseren, d.w.z. pakkingen, keringen en nu ook een lager of twee, van mijn versnellingsbak. De bak schakelde verder prima alleen lekte hij aan alle kanten. Een hele opgave voor een leek als ik, maar met de overhaul manual tot nu goed te doen. Ik loop nu echter wel tegen een probleempje aan. Ik hoop dat iemand me hiermee op weg kan helpen.
Tijdens het demonteren van de bak zijn de shims tussen de verdeelbak en het speedometer huis beschadigt geraakt, vraag maar niet hoe :oops: , en ik vind niet in de beschrijving hoe ik kan zien hoeveel shims ertussen moeten. Ik heb de shims al gevonden op internet dat is het probleem niet, maar er zitten 6 shims tussen, Samen 1.8034mm. Nu kan ik met 4 shims 1.8542mm bereiken. In mijn logica heb je met minder naden minder lekkage risico. Ik weet alleen niet of ik met dat maat verschil weg zou komen. waarschijnlijk zijn deze vragen voor een kenner een eitje maar ik zit even vast. dus elke info is welkom. nu ik toch bezig ben, Moet ik die shims koud op elkaar plaatsen of moet daar nog iets van smering of sealer tussen?

Alvast bedankt!!!!!

Floor

Re: lt76 revisie

Berichtdoor Floor » 07 Nov 2016, 23:05

Ha Dave,

Ik heb geen ervaring met een lt76 bak, maar shims zitten meestal ergens tussen om een bepaalde voorspanning ergens op te krijgen ( bijv. een conisch lager). Ik zou dus een nieuwe set shims kopen en proberen om zo dicht mogelijk op de orginele dikte uit te komen.
Zelf maak ik de shims schoon met een doek met een beetje olie voor ik ze plaats (verder niks er tussen).

Hoop dat je hier iets mee kan!

piet_g

Berichtdoor piet_g » 08 Nov 2016, 09:11

ik heb mijn lt76 gereviseerd en ik heb destijds gewoon dezelfde shims terug gezet met dezelfde dikte. ik heb er niks tussen gestoken en daar lekt hij ook eigenlijk niet.

ik moet eerlijk zeggen dat ik niet op de voorspanning gelet heb daarbij.

ik heb net even zitten kijken in de overhaul manual en dan moet je even kijken bij stap 60. de afbeelding daar onder laat iets zien van meten met je voelermaatjes en dan weet je welke shims je moet hebben. een detail daar is dat je wel imperial voelermaatjes moet hebben.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Nov 2016, 09:47

piet_g schreef:.... .   een detail daar is dat je wel imperial voelermaatjes moet hebben.

Je kan natuurlijk ook met geschikte metrische voelermaatjes werken ... samen met een beetje "mental math" moet dat ook gaan.
Die "mental math" is daarbij ook nog eens goed om Mr Alzheimer buiten de deur te houden.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 08 Nov 2016, 13:18

Floor schreef:Zelf maak ik de shims schoon met een doek met een beetje olie voor ik ze plaats (verder niks er tussen).
Of iets vet, dat perst er ook wel tussenuit.
piet_g schreef:ik heb net even zitten kijken in de overhaul manual en dan moet je even kijken bij stap 60.
Stappen 54 t/m 61 geven de werkwijze aan voor het bepalen van de voorspanning en de dikte van de shims.
Bepalen dikte shims.pdf
(262.73 KiB) 221 keer gedownload

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

davevandervlis

Berichtdoor davevandervlis » 10 Nov 2016, 23:18

allen dank!!
ik ga op zoek naar een weegveer. bedankt!

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Nov 2016, 23:55

Tja, ik heb al zo'n 30 jaar een veerunster van 12 kg in de gereedschapskist liggen. En af en toe heb ik het ding nodig. Kost nog geen € 10,-.
veerunster.jpg
veerunster.jpg (20.36 KiB) 5028 keer bekeken

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Nov 2016, 09:34

Erik Peters schreef:Tja, ik heb al zo'n 30 jaar een veerunster van 12 kg in de gereedschapskist liggen. En af en toe heb ik het ding nodig. Kost nog geen € 10,-.

Wellicht gaat het ook met een digitale kofferweger (dus zo'n plastic handvatje met digitale uitlezing en een riempje+fastex).
Met een beetje geluk kost die nog minder (de batterijtjes gaan lang mee als je 'm niet dagelijks nodig hebt .... maar geen 30 jaar ... dus als je oud genoeg wordt is een veerunster uiteindelijk wellicht goedkoper).
Voordeeltje van zo'n digitale "unster" is dat ie (tenminste mijn goedkope dingetje) doorgaat tot een gewicht wat je niet meer met één hand wilt tillen, dat ie een redelijk makkelijk afleesbaar gewicht geeft (tot achter de komma) en dat ie desondanks bij 30 kilo slechts ± 1% teveel aangeeft (dus redelijk precies is -- da's ook handig bij het versturen van "pakjes" van een ARBO-onvriendelijk gewicht).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”